خبرگزاری کار ایران

نورالدین شهنازی زاده:

میزان تولید نفت میدان آذر تا اردیبهشت ماه به 30 هزار بشکه در روز می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۷۶۱

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: با توسعه کامل میدان آذر، 71 میلیون فوت مکعب نیز گاز تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نورالدین شهنازی زاده مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در نشستی که به مناسبت آغاز مرحله اول تولید زودهنگام طرح توسعه میدان نفتی آذر برگزار شد، گفت: یک سوم این میدان در ایران و دوسوم آن در کشور عراق واقع شده و میزان نفت درجای آن 2 میلیارد و 440 میلیون بشکه است که این رقم به 3.5 تا 4 میلیارد بشکه خواهد رسید.

وی ضریب بازیافت فعلی میدان را 16 درصد عنوان کرد و افزود: برای تولید 65 هزار بشکه نفت باید 19 حلقه چاره حفاری شود که 10 حلقه از این تعداد چاه در تولید زود هنگام حفاری می‌شود.

شهنازی زاده طول مدت طول در میدان آذر را 7 تا 8 سال برآورد کرد و افزود: با توسعه کامل میدان 71 میلیون فوت مکعب نیز گاز تولید خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد طرح توسعه میدان به صورت بیع متقابل است، افزود: منابع طرح از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و شرکت مهندسی صنایع نفت تامین شده و پیمانکاران آن نیز شرکت متن و سروچ و آذر هستند.

وی با اشاره به این که مدت اجرای طرح 55 ماه برآورد شده است، گفت: در مرحله تولید زودهنگام 30 هزار بشکه و سپس به تولید  65 هزار بشکه در روز خواهیم رسید.

مدیر عامل شرکت متن اظهار داشت: سقف هزینه کپکس یک میلیارد و 357 میلیون یورو برآورد شده بود که به یک میلیارد و 234 میلیون یورو کاهش یافت.

وی یادآور شد: اکنون 15 هزار بشکه از این میدان تولید می‌شود و در اردیبهشت ماه 15 هزار بشکه دیگر نیز اضافه خواهد شد.

شهنازی زاده بیان کرد: در مرحله تولید زودهنگام 10 حلقه چاه که 2 حلقه از آن توصیفی و دفع پساب و 8 حلقه تولیدی حفاری می‌شود.

وی در ادامه گفت: در فرآورش موقت برای جداسازی نفت و آب تا سقف 30 هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی شده و پس از آن با خط لوله 129 کیلومتری نفت به واحد بهره‌برداری دهلران ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از مرحله تولید زودهنگام برای تولید 65 هزار بشکه 9 حلقه چاه دیگر حفاری می‌شود و همچنین خط لوله انتقال از دهلران به چشمه خوش احداث خواهد شد و سپس خط لوله تولید گاز به مرکز جمع‌آوری آن در دهلران احداث شده و از آنجا به NGL 3100 که در حال ساخت است منتقل می‌شود.

وی در ادامه ساختار زمین شناسی میدان آذر را پیچیده عنوان کرد و گفت: در این میدان در بخش HSE عملکرد خوبی داشته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز