خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزارت امور خارجه:

90 درصد مذاکرات وزارت خارجه اقتصادی است / شرکت های ایرانی کنسرسیومی وارد بازار بین المللی شوند

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۴۸۸

سرمدی گفت: اکنون بیش از 90 درصد فعالیت سفارتخانه‌ها بر روی فعالیت‌های اقتصادی متمرکز شده به نحوی که سفرهای دکتر ظریف طی یک و نیم سال گذشته همواره همراه با هیات‌های اقتصادی بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مرتضی سرمدی قائم مقام وزارت امور خارجه در نخستین همایش تقدیر از صادرکنندگان برتر تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق اظهار داشت: از نگاه ما صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه صادرات کالا جهت تولید اشتغال نقشی ندارد اما اجرای  پروژه در خارج از کشور پرچمی برای نشان دادن اقتدار جمهوری اسلامی است و آثار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گسترده تری از صدور کالاهای مصرفی دارد. بنابراین باید شرایطی فراهم شود که شرکت‌های مهندسی بتواند در خارج از کشور فعالیت داشته باشند.

سرمدی با اشاره به اینکه ما در وزارت خارجه با اجرایی شدن برجام توانستیم موانع بزرگ را از سر راه اقتصاد کشور برداریم تصریح کرد: اما شرط کافی این است که از همه امکانات استفاده کنیم و حضور خودمان را در بازارهای جهانی تثبیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه آسیای مرکزی و غربی، آفریقا، آمریکای لاتین از جمله کشورهای هدف ما جهت توسعه بازار صادراتی هستند خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی اولویت اصلی دستور کار دولت یازدهم است.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه اظهار داشت: در نیمه دوم سال 93 تاکنون در کشورهای هدف 90 درصد ارتباط با نمایندگی‌ها و مذاکرات با تمرکز روی اقتصاد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بیش از 90 درصد فعالیت سفارتخانه‌ها بر روی فعالیت‌های اقتصادی متمرکز شده به نحوی که سفرهای دکتر ظریف طی یک و نیم سال گذشته همواره همراه با هیات‌های اقتصادی بوده است. یعنی اصلی‌ترین اهداف سفرها مباحث اقتصادی بوده است و حتی هدف کشورهای مورد بحث نیز اقتصادی بوده است.

وی اظهار داشت: ما با برجام و مجموعه فعالیت‌های دیپلماسی وظیفه داریم که فضا را فراهم کرده و ایران‌هراسی و امنیتی کردن منطقه را کاهش دهیم و این در حالی است که رقبا تلاش می‌کنند که اجازه ندهند فضا از حالت امنیتی خارج شود و تلاش می‌کنند که همواره تقابل و برخورد ادامه داشته باشد.

سرمدی گفت: در حال حاضر در دستورالعمل تمامی سفارتخانه‌ها آمده است که کلیه مناقصات باید اطلاع داده شوند و شرکت‌های فنی و مهندسی نیز بر این امر اذعان دارند که مناقصات را به سفارتخانه ها منعکس کنند و حتی ما در سطح وزارت خارجه کمک می‌کنیم که طرح‌های توسعه‌ای تامین اعتبار شوند.

وی یادآور شد: در حال حاضر اصلی‌ترین ماموریت این سفرا این است که در همه ملاقات ها مجموعه اطلاعات و توانمندی‌های ایران را مطرح کنند.

وی با تاکید بر لزوم حضور شرکت‌های ایرانی در صحنه‌های بین‌المللی به صورت کنسرسیوم تصریح کرد: حضور جداگانه به جای مشارکت باعث می شود که رقابت مخربی صورت گیرد اما تشکیل کنسرسیوم بدون تردید قدرت ما را در صادرات افزایش می‌دهد.

سرمدی همچنین بر لزوم بسته‌بندی و چارچوب داشتن در ورود به پروژه‌ها تاکید کرد و گفت: زمانی که ما پروژه ها را به صورت هدفمند و دارای چارچوب تعریف کنیم قطعاً دست برتر را خواهیم داشت و این رویه اهرم قدرتی برای رفع مشکلاتمان است اما در غیر این صورت منجر به ایجاد نقطه قوت در طرف مقابل خواهد شد و توان ملی برای چانه‌زنی از بین می‌رود. ضمن اینکه چنانچه شرکت‌های ایرانی دچار مشکل شوند ما ابزاری برای حل مشکلات نداریم.

ویبا اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های منطقه ما برای فعالیت‌های اقتصادی امنیتی شدن منطقه است، افزود: ایجاد جنگ و ناامنی در منطقه سبب خواهد شد تا احساس عدم امنیت به عنوان یکی از پارامترهای منفی برای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه مطرح شود.

سرمدی ادامه داد: تمام تلاش ما این است تا با برقراری برجام و فعالیت‌های دیپلماسی تلاش کنیم فضا به گونه ای متناسب شود تا ضمن کاهش ایران‌هراسی، از امنیتی شدن منطقه که از اهداف اصلی دشمنان است جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ یکی از دستورالعمل های ما این است که رصد کنیم که تامین مالی پروژه‌ها از چه طریقی صورت می گیرد یعنی باید بدانیم که کدامیک از پروژه‌ها از مسیر سازمان های بین‌المللی وشرکت‌های خارجی فاینانس می‌شوند. چرا که قطعاً این امر قدرت رقابت ما را افزایش می‌دهد.

قائم مقام وزیر خارجه گفت: ما در وزارت خارجه آمادگی داریم که از شروع پروژه تا مراحل پیشرفت آن کمک کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز