خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی:

مردم در مورد ادعاهای انتخاباتی قضاوت می کنند / پیشرفت سریع ستاره خلیج فارس بعد از برجام / هزینه های تولید به یک چهارم قبل از برجام رسید

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۶۷۰

نوروز زاده گفت: اگر عملکرد دولت یازدهم در جهت حل مشکلات برجام نبود ما نه تنها در این پروژه بلکه در بخش نفت و گاز و پتروشیمی نیز توفیق قابل قبولی برای ارائه به مردم نداشتیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا نوروززاده مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در نشست خبری صبح امروز خود در جمع خبرنگاران که به مناسبت افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس برگذار شد، اظهار داشت: این پالایشگاه که از سال 83 با قرارداد دو شرکت خارجی قرار بود اجرایی شود به دلیل عدم همکاری آنها به تاخیر افتاد. البته به رغم جدی نبودن تحریم‌ها پالایشگاه پیشرفت مناسبی نیز نداشت و با تغییرات پی در پی پیمانکاران مواجه بود.

وی افزود: بعد از برجام و ایجاد روابط درست با کشورهای صاحب تکنولوژی درصد پیشرفت پروژه در بخش فرآیندی که قبل از برجام 45 درصد بود پس از برجام به 55 درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه این پروژه با ظرفیت مصرف 360 هزار بشکه کاندنسیت در روز یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های جهان به حساب می‌آید، تصریح کرد: طبیعی است که وقتی قرار است بنزین یورو 4 ون یورو 5 تولید شود باید استانداردهای روز تولید را داشته باشد. بنابراین ما با همکاری کمپانی‌های اکسنس ، UP و زیمنس و همچنین حضور مدیران تاپیکو و قرارگاه خاتم توانستیم در راستای اقتصادی مقاومتی حداکثر استفاده را از ظرفیت پیمانکاران داخلی ببریم.

نوروززاده با اشاره به ظرفیت برجام در حل مشکلات مربوط به صنعت نفت خاطر نشان کرد: برای اجرایی شدن یک پروژه اگر تجهیزات نداشته باشیم کارایی لازم را نخواهیم داشت مثلا قبل از برجام کمپرسورهای 251 و 252 زیمنس وارد ایران نمی‌شد حتی بعد از اینکه توانستیم این کمپرسورها را وارد کنیم کارشناسان برای راه‌اندازی آنها به ایران نمی‌آمدند اما امروز فقط با یک تلفن کارشناسان وارد ایران می‌شوند و درسایه دولت تدبیر و امید پروژه راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه 55 درصد بخش فرآیندی پالایشگاه در دولت یازدهم و بعد از برجام تکمیل شده اظهار داشت: قبل از این دولت فقط در دو سال آخر دولت دهم شاهد سنگین‌ شدن تحریم‌ها بودیم اما مدعی هستیم که چون در آن زمان پیگیری‌های لازم برای اجرای پروژه صورت نگرفت کار به اتمام نرسید اما با روی کار آمدن دولت یازدهم وزیر نفت هر 15 روز یک بار جلسه‌ای سه ساعته مختص این پروژه با حضور سهامداران و پیمانکاران آن از جمله تاپیکو، پالایش و پخش ، صندوق بازنشستگی نفت و قرارگاه خاتم برگزار می‌کرد تا بتواند مشکلات را رفع کند که ما توانستیم این پروژه را طی هفته جاری به افتتاح برسانیم.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با اشاره به اینکه ما برای اولین بار شاهد قطع ورود بنزین به کشور شدیم و می توانیم صادرکننده باشیم، گفت: برای کشوری که سرمایه اصلی آن نفت است شایسته نیست که واردات فرآورده داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر فاز اول پروژه به نتیجه رسیده و عمده ماشین آلات فاز دو و سه نیز خریداری شده است و با پیگیری‌های که انجام می‌شود به زودی شاهد بهره‌برداری فاز دو و سه خواهیم بود و میزان تولید به 36 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

نوروززاده در ادامه به ترکیب سهامداران پروژه ستاره خلیج فارس اشاره و تصریح کرد: قبلا 48 درصد سهام این پروژه مربوط به شرکت پالایش و پخش ، 38.2 درصد شرکت تامین 13.8 درصد نیز مربوط به صندوق بازنشستگی صنعت نفت بود اما بعد از تغییرات 17.9 درصد سهام آن مربوط به پالایش و پخش، 49 درصد تاپیکو، 33.1 درصد متعلق به صندوق بازنشستگی نفت است.

وی همچنین به هزینه‌هایی که تاکنون صرف پروژه شده اشاره و اظهار داشت: قرارداد کل پروژه 3.8 میلیارد یورو بوده که تاکنون 3.7 میلیارد یورو از آن هزینه شده و با ماشین آلاتی که خریداری شده 100 میلیون یورو ی باقیمانده نیز بابت پروژه هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: کل پروژه را اگر به صورت فرآیندی و غیرفرآیندی در نظر بگیریم قبل از دولت یازدهم 2 میلیارد و 300 میلیون یورو هزینه شده بود و در دولت یازدهم یک و نیم میلیارد یورو سرمایه‌گذاری شده است.

نوروززاده با اشاره به پروسه تکمیل پروژه اظهار داشت: کل پالایشگاه در ابتدای کار دولت یازدهم 60 درصد پیشرفت داشته (  12 درصد کل این پروژه مربوط به بخش مهندسی، 34 درصد ساخت و 54 درصد نیز مربوط به خرید است) در بخش مهندسی تا سال 92 ، 87 درصد پیشرفت، بخش خرید 57 درصد و بخش اجرا 19 درصد پیشرفت داشته‌ایم که کل آن تا مرداد سال 92 در بخش فرآیندی 47.9 درصد بوده است (77 درصد پروژه فرآیندی و 26 درصد غیرفرآیندی است) و امروز در بخش فرآیندی 97.9 درصد پیشرفت مربوط به بخش مهندسی، 92.8 درصد خرید و 83.7 درصد اجرا است. یعنی کل بخش فرآیندی 90.3 درصد پیشرفت داشته و میزان پیشرفت کل پالایشگاه (فرآیندی و غیرفرآیندی) نیز 92.2 درصد است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون فاز یک پالایشگاه به افتتاح رسیده است، توضیح داد: وجود سه پالایشگاه در کنار هم در دنیا بی‌نظیر است و در حال حاضر تمامی تجهیزات زیربنایی هر سه فاز ساخته شده به این معنا که با افتتاح فاز یک همه یوتیلیتی‌ها فعال شده و پاسخگوی دو ترین بعدی هستند.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با اشاره به درصد پیشرفت فازهای 2 و 3 پالایشگاه اظهار داشت: در حال حاضرمیزان تامین کالا در فاز دوم 87 درصد، فاز سه 84 درصد است و میزان اجرا در فاز دو 70 درصد و فاز سه 61 درصد است.  همچنین پیشرفت کل فاز شامل مهندسی، اجرا و بخش تامین کالا در فاز دو 83 درصد است و در فاز سه 78 درصد است.

وی با اشاره به اینکه برج تقطیر پالایشگاه نیز 4 ماه گذشته به افتتاح رسیده تصریح کرد: اکنون فاز یک پالایشگاه صد در صد در حال رفع عیب و راه‌اندازی نهایی است که  12 میلیون لیتر بنزین، 4.7 میلیون لیتر نفت گاز ، 1.3 میلیون لیتر گاز مایع و 1.1 میلیون لیتر سوخت جت تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط پیمانکاران داخلی ساخته شده ، افزود: البته پیمانکاران داخلی بدون همکاری با خارجی‌ها امکان موفقیت ندارند.

وی با تاکید بر لزوم تبدیل فرآورده به ارزش افزوده تصریح کرد: در حال حاضر 20 میلیون دلار محصولات پتروشیمی در داخل کشور مصرف می‌شود بنابراین لازم است که به جای صادرات خام زنجیره پایین دست را رونق داده و فرآورده نهایی صادر کنیم.

نوروز زاده در ادامه با اشاره به اینکه شستا متعلق به جامعه کارگری است که قشر آسیب‌پذیر هستند اظهار داشت: گر این پول تبدیل به واحدهای نفت، گاز و پتروشیمی با ارزش افزوده بالا شود پاسخگویی حقوق آنها خواهد بود در غیر اینصورت با مشکلات تامین مواجه می‌شویم که یک پاشنه آشیل برای کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرهای کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر زیر سوال بردن برجام اظهار داشت: در انتخابات مردم قضاوت می‌کنند که چه چیزی به نفعشان است ما نیز به عنوان یک شرکت بزرگ عملکرد خود را به روایت اعداد می‌گوییم.

وی ادامه داد: اگر عملکرد دولت یازدهم در جهت حل مشکلات برجام نبود ما نه تنها در این پروژه بلکه در بخش نفت و گاز و پتروشیمی نیز توفیق قابل قبولی برای ارائه به مردم نداشتیم.

وی افزود: در گذشته زمانی که هوا سرد می‌شد ترکمنستان اقدام به قطع گاز صادراتی به ایران می‌کرد اما امسال به پشتوانه راه‌اندازی پروژه‌های پارس جنوبی، صنعت و مردم هیچ گونه احساس کمبودی نداشتند .

وی تصریح کرد:‌در گذشته پروژه‌های گازی که باید طی مدت 36 ماه تکمیل شود 6 سال به طول می‌انجامید و هر ترین که با 1.2 میلیارد دلار کامل می‌شود 5.4 میلیارد دلار هزینه شد. اینها پول ملتی است که به جیب دلالان رفت و هزینه عدم النفع آن را مردم پرداختند.

نوروززاده خاطرنشان کرد: این دولت توفیق حل مشکلات جهانی داشت و روابط خود با دنیا را بهبود داد و ما توانستیم دانش فنی مستقل و ساخت داخل را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه این دولت با سرعت زیادی در حال سازندگی کشور است خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از پروژه‌ها و تولید متوجه مردم است و این مسیری که دولت طی می‌کند به سمت سرمایه‌گذاری بیشتر و ایجاد امید در سرمایه‌گذاران خارجی است که این عوامل دست به دست هم می‌دهد رکود از بین رفته و ایجاد اشتغال شود.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد گاز رسانی به روستاها در این دولت صورت گرفته خاطرنشان کرد: هر قدر ما به سمت تکمیل زنجیره ارزش افزوده حرکت کنیم باعث ارزش افزوده بیشتر خواهیم شد که منجر به تزریق پول پرقدرت و رونق اقتصادی می‌شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز