خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان تهران:

آبفای روستایی تهران 650 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد/ روستاییان تهران 3 میلیارد تومان بدهکارند

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۲۸۷

پور رجب با اشاره به اینکه در سال 93 ، 43 درصد پرتی آب داشته‌ایم، گفت: این رقم درسال 94 به 41 و نیم درصد و طی سال جاری به 38.5 درصد رسیده است.

به گزراش خبرنگار اقصادی ایلنا رضا پوررجب مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان تهران در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به اینکه با هماهنگی فرمانداری شهرستان‌های استان و تلاش آبفای روستایی و حمایت حاکمیت عملکرد خوبی را طی دو سال گذشته ارائه دادیم، اظهار داشت: در حال حاضر رضایت بالایی بین مشترکین روستایی استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات عمرانی آبفای روستایی در گذشذته یکی از چالش‌های ما بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر از 716 روستای کل استان 400 روستا (600 هزار نفر) تحت پوشش آبفای روستایی قرار دارد و امسال توانستیم 10 روستا را نیز از دهیاران تحویل گرفته و تحت پوشش خود قرار دهیم و سال آینده نیز حدود 11 هزار نفر از جمعیت روستایی تحت پوشش آبفای قرار می‌گیرد.

پوررجب با بیان اینکه ما 160 هزار انشعاب در سطح استان تهران با کاربری مختلف داریم، بیان کرد: در حال حال سه هزار لیتر در ثانیه آب تولید می‌کنیم و بیشترین تولید ما از آبهای زیرزمینی و 145 حلقه چاه است.

وی با اشاره به اینکه 99.5 درصد (50 هزار نفر) روستاهای ملارد تحت پوشش آب روستایی قرار دارد که بیشترین رقم را شامل می‌شود، افزود: کمترین تعداد جمعیت تحت پوشش ما نیز مربوط به شهرستان شمیران با 18 هزار نفر جمعیت است که بیشتر تحت پوشش دهیاران و آبفای شهری قرار دارد.

پوررجب با اشاره به اینکه در سال 93 ، 76 درصد شبکه آب تحت پوشش آبفای روستایی قرار داشت، گفت: این رقم در سال جاری به 86 درصد رسیده است. ضمن اینکه ما توانستیم شاخص‌های تحت پوشش برخی روستاها را از سطح 2 به سطح یک ارتقا دهیم و تا پایان برنامه ششم نیز صد در صد جمعیت روستایی تحت پوشش ما قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل آبفای روستایی استان تهران با بیان اینکه تنها استانی که در روستاهای آن آبرسانی سیار صورت نمی‌گیرد، تهران است، افزود: ما با 776 روستا ارتباط نزدیک داشته و هر جا مشکلی وجود دارد حل می‌کنیم. حتی روستاهایی نیز که تحت پوشش ما قرار ندارند کلرزنی آب را ما انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه مطالعات آبرسانی 400 روستا تا افق 1425 انجا م شده اظهار داشت: ما در برخی مجتمع‌های آبرسانی بزرگ نیز مهندسی مجدد داشته‌ایم. همچنین کیفیت بخشی پروژه‌های عمرانی را اجرا کرده و برنامه ارتقای کیفیت مصالح را نیز اجرایی کردیم.

وی با اشاره به مشکل کم‌آبی و تاثیر آن بر عمیق شدن چاه‌ها تصریح کرد:‌ تا 2 سال پیش با حفر 150 متر به آب می‌رسیدیم اما اکنون سطح آب‌های زیرزمینی پایین رفته به طوری که باید به طور متوسط 250 متر حفاری داشته باشیم تا به آب برسیم. یعنی سطح ایستایی آب در جنوب استان تهران پایین رفته و این زنگ خطری برای سال‌های آینده است.

پوررجب با بیان اینکه همکاری خوبی بین آب‌های شهری و روستایی در سطح استان وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه امکانات روستایی کمتر است ما از همیاری آب‌های شهری نیز استفاده می‌کنیم و بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای برای افق 1425 امضا شده تا 10 میلیون متر مکعب از سد ماملو برای جنوب تهران ارسال شود و در حال حاضر نیز 50 لیتر بر ثانیه برای روستاهای شهرستان‌های ری، پیشوا و ورامین از آب شهری استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مشکل نبود مخازن ذخیره آب بر حسب تعداد خانوار و انشعاب اظهار داشت: به دلیل وجود این نقیصه با قطع برق تامین آب روستا نیز با مشکل مواجه می‌شد اما اکنون توانستیم که 12 هزار و 400 متر مکعب مخازن زمینی و هوایی طی دو سال احداث کنیم همچنین 64 حلقه چاه حفاری کرده‌ایم و 10 حلقه چاه را نیز از مدار خارج کردیم.

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی 50 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار کرده‌ایم، گفت: با این رقم بودجه 13 مجتمع احداث کردیم که از این تعداد 8 مجتمع آماده تحویل است و به این ترتیب 111 هزار نفر از روستائیان استان تهران از آب سالم بهداشتی برخوردار شده و 84 روستا از سطح 2 به سطح 1 می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه احداث تاسیسات فاضلاب برای مقابله با آلودگی آب طبق 2 شورای عالی امنیت ملی اجرایی می‌شود، گفت: دراین خصوص مطالعات روستاهای بالادست سد لتیان و ماملو انجام شده و تاکنون سه روستای سعید آباد پردیس، امام زاده داود تهران و نیکنام ده شمیران 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به تاسیسات فاضلاب تجهیز خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما طی مدت 2 سال توانستیم 400 تابلوی برق را تعویض کنیم، افزود:‌ با این اقدام از ضرر و زیان احتمالی تابلوهای برق جلوگیری کردیم همچنین طی 2 سال گذشته 100 حلقه چاه نوسازی و مهندسی مجدد شده تا دبی آنها افزایش یابد.

پوررجب با اشاره به اینکه در سال 93 ، 43 درصد پرتی آب داشته‌ایم، گفت: این رقم درسال 94 به 41 و نیم درصد و طی سال جاری با اقداماتی نظیر اصلاح شبکه، تعویض کنتورها و انشعابات، جلوگیری از سرریز مخازن و کنتورگذاری روی چاه‌ها و استانداردسازی آنها  به 38.5 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال 96 تمامی کنتورها به صورت هوشمند قرائت خواهند شد، افزود: در حال حاضر در روستاهای شهرستان‌های ری، شهریار و پیشوا و پاکدشت این طرح به صورت پایلوت در حال اجرا است.

وی همچنین گفت: بیش از 95 درصد پرداخت‌های روستایی استان نیز به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

پوررجب انشعابات غیرمجاز را یکی از مشکلات آبفای روستایی برشمرد و افزود: در سطح روستاهای استان تهران 25 هزار انشعاب غیرمجاز وجود داشت که طی 2 سال این رقم حدود 10 هزار و 200 انشعاب مجاز شده و مابقی نیز تا پایان سال 97 مجاز خواهند شد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در سال 93 سرانه مصرف آب در سطح روستاهای استان 210لیتر در شبانه روز بود که با مدیریت مصرف و اقدامات فرهنگی این رقم تا پایان سال به 190 لیتر در شبانه‌روز خواهد رسید.

وی با اشاره به صرف اعتباریبالغ بر 237 میلیارد تومان در کل شهرستان‌ها و تعداد 122 روستا از سال 92 تا امروز اظهار داشت: این میزان اعتبار جهت آبرسانی روستاها و ارتقای سطح آنها از سطح 2 به 1 بوده و به این ترتیب 320 هزار نفر از شبکه آب بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ما همچنین 197 کیلومتر لوله‌گذاری ، تعویض 15 هزار انشعاب و احداث 18 هزار و 600 متر مکعب مخزن را در راستای اقتصادی مقاومتی اجرایی کرده‌ایم، بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با فرمانداران استان امضا کرده‌ایم و بر این اساس قرار بود در سال 95 ، 25 حلقه چاه احداث شود اما توانستیم 28 حلقه چاه احداث کنیم. همچنین احداث 7 هزار و 500 متر مکعب مخزن، 66 درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل آبفای روستایی استان تهران با بیان اینکه برای اولین بار در استان تهران تصفیه آب به روش نانوفلیتر را اجرا کردیم، افزود: در حال حاضر مناقصه اجرای این برنامه انجام شده است.

وی قیمت تمام شده تامین آب را در سطح روستاهای استان 850 تومان برای هر مترمکعب عنوان کرد و افزود: از این رقم ما 130 تومان را از روستائیان دریافت می‌کنیم و مابقی توسط دولت تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما حدود 3 میلیارد تومان مطالبه وصول نشده از روستائیان داریم، افزود: از زمانی که سیستم آنلاین شده 99 درصد مطالبات ما وصول شده اما هنوز 3 میلیارد تومان باقی مانده است.

وی استفاده از کود شیمیایی را در اراضی کشاورزی از جمله چالش‌های روستاهای استان ذکر کرد و گفت: این مساله منجر به آلوده شدن چاه‌ها شده اما همکاری‌های خوبی را در راستای تامین آب بهداشتی و مراقبت از چاه‌ها در جنوب استان تهران شاهدیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 45 درصد شبکه آبرسانی ما فرسوده است، اظهار داشت: برای اصلاح هر کیلومتر 10 میلیون تومان بودجه نیاز داریم لذا برای ترمیم کل شبکه 400 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی یادآور شد: 250 میلیارد تومان نیز جهت آبرسانی به کل روستاهای استان اعتبار نیاز داریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز