خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در پاسخ به ایلنا:

سازندگانی که کالای دقیق تر و با قیمت بهتری ارائه دهند برنده مناقصات خواهند بود/ برنامه وزارت نفت برای دریافت استانداردهای API

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۴۴۴

بیطرف گفت: صنایع داخلی با علاقه در مناقصات شرکت می کنند و ممکن است تاخیری هم باشد ولی مهم این است که کالا در داخل کشور تولید و تامین می شود .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حبیب‎اله بیطرف معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت در نشست حاشیه ای بیست و دومین نمایشگاه نفت درباره وضعیت  پیشرفت طرح بومی سازی ١٠ گروه خانواده کالاهای صنعت نفت گفت: تاکنون ٥٢ قرارداد در این زمینه امضا شده است که با احتساب قرارداد ساخت لوله های CRA طی روزهای آینده، ارزش مجموع این قراردادها از یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون یورو عبور خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: نگهداری و تعمیرات دارایی های فیزیکی از بخش های حائز اهمیت کار در معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری است چرا که بسیاری از تاسیسات صنعت نفت مستهلک و فرسوده است بنابراین بازسازی و نوسازی تاسیسات از اولویت‌های این معاونت است.

وی درباره قراردادهای پژوهشی که در بالادست صنعت نفت بین شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی منعقد شده است، توضیح داد: ارزش ریالی این قراردادها ٢٤ میلیارد تومان و ارزی حدود پنج میلیون یورو است که تاکنون به هر دانشگاه بالغ بر ٤٠٠ میلیون تومان پرداخت شده است.

بیطرف ارزش قراردادهای پژوهشی پایین دست صنعت نفت را نیز که بین سه شرکت اصلی وزارت نفت و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور منعقد شده است، حدود ٧٢٠ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: امروز با حضور وزیر نفت، انستیتو متانول دانشگاه شیراز به صورت ویدئو کنفرانس راه اندازی و نخستین گام عملی در مسیر اجرایی سازی این قراردادها برداشته شد.

وی در ادامه به سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت اشاره کرد و گفت: تامین کالاهای عمومی از این سامانه ضرورتی ندارد و با تفکیک کالاهای عمومی از کالاهای تخصصی، تنها تامین کالاهای تخصصی صنعت نفت از این سامانه الزام آور است.

بیطرف در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر برخی انتقادات سازندگان صنعت نفت مبنی بر واردات کالاها از خارج از کشور گفت:  طبق روال معمول شرکت ها مناقصه برگذار می کنند و کالاها را از بین سازندگان داخلی و کسی که قیمت و کیفیت مناسبتری ارائه می دهد خریداری می شوند و کالاهایی که در داخل تولید نمی شوند در سال های گذشته به این ترتیب بود که از طریق تامین کنندگان بدست می آمد یعنی شرکت های بازرگانی  تجهیزات خارجی را خودشان وارد می کردند و می فروختند با توجه به اینکه عملا ارزش افزوده این کالاها در خارج از کشور بوده و اشتغال و نفع اقتصادی آن را شرکت های سازنده می بردند لذا تصمیم وزارت نفت این شد که این کالاها فرایند ساخت داخل شان انجام شود و سازنده ایرانی قادر به تولید آنها باشد.

وی افزود:  برای این امر تجمیع نیاز صورت گرفت و نیاز 5 ساله وزارت نفت کالای مشخص و تعیین شده و مناقصه برگذار شد به این شرط که سازندگان داخلی جوینت خارجی خود را معرفی و در مناقصه اعلام کنند ضمن اینکه باید انتقال تکنولوژی نیز صورت گیرد پس از طی این مراحل بین سازنده ای که از برند بهتری استفاده کند و یا فرایند ساخت داخل دقیقتر کاملتر و اطمینان آورتر  و قیمت مناسب تر ارائه دهد  انتخاب و قرارداد با او بسته می شود و تاکنون نیز در زمینه تجهیزات سرچاهی و مته ها قراردادهایی داشته ایم و مشکلی وجود نداشته است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه سازندگان تا پایان قرارداد پولشان را دریافت خواهند کرد، یاداور شد:  صنایع داخلی با علاقه در مناقصات شرکت می کنند و ممکن است تاخیری هم باشد ولی مهم این است که کالا در داخل کشور تولید و تامین می شود .

معاون وزیر نفت درباره نبود استانداردهای جدید API برای تجهیزات داخلی صنعت نفت، گفت: سازندگان داخلی تجهیزات صنعت و نفت، مذاکراتی در زمینه دریافت استانداردهای جدید از API داشته اند؛ این در حالی است که وزارت نفت نیز در این زمینه تلاش هایی داشته و به این سازندگان کمک می کند؛ چرا که حتی در صورت قراردادهای جدید یا هر گونه قرارداد در راستای تولید تجهیزات، صنعت نفت نیازمند جذب استانداردهای بین المللی است؛ به این ترتیب یا باید نهاد لازم برای صدور گواهینامه در داخل کشور شکل بگیرد یا خود را با استانداردهای بین المللی تطبیق دهیم.

وی افزود: پژوهشکده استاندارد در قالب مشاور و انجمن نفت در قالب نهادی خصوصی و علمی، به تهیه استانداردهای داخلی کمک می کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز