خبرگزاری کار ایران

افزایش صادرات پسته و زعفران خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۰۷۹

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: صادرات زعفران و پسته از گمرکات و بازارچه های مرزی این استان در سال گذشته نسبت به سال 1394 به ترتیب 1.5 و 5 برابر شد.

به گزارش ایلنا، در سال گذشته 128 هزار و 479 کیلو گرم زعفران به ارزش 180 میلیون و 728 هزار و 444 دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان صادر شد که در مقایسه با سال 94 از نظر وزن 145 درصد و از نظر ارزش 150 درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: همچنین در سال گذشته چهار میلیون و 435 هزار و 335 کیلو گرم پسته به ارزش 39 میلیون و 198هزار و 963 دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان صادر شد که در مقایسه با سال 94 از نظر وزن 521 درصد و از نظر ارزش 575 درصد افزایش داشت.

وی گفت: در مجموع میزان صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی این استان در سال گذشته 2 میلیون و 98 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 704 میلیون دلار بود که در مقایسه با سال 94 از نظر وزن چهار درصد و از نظر ارزش 2 درصد رشد داشته است.

عاطفی افزود: از صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته، 12 هزار و 647 دلار از محل تجارت چمدانی و 70 هزار و 222 دلار از محل بازارچه های مرزی باجگیران و دوغارون بوده است.

وی اظهار کرد: زعفران، پسته، مصالح ساختمانی، مصنوعات، تخم خوراکی، پیه صنعتی و پریفرم، اقلام عمده صادراتی از گمرکات و بازارچه های مرزی این استان بودند که اغلب به کشورهای افغانستان، اسپانیا، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان، هلند، هند و قطر صادر شدند.

وی گفت: در سال گذشته 431 هزار تن کالا به ارزش 396 میلیون دلار نیز از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی استان وارد شد که در مقایسه با سال 94 از نظر وزن 18 درصد کاهش و از نظر ارزش 6.6 درصد افزایش داشت.

عاطفی ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی استان در سال گذشته، پنبه، انواع دانه ها، واگن های باری سبک و سنگین و برنج بود که اغلب از کشورهای ازبکستان، امارات متحده عربی، جهوری کره و ترکیه وارد شد.

وی افزود: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا، تراز بازرگانی خارجی گمرکات خراسان رضوی در سال گذشته مثبت و معادل یک میلیون و 308 هزار دلار بود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته 2 میلیون و 476 هزار و 900 نفر از طریق گمرکات مرزی استان و فرودگاه مشهد تردد داشتند که از این تعداد یک میلیون و 239 هزار و 389 نفر وارد کشور و یک میلیون و 237 هزار و 511 نفر از کشور خارج شدند.

استان خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.

کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند و سیمان، مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز