خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با ایلنا:

زیان ۱۳۰۰ میلیارد تومانی مسکن مهر فاقد متقاضی در شهرهای جدید/ دولت قبل در اعلام پیشرفت فیزیکی مسکن مهر آمارسازی کرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۶۵۷

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در حال حاضر تنها در مسکن مهر شهرهای جدید 60 هزار واحد فاقد متقاضی وجود دارد که حداقل زیان این واحدها هزار و 300 میلیارد تومان است، گفت: دولت قبل در ارائه و اعلام اعداد و ارقام مربوط به پیشرفت فیزیکی مسکن مهر آمارسازی کرد.

حبیب‌الله طاهرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه امروز بیش از هزار واحد مسکونی در مسکن مهر پرند به افتتاح می‌رسد اظهار داشت: به زودی افتتاح‌هایی در حوزه شهرهای جدید در مناطق پردیس و بهارستان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از پروژه مسکن مهر به جز اطراف تهران در سایر استان‌ها به اتمام رسیده است، گفت:‌ امروز مهم‌ترین مشکل ما در پروژه مسکن مهر، واحدهای فاقد متقاضی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تنها در سایت مسکن مهر فولادشهر چیزی حدود 5 هزار واحد مسکونی بدون متقاضی وجود دارد، اظهار داشت:‌ از بین تمام پروژه مسکن مهر شهرهای جدید نزدیک به 60 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی هستند که این واحدها  از تسهیلات 25 میلیون تومانی بانکی استفاده کرده‌اند.

طاهرخانی با بیان اینکه به دلیل سیاست‌های غلط دولت گذشته در اجرای طرح مسکن مهر، در برخی از شهرها استقبالی از واحدهای مسکن مهر نشد، ادامه داد: در 60 هزار واحد بدون متقاضی مسکن مهر شهرهای جدید 1300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که این فقط اعداد و ارقام مربوط به تسهیلات بانکی است و ارزش زمین و سایر موارد در آن محاسبه نشده است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: مگر می‌شود مدیری از محل منابع دولتی سرمایه‌گذاری 1300 میلیارد تومانی بدون هیچ کارآیی و بازدهی انجام دهد؟ آیا چنین نمونه‌ای در سایر کشورها دیده‌ایم؟ این اقدامات تنها گوشه‌ای از ناکارآمدی‌های سیاست‌های دولت گذشته است.

وی ادامه داد: در حالی که مسکن مهر شهر اهواز فاقد متقاضی بوده دولت گذشته در 40 کیلومتری این شهر دستور اجرای پروژه مسکن مهر در مناطق شیرین شهر و رامین را داد که هر کدام از این مناطق امروز 5 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی دارند.

طاهرخانی با بیان اینکه تنها در این دو منطقه کوچک 10 هزار واحد مسکونی بدون متقاضی ساخته شده است، ادامه داد: امروز گفته می‌شود که مسکن مهر این مناطق متقاضی دارند اما متقاضی که حتی 5 میلیون آورده هم واریز نکرده است را نمی‌توان متقاضی موثر دانست.

دولت گذشته یک چهارم مسکن مهر شهرهای جدید را افتتاح کرد

این مقام مسئول با بیان اینکه در شروع ساخت مسکن مهر فقط موضوع ساخت واحدها تعیین تکلیف شده بود و قرار بود ساخت ساختمان مسکن مهر از طریق تسهیلات و آورده مردمی انجام شود ادامه داد: در شروع ساخت مسکن مهر هیچ فکری برای تامین منابع تاسیسات زیربنایی و روبنایی نشده بود و محل تامین منابع مشخص نبود و به همین دلیل است که امروز باچنین گرفتاری مواجه شد‌ه‌ایم.

طاهرخانی با بیان اینکه ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید از سال 86 شروع شد، گفت: دولت نهم و دهم از مجموعه 400 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید تنها توانست 69 هزار واحد آن را به افتتاح برساند. یعنی این مجموعه را با افتتاح یک چهارم پروژه و تعهد خود به دولت یازدهم تحویل داد. این در حالی بود که مسکن مهر تعهد دولت گذشته بود و نتوانست به تعهد خود عمل کند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید افزود: در دولت گذشته در مسکن مهر پرند تنها 17 هزار واحد به افتتاح رسید و در هشتگرد هم اساسا آمار قابل توجهی از افتتاح مسکن مهر در دولت قبل وجود ندارد. در آن سال‌ها ساختمان‌ها را بدون زیرساخت‌ها می‌ساختند و بعضا واحدها بدون هیچ خدمات زیربنایی و روبنایی به مردم تحویل داده می‌شد، مردمی که از دهک پایین جامعه بودند و توان تامین زیرساخت‌ها را نداشتند.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد آن بودیم که واحدها بدون هیچ  محیط آموزشی به مردم تحویل داده می‌شد، گفت: اهالی مسکن مهر پرند باید فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به مدارس رباط کریم می‌فرستادند و یا شاهد آن بودیم که دانش آموزان هشتگردی مسافت طولانی را طی می‌کردند تا به مدارس سایر مناطق برسند و این عین ناعدالتی بوده در دولتی که شعار عدالت می‌داد.

دولت یازدهم مسکن مهر را از تبدیل به بحران اجتماعی نجات داد

طاهرخانی با بیان اینکه اگر دولت تغییر نمی‌کرد مسکن مهر به یک معضل اجتماعی و بحران تبدیل می‌شد تاکید کرد: دولت یازدهم با یک رویکرد منطقی با ادامه پروژه مسکن مهر برخورد کرد چرا که در اواخر دولت قبل پیمانکاران حاضر به اجرای این پروژه نبودند و پروژه نیمه کاره باقی مانده بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیمانکاران با تورم بیش از 40 درصدی در آن دوران حاضر به تکمیل واحدهای مسکن مهر نبودند اظهار داشت: دولت یازدهم بلافاصله دستورالعمل شماره 3 را صادر کرد و قیمت‌ها تعدیل شد و پس از آن پیمانکاران شروع به کار کردند.

وی تاکید کرد: اگر این اقدام دولت نبود امروز با بحران پروژه نیمه تمام مسکن مهر در حاشیه شهرها مواجه بودیم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در دولت گذشته در مسکن مهر پرند فاضلابی وجود نداشت و آب فاضلاب وارد رودخانه شور می‌شد و هزاران پیامد محیط زیستی به دنبال داشت تا چند ماه قبل فاضلاب مسکن مهر هشتگرد وارد اتوبان شد و مشکلات بسیار زیادی برای مردم منطقه ایجاد می‌کرد اینها گوشه‌ای از نتایج اقدامات دولت گذشته در تحویل مسکن مهر بدون زیرساخت به مردم بود اما در این دولت این مشکلات دیگر وجود ندارد و هیچ واحدی بدون زیرساخت به مردم تحویل داده نشد.

طاهرخانی ادامه داد: در دولت قبل آبرسانی به منطقه مسکن مهر پرند تنها در شش ساعت از طول شبانه‌روز انجام می‌شد و بقیه ساعات مردم با قحطی آب مواجه بودند اما دولت یازدهم در ابتدای شروع به کار این مشکل را حل کرد و 20 حلقه چاه حفر شد و خط انتقال آن تا پرند به اجرا رسید.

شهرداری برای احداث مترو پرند جدی نیست

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این سوال که مردم مسکن مهر پرند از چه تاریخی به مترو  دسترسی پیدا می‌کنند، گفت: احداث متروی پرند جزو تعهدات شهرداری تهران است و متاسفانه در شهرداری جدیتی برای احداث این مترو دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: تمرکز شهرداری تهران بر روی احداث مترو تا فرودگاه حضرت امام است و در حالی که زیرساخت مترو از فرودگاه تا پرند به صورت صد در صدی آماده شده اما گویا شهرداری جدیتی برای ادامه مسیر تا پرند را ندارد و بحث اصلی در ادامه این خط تا پرند تامین برق و سیگنالینگ پروژه مترو است که گویا هنوز تامین نشده است.

طاهرخانی با بیان اینکه متروی مسکن مهر هشتگرد امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: ساخت این مترو جزو تعهدات شرکت عمران شهرهای جدید است که تمام تمرکز ما بر این است که بتوانیم این پروژه را در نیمه اول سال به بهره‌برداری برسانیم البته افتتاح آن در این بازه زمانی مربوط به تخصیص به منابع مالی در مورد مقرر است.

دولت قبل در اعلام پیشرفت فیزیکی مسکن مهر آمارسازی کرد

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه دولت قبل در اعلام پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در سال 92 آمارسازی کرد اظهار داشت: به طور قطع میزان پیشرفت فیزیکی مسکن مهر عددی نبود که مسئولان وقت در دولت قبل اعلام کردند.

وی افزود: ساختار شکست مسکن مهر با ساختار شکست یک پروژه عمرانی هیچ مطابقتی ندارد در حالی که حدود 25 درصد یک پروژه ساختمانی مربوط به نازک کاری است در مسکن مهر این رقم چیزی حدود 12 درصد بود. در ساختار شکست این پروژه برای تزریق منابع مالی به پیمانکاران بخش عمده  پیشرفت پروژه فوندانسیون و اسکلت اختصاص دادند و این خود نشان می‌دهد که در آمار پیشرفت فیزیکی مسکن  مهر در دولت قبل دستکاری شده است.

طاهرخانی تاکید کرد: از سوی دیگر سامانه‌ای که میزان پیشرفت فیزیکی مسکن مهر را در سراسر کشور نشان می‌د اد اشکالات بسیار فراوانی داشت. در دولت قبل در جلسه‌ای از مدیران خواسته می‌شد که میزان پیشرفت فیزیکی منطقه خود را اعلام کنند و از آنجایی که این مدیران تحت فشار بودند در جلسه بعدی مجبور بودند عدد بالاتری برای پیشرفت فیزیکی پروژه اعلام کنند در حالی که کاری انجام نشده بود.

وی ادامه داد: در این سامانه زیادشماری می‌شد و آمارها را دستکاری می‌کردند

وعده های کاغذی دولت قبل برای تامین منابع احداث زیرساخت ها

طاهرخانی با بیان اینکه در سال گذشته هزار میلیارد تومان اعتبارات از اسناد خزانه اسلامی برای تکمیل زیرساخت‌های شهری مسکن مهر اختصاص یافت ادامه داد: 800 میلیارد تومان این اعتبارات به وزارت نیرو داده شد و 200 میلیارد تومان آن به وزارت راه و شهرسازی که از این رقم 130 میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های مسکن مهر پردیس هزینه شد.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای اجرای مسکن مهر تا به امروز این اولین ورود جدی دولت برای تامین منابع احداث زیرساخت‌ها‌ی پروژه مسکن مهر بود، اظهار داشت: در دولت گذشته همواره حرف‌های بی‌اساسی برای تامین منابع زده می‌شد اما هیچ کدام آنها محقق نمی‌شدند.

این مقام مسئول ادامه داد: در حالی که در جلسات حرف از تامین مالی برای تکمیل زیرساخت‌ها می‌شد اما این حرف‌ها در کاغذ باقی می‌ماند و هیچ یک از دستگاه‌ها حاضر به تامین مالی این زیرساخت‌ها نبودند و برخی‌ها هم برای اینکه از سمت خود حذف نشوند وعده پوچ می‌دادند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه اغلب واحدهای مسکن مهر که در دولت قبل به افتتاح رسیدند از واحدهای خودمالکی بودند که نزدیک به بافت شهری قرار داشتند و از زیرساخت‌های شهری برخوردار بودند.

وی ادامه داد: تعهدات زیادی از دولت قبل در پروژه مسکن مهر بر دوش دولت یازدهم افتاد و از تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی 7 هزار میلیارد تومان آن در دولت قبل استفاده شده بود و کار به هسته سخت رسیده بود.

طاهرخانی تاکید کرد: در دولت قبل برای اجرای پروژه مسکن مهر از بانک‌ها پول گرفته شده بود و باعث افزایش تورم در کشور شد اما با این وجود  پروژه با تاخیر مواجه شد اما در این دولت برای ساخت مسکن مهر از آورده مردم استفاده شد که اثرات تورمی هم بر اقتصاد نداشت.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در حال حاضر در مسکن مهر پردیس 48 هزار واحد به مرحله نازک‌کاری رسیده است، گفت: 14 هزار واحد افتتاح شده و بقیه واحدها معطل تامین زیرساخت‌های آب، برق ، گاز هستند. 

وی با تاکید بر اینکه در دولت قبل مردم را فریب دادند و در مسکن مهر پردیس بارگذاری جمعیت بیش از ظرفیت منطقه بوده است، گفت: در حالی که فاز 11 مسکن مهر پردیس تنها پذیرش شش هزار واحد را داشت این رقم را به 50 هزار واحد رساندند و امروز این سایت بیش از 33 هزار واحد بارگذاری بیش از ظرفیت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز