خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس خانه کشاورز در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دولت مزارع جنوب تهران را آغشته به فاضلاب تحویل گرفت/ مکانیزاسیون و خرید تضمینی از اقدامات خوب دولت در بخش کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۳۲۹

نائب رئیس خانه کشاورز گفت: اقتصادی کردن کشاورزی و افزایش بهره‌وری موجب شد که دولت کارنامه خوبی داشته باشد.

عنایت الله بیابانی-نائب رئیس خانه کشاورز- در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در رابطه با بحث توسعه کشاورزی در کشور که عده‌ای به عنوان شعار انتخاباتی خود از آن استفاده می کنند، بیان داشت: خاک کشور کویری است بنا بر این نباید با سوء استفاده از آب‌های موجود، نسل آینده را از امکانات محروم کرد. واحدهای تولیدی متناسب و هم جهت با بخش کشاورزی نیست و اگر می‌خواهیم در مورد افزایش تولید صحبت کنیم باید به منابع موجود توجه داشته باشیم و افزایش تولید در سطح را مدنظر قرار دهیم نه اینکه با شعار انتخاباتی افزایش فعالیت‌های کشاورزی، مردم را گمراه کنیم.

او افزود: کشاورزی شغل بسیاری از فعالین اقتصادی کشور است. دولت برای ایجاد شغل هزینه‌های بالایی را متحمل می‌شود باید از طریق استانداردهای بین المللی تولید کنیم و تولید باید مطابق ارزش بهره‌وری آب باشد. آب شیرین در دنیا ارزش خاصی دارد آیا تولیدات کشاورزی این ارزش را دارد تا از بخش عظیمی از منابع آب شیرین صرفه‌نظر کنیم؟

بیابانی در ادامه گفت:‌ باید همه همت خود را بر توسعه افزایش عملکرد در واحد سطح بگذاریم و از تحقیقات و نوآوری استفاده کنیم. در بخش زراعت دولت یازدهم با واردات بذرهای خارجی بهره‌وری را بالا برده است و بیشتر از یک میلیارد دانه روغنی وارد کشور شده است اگر این میزان را بالا ببریم و سرمایه‌گذاری کنیم یعنی برای افزایش عملکرد برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برخی از نامزدهای انتخابات از شعارهای کشاورزی استفاده می‌کنند بدون اینکه این مسائل را مدنظر قرار دهند. تنها شعار توسعه بخش کشاورزی را سر می‌دهند در صورتی که مشخص نیست با چه منابع آبی می‌خواهند کشاورزی را توسعه دهند.

نائب رئیس خانه کشاورز با تاکید بر اینکه دولت در بخش کشاورزی نمره قبولی می‌گیرد بیان داشت:‌ دولت فعالیت‌های قابل قبولی ارائه کرده است. در زمان تحویل دولت منابع آبی به تاراج رفته بود. دریاچه‌ها و تالاب‌ها در دولت قبل خشک شد و چاه‌های غیرمجاز منابع آب زیرزمینی را از بین برده بود و با یک بحران محیط زیستی مواجه بودیم اما دولت کارهای اساسی در بخش‌های کشاورزی انجام داده است.

او افزود: اقتصادی کردن کشاورزی و افزایش بهره‌وری موجب شد که دولت کارنامه خوبی ارائه دهد مکانیزاسیون،‌ اصلاحات در باغ‌ها و خرید دانه‌های روغنی از بارزترین فعالیت‌های دولت بوده است؛ البته دولت در بخش بازرگانی چندان موفق عمل نکرده است؛ اما این باعث نمی‌شود که فعالیت‌های مثبت در تولید نادیده گرفته شود.

نائب رئیس خانه کشاورز با اشاره به مشکل سال‌های اول دولت در رابطه با آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب بیان داشت: جزو کمیته‌ای بودم که از طرف خانه کشاورز در جلسات بررسی و ارائه راه حل برای عبور از این مشکل حضور داشتم مساله این بود که در زمان تحویل دولت برخی مزارع جنوب تهران و شهرهایی دیگر با معضل آبیاری مزارع با فاضلاب مواجه بودند. برای مقابله با این مساله راه‌کارهای مناسبی توسط وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی ارائه شد و با دخالت سازمان‌های دیگر این مساله تا حد زیادی کنترل شد. اگر بخواهیم برای هر یک مزرعه مامور بگذاریم امکان‌پذیر نیست اما با فرهنگ‌سازی که در تهران، اصفهان و دیگر شهرهایی که با این معضل مواجه بودند انجام شد توانستیم این مساله را کنترل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز