خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

به قالیباف گفتیم برای بلندمرتبه سازی مجوز ندهید؛ گفت پول گرفته‌ایم نمی‌توانیم

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۳۶۳

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه آقای قالیباف از مواردی هستند که به دوربین نگاه می‌کنند و دروغ می‌گویند، گفت:‌ ادعای شهردار مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی مجوز بلندمرتبه‌سازی را داده یک ادعای بی‌ربط و واهی است چرا که دولت یازدهم در سال ۹۳ جلوی صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی‌های شهرداری تهران را گرفت.

پیروز حناچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به تخلفات شهرداری تهران در موضوع بلندمرتبه‌سازی‌ها اظهار داشت: بر اساس طرح جامع تهران مصوب سال ۱۳۸۶ شهرداری تهران موظف بود ظرف سه تا ۶ ماه پس از تصویب طرح جامع ضوابط بلندمرتبه سازی را به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برساند.

وی ادامه د اد: سال ۱۳۹۲ که دولت یازدهم وارد کار شد هیچ ضوابطی برای بلندمرتبه سازی به تصویب نرسیده بود یعنی شهرداری تهران از سال ۸۶ تا سال ۹۲ اقدام به ارائه ضوابط بلندمرتبه سازی نکرده بود و به این معنا در کمیسیون ماده ۵ مجوز های بلندمرتبه سازی را صادر می‌کردند و خودشان می‌بریدند و می‌دوختند و در دولت قبل بدون آنکه شورای عالی معماری و شهرسازی نقشی داشته باشد مجوزها صادر می‌شد.

معاون معماری و شهرسازی کشور ادامه داد: بنابراین حجم زیادی از مجوزهای بلندمرتبه‌سازی‌ها در دوران مدیریت آقای قالیباف بدون هیچ توجیه عقلی و تخصصی و قانونی صادر شد و امروز اگر مبنای ساختمان‌های بلند در تهران را ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه بدانیم، در تهران ۹۸۷ ساختمان بلندمرتبه وجود دارد که بخش زیادی از مجوزهای ساخت این برج‌ها در دوران مدیریت ۱۰ ساله آقای قالیباف صادر شده است.

حناچی با بیان اینکه پس از ورود دولت یازدهم، وزارت راه و شهرسازی جلوی بلندمرتبه‌سازی بدون ضابطه را گرفت اظهار داشت: اولین اقدام ما این بود که از صدور مجوز برای بلندمرتبه‌سازی بدون ضابطه جلوگیری کردیم و گفتیم که ساختمان‌های بلندمرتبه بدون ضابطه نمی‌توانند وارد دستور شوند البته در ابتدا این موضوع جدی گرفته نمی‌شد اما بعد دوستان متوجه جدیت کار وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم شدند و با اعضای کمیسیون ماده ۵ مکاتبات متعددی داشتیم.

گفتیم برای بلندمرتبه سازی مجوز ندهید گفت پول گرفته‌ایم نمی‌توانیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در همان ابتدا به اعضای کمیته فنی اعلام کردیم که حق ندارد مجوز بلندمرتبه سازی در تهران صادر کند، گفت: پس از اینکه متوجه جدیت دستور وزارت راه و شهرسازی شدند شهردار تهران اعلام کرد ۴۰ تا ۵۰ پرونده بلندمرتبه سازی در صف اخذ مجوز هستند که برای صدور مجوز تعدادی از آنها پول گرفته‌ایم و باید جوابگوی آنها باشیم.

حناچی گفت: بنابراین از شورای عالی شهرسازی و معماری مجوز گرفته‌ایم که پرونده‌هایی که آقای قالیباف از آن صحبت می‌کردند بررسی کنیم و مشاهده کردیم که اغلب پرونده ها ضوابط اولیه بلندمرتبه سازی را هم رعایت نکردند بنابراین تعداد زیادی از این پرونده‌ها را رد کردیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از این بلندمرتبه‌سازی‌ها قرار بود در معابر کم‌عرض ساخته شود که با شدت با صدور مجوز برای این بلندمرتبه‌سازی ها مخالفت کردیم.

معاون آخوندی افزود: پس از آن با فشاری که اعضای کمیسیون ماده ۵ به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری وارد آوردند ضوابطی از سوی این کمیسیون و شهرداری به شورای عالی پینشهاد داده شد اما به کمیته فنی دستور دادیم که باید بدانیم چقدر از ظرفیت بلندمرتبه‌سازی های تهران استفاد شده است و از شهرداری درباره این موضوع اطلاعات خواستیم که شهرداری از دادن هر گونه اطلاعات استنکاف کرد.

حناچی با بیان اینکه بدون ارائه اطلاعات از سوی شهرداری تهران نمی‌توانستیم پیشنهادات برای ضوابط بلندمرتبه‌سازی را بررسی کنیم، گفت: در نهایت پس از اینکه شهرداری تهران از دادن اطلاعات درباره اینکه چقدر از ظرفیت بلندمرتبه‌سازی تهران استفاده کرده استنکاف کرد، بلندمرتبه سازی در تهران را متوقف کردیم.

معاون معماری و شهرسازی ادامه داد: از نیمه دوم سال ۹۳ بنابر مصوبه صریح شورای عالی شهرسازی و معماری صدور مجوز برای ساخت بناهای بالای ۱۲ طبقه را متوقف کردیم.

دولت یازدهم جلوی بلندمرتبه‌سازی های بی‌ضابطه شهرداری را در تهران گرفت

وی ادامه داد: ‌پس از این موضوع، معاونت بازرسی کل کشور ما را به یک جلسه دعوت کرد و گفتند که عده‌ای در خصوص این مصوبه شما شکایت کردند و چرا این موضوع را بررسی نمی‌کنند و ما هم در پاسخ گفتیم فکر می‌کردیم قرار است از ما به خاطر اینکه مجوز برای ساخت و سازهای بی‌ضابطه نداده‌ایم تشکر می‌کنید چرا که دولت یازدهم توانست جلوی بلندمرتبه‌سازی های بی‌ضابطه شهرداری را در تهران بگیرد.

حناچی ادامه داد:‌ در نهایت پاسخ ما این بود که باید بدانیم چقدر از ظرفیت بلندمرتبه‌سازی شهر تهران در سال‌های گذشته استفاده شده است و این موضوع در تصمیم‌گیری‌های ما نقش موثر دارد و در نهایت با همکاری سازمان بازرسی کل کشور توانستیم اطلاعاتی را از شهرداری تهران در رابطه با بلندمرتبه‌سازی در تهران به زور بگیریم و در نهایت متوجه شدیم وضعیت تهران بسیار بحرانی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرداری تهران با ورود سازمان بازرسی کل کشور پیش از حادثه پلاسکو اطلاعات بلندمرتبه‌سازی در تهران را در اختیار شورای عالی شهرسازی و معماری گذاشت این در حالی بود که ما از سال ۹۳ این اطلاعات را از شهرداری خواسته بودیم.

وی گفت: پس از ارائه اطلاعات از سوی شهرداری دیدیم که وضعیت این شهر در حوزه ساخت برج‌های بی‌ضابطه بسیار بحرانی است و اکثر برج‌های تهران در معابر کم عرض بین ۶ تا ۱۰ متر ساخته شده‌اند به این معنا که اگر حادثه‌ای مانند حادثه پلاسکو رخ دهد ماشین آلات آتش نشانی امکان تردد برای امدادرسانی را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: با مواجهه با این واقعیات‌ مجاب شدیم نباید بلندمرتبه‌سازی در تهران ادامه پیدا کند و اتفاقا برخوردها باید انقباضی‌تر باشد.

میزان ساخت برج‌ها در دوران قالیباف معادل عملکرد تمام شهرداران بعد از انقلاب بوده است

حناچی با تاکید بر اینکه میزان ساخت برج‌ها و بلندمرتبه سازی در دوران آقای قالیباف معادل عملکرد تمام شهرداران بعد از انقلاب بوده است ، گفت: اینکه آقای قالیباف در مناظره روز گذشته مدعی شده وزارت راه و شهرسازی مجوز برج‌سازی را داده یک ادعای بی‌ربط است و اگر شورای عالی شهرسازی و معماری این ادعا را قبول داشت جلوی بلندمرتبه سازی در تهران را نمی‌گرفت.

وی تاکید کرد: آقای قالیباف از مواردی است که به دوربین نگاه می‌کند و دروغ می‌گوید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این ادعای آقای قالیباف یک ادعای واهی و بی‌پایه و اساس است، گفت: در تمام استان‌ها دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ زیر نظر شورای عالی شهرسازی و معماری است اما در تهران یک استثنا وجود دارد و دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ زیر شهرداری تهران مدیریت می‌شود در استان‌ها اعضای کمیته فنی از مدیران کل استانی هستند اما در تهران معاونین وزرا در این کمیته حضور دارند اما تمام معاونین وزرا رای به توقف بلندمرتبه‌سازی در تهران داده‌اند و این نمایندگان دولت بودند که بلندمرتبه‌سازی در تهران را متوقف کردند.  

اتفاقی که در منطقه ۲۲ تهران رخ داده است بزرگترین تخلف قالیباف محسوب می‌شود

حناچی با اشاره به تخلف‌های شهرداری در منطقه ۲۲ تهران اظهار داشت: هیچ سند بالادستی اجازه این چنین ساخت و ساز در منطقه ۲۲ تهران را نداده است و اتفاقی که در منطقه ۲۲ تهران رخ داده است بزرگترین تخلف آقای قالیباف محسوب می‌شود.

وی گفت: طرح جامع تهران هرگز اجازه این حجم از ساخت و ساز در منطقه ۲۲ را نداده اما در طرح تفصیلی شهر تهران که دولت قبل آن را تصویب کرده به یک بند مربوط به به سال ۷۸ استناد شده که بر اساس آن با بیش از ظرفیت بارگذاری ساخت‌وسازها در منطقه ۲۲ تهران انجام شده است.

معاون آخوندی تاکید کرد: حتی مجوز بلندمرتبه‌سازی در منطقه ۲۲ وارد کمیسیون ‌های ماده ۵ نشد و شهرداران منطقه مجوزها را صادر کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز