خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرد:

موبایل جایگزین کارت‌های اعتباری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۶۹۱

مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی از پرداخت موبایلی به جای کارت‌های بانکی به هنگام خرید از دستگاه‌های پایانه فروش خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی در نشست خبری که در محل ساختمان بانک مرکزی برگزار شد، گفت: شبیه‌سازی کارت‌های بانکی در تلفن‌های همراه، این امکان را به شهروندان می‌دهد که در صورت فراموشی یا گم کردن کارت‌های بانکی خود، به وسیله موبایل و ساعت‌های هوشمند پرداخت‌ها را انجام دهند.

او در ادامه گفت: با نصب یک برنامه بر روی موبایل یا ساعت‌های هوشمند عملیات پرداخت از دستگاه‌های پایانه فروش امکانپذیر می‌شود. یعنی به جای اینکه از کارت استفاده کنند روی برنامه‌ای که در تلفن همراه نصب شده کارت‌ها را درج می‌کنند و به محض اینکه موبایل نزدیک دستگاه شود کارت شناسایی شده و فرآیندی مثل کشیدن کارت اتفاق می‌افتد که موجب سرعت بخشیدن به فرآیند خرید مشتریان می‌شود.

حکیمی افزود: اصل قضیه این است که کارت‌هایی که به صورت فیزیکی در دست مردم است را شبیه‌سازی کردیم و با استفاده از نزدیک کردن گوشی هوشمند خرید را انجام دهیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا همه دستگاه‌های پایانه فروش این قابلیت را دارند؟ ، بیان داشت: همه دستگاه‌های پایانه فروشگاهی این قابلیت را ندارند اما ظرف چند ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به بخشنامه‌ای که از طرف رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام شده است، بیان داشت: بخش فرآیند نشان‌گذاری این بخشنامه فنی بوده است و باید جزئیات و اثرات مربوط به آن را به صورت عمومی بازگو کنیم تا از حالت فنی خارج شده و برای مردم قابل استفاده باشد. در چند سال گذشته در سطح بین‌المللی با پدیده ورود گوشی‌های هوشمند برای پرداخت‌های بانکی مواجه بودیم. این گوشی‌ها در تمام زندگی ما نفوذ دارند و پرداخت توسط آنها می‌تواند به سرعت‌بخشی فعالیت‌های خرید منجر شود. هدف استفاده از اینگونه پرداخت‌ها این است که یکسری فعالیت‌های جدیدتری که مورد انتظار عموم است به مردم عرضه شود.

او افزود: آنجایی که حفظ اطلاعات مهم افراد حائز اهمیت است باید از روش‌هایی استفاده شود که در آن الزامات امنیتی در نظر گرفته شود. این کار به زیرساخت‌هایی نیاز داشت و این روش پرداخت تازه‌ترین نوع پرداخت توسط گوشی تلفن همراه است. پس اگر کیف پول شما یادتان رفت و در زمان خرید متوجه شدید که کارت به همراه ندارید این گوشی‌ها کار کیف پول را برای شما انجام می‌دهند. این زیرساخت‌ها فقط برای تغییر در بستر کاربری نیست؛ دو جور تغییر در این حوزه اتفاق می‌افتد؛ انواع پرداخت های جدیدی معرفی می‌شود که با پرداخت‌های کنونی متفاوت است. با زیرساخت امنیتی که فراهم می‌شود شما می‌توانید بدون ورود رمز، پرداخت‌های پایین را پرداخت کنید البته رقم این کار محدود است مثلاً می‌توانید بدون وارد کردن رمز از طریق گوشی خود از گیت مترو عبور کنید.

او افزود: تغییر بعدی این است که در فرآیند پرداخت‌های مجازی تغییر ایجاد می‌شود. نشان‌گذاری این امکان را فراهم می‌کند که شما این امکانات را به توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری بدهید تا آنها بتوانند این فرآیند را انجام دهند چون اطلاعات محرمانه مشتریان را نمی‌توان در اختیار عموم قرار داد. این یک بازار جدید را برای تولیدکنندگان نرم‌افزارها ایجاد می‌کنند تا آنها نیز در این زمینه کار کنند. نکته این است که دسترسی به عملیات پرداخت محدود است یعنی داده‌های حساسی که نمی‌توان در اختیار مشتریان قرار گیرد را حذف می‌کنیم و به جای آن رقم‌های تعریف شده قرار می‌دهیم بنابراین کارت شبیه‌سازی می‌شود. یعنی به جای مشخصات فرد و یا شماره کارت یک عدد یکبار مصرف در اختیار استفاده‌کنندگان از برنامه موبایلی پرداخت قرار می‌گیرد و این امنیت را در خرید افزایش می‌دهد.

حکیمی در ادامه گفت: یک‌سوم پایانه‌های فروش قابلیت این را دارند که از طریق گوشی های تلفن همراه عملیات خرید را انجام دهند و زمانی که گوشی را به دستگاه‌ها نزدیک می‌کنیم عدد نشان‌گذاری به مرکز شتاب می‌رود در آن مرکز شناسایی می‌شود و از روی عدد نشانه متوجه می شود چه کسی نشان‌گذاری شده است. این کار از طریق قرارداد با یک یا چند بانک انجام می‌شود. سهند سامانه نشانه‌های دیجتال در نظر گرفته شده است. یعنی سامانه‌ای است که ماناها را به شبکه وصل می‌کند و امنیت را ارتقاء می‌دهد.

مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که در صورت مفقود شدن گوشی‌های تلفن همراه چه موانع امنیتی موجب جلوگیری از سوءاستفاده مالی از این برنامه‌ها می‌شود بیان داشت: توی تلفن همراه چند لایه امنتیی دارد از جمله قفل اصلی، برنامه پرداخت با رمز و رمز کارتی که خرید می‌کنیم یعنی اگر تلفن همراه شما دزدیده شود باید سه لایه امنیتی را برای خرید پشت سر بگذارند که این امکان سوءاستفاده را کاهش می‌دهد.

او در پایان تاکید کرد که جایگزینی موبایل به جای کارت های اعتباری مستلزم زیرساختی بود که در شاپرک و بانک مرکزی فراهم شد در حال حاضر سقف پرداخت‌ها از این طریق 200 هزار تومان است که ظرف شش ماه آینده به 5میلیون تومان می‌رسد. همچنین کل مسئولیت فرآیند نشان‌گذاری با بانک است چرا که مانا توسط بانک به سامانه سهند معرفی می‌شود. در بحث کارمزد نیز در حال حاضر ساختار کارمزدهای فعلی وجود دارد اما ظرف شش ماه آینده فرآیند مشخص دیگری برای آن در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز