خبرگزاری کار ایران

عدم انطباق ادعاهای رئیسی با واقعیات اقتصادی/ مرکز آمار ایران رشد درآمدی کشاورزان در سال‌های اخیر را نشان می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۳۲۴

در سال ۹۵ پرداختی به گندمکاران حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است، با مقایسه میزان پرداختی گندمکاران با ۱۰ سال گذشته رشد بالای درآمد کشاورزان قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رئیسی-نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری- در گفت‌وگوی  تاکید کرد که  مردم ایران از شرایط سخت اقتصادی رنج می‌برند و این مردم خدمت رسانی می‌خواهند و از دولت، بی حالی نمی خواهند.

رئیسی  که طی سالهای ۸۳ تا ۹۳ با سمت معاون اول قوه قضاییه فعالیت کرده است بارها خود را حامی محرومان نامیده و تاکید بسیاری بر حل مشکلات کشاورزان دارد و یکی از نقدهایش در رابطه با عدم تغییر شرایط معیشتی کشاورزان است.

این در حالی است که بر اساس آخرین آمار منتشره شده توسط مرکز آمار ایران هزینه خانوار در سال ۹۴ نسبت به سال پیش از آن معادل ۱۱.۷۲ درصد و درآمد خانوار نسبت به سال قبل  ۱۵.۵۶ درصد افزایش یافت؛ این در حالی است که در زمان تحویل دولت هزینه خانوار نسبت به سال گذشته آن ۲۵.۹ درصد رشد داشته است یعنی رقمی بیش از دو برابر سال آخر دولت یازدهم.

همچنین هزینه خالص خانوار روستایی از ۱۳۸ میلیون و ۵۲۸ هزار ریال در سال ۹۳ به ۱۴۶ میلیون و ۹۸۳ هزار ریال در سال ۹۴ افزایش یافته است این رقم از ۱۰۸ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۶۷۶ ریال در سال ۹۱ به ۱۲۹ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۷۴۸ ریال در سال ۹۲  رسیده است که رشد ۱۹.۸ درصد را نشان می دهد.

یک کارشناس اقتصادی در این رابطه می گوید:" نتایج آمار نشان می دهد هزینه خوراکی خانوار روستایی در سال ۹۴ معادل ۵۷ میلیون و ۷۷۸ هزار ریال بوده که نسبت به سال ۹۳ معادل ۱.۳۱ درصد رشد داشته است؛ این در حالی است که هزینه خوراکی خانوار روستایی در سال ۹۲ یعنی زمان تحویل دولت نسبت به سال ۹۱, ۲۲.۵ درصد رشد داشته است که این مساله نشاندهنده برنامه ریزی های نامناسب در حوزه تامین کالاهای مورد نیاز و کنترل بازار توسط دولت قبل است و اینکه برخی عنوان می کنند که این دولت کاری برای دهک های پایین جامعه انجام نداده است حرفی بی منطق و بدون دلایل درست است چراکه همین رشد اندک هزینه خوراکی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ نشاندهنده تلاش دولت یازدهم در جهت امنیت غذایی و ثبات در بازار است.

این کارشناس در ادامه با اشاره به هزینه غیرخوراکی خانوار روستایی در سال ۹۴ که  معادل ۸۹ میلیون و ۲۰۵ هزار ریال بود میزان رشد نسبت به سال ۹۳را معادل ۹.۴۶ درصد عنوان می کند در حالی که این رقم در سال ۹۲ در مقایسه با سال ۹۱, ۱۷.۸ درصد رشد داشته است.

کشاورزان جز اقشار پردرآمد نیستند و برخی از آنها جز اقشار کم درآمد هستند؛ در سال ۹۱ پول گندمی که به کشاورزان پرداخت شد ۸۰۰ میلیارد تومان است اما در سال ۹۵ پول گندم پرداخت شده حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است؛ تنها با مقایسه این ارقام با هم رشد درآمد کشاورزان قابل مشاهده است؛ در سال ۹۲ تولیدات کشاورزی حدود ۹۷ میلیون تن بوده است در سال ۹۵، به ۱۱۸ هزار تن رسیده است. مجموعا ۲۱ میلیون تن تولید موادغذایی در دولت یازدهم افزایش یافته است که این ارقام به معنای روند رو به بهبود معیشت کشاورزان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز