خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

سرمایه‌گذاری 6 هزار و 500 میلیارد تومانی دولت در راه‌آهن/ افتتاح خط دوم و سوم راه آهن تهران – کرج در سال جاری

کد خبر : ۴۸۹۸۴۶

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول سال‌های 93 تا 95 راه‌آهن 6هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش پروژه‌های ریلی انجام داد که این رقم بیش از سرمایه‌گذاری دولت در 10 سال گذشته بود گفت: امسال خط دوم و سوم راه آهن تهران – کرج به افتتاح می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید محمدزاده در مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه بین‌اللملی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 22 میلیارد تن کیلومتر باردربخش ریلی جابجا شد اظهار داشت: این رقم در سال 95 با اتخاذ سیاست‌های جدید در حوزه حمل و نقل ریلی به 27.2 میلیارد تن کیلومتر رسید.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه طبق برنامه‌های انجام شده تا سال 1405 حجم جابجایی بارهای ریلی باید به 210 میلیون تن برسد ادامه داد: اگر یک‌سوم این رقم توسط ریل جابجا شود و ما بقی آن به جاده منتقل شود در مصرف سوخت سرمایه‌های کلانی از دست داده‌ایم. همچنین زیرساخت جاده‌ها هم از بین می‌رود.

وی افزود: اگر جابجایی بار را به جاده منتقل کنیم شاهد ازبین رفتن سرمایه‌ها و ثروت کشور خواهیم بود. از سوی دیگر بحث افزایش ایمنی جاده‌ها مطرح است که با انتقال جابجایی‌ها به ریل به اهدافمان در این حوزه خواهیم رسید.

محمدزاده اظهار داشت: تا سال 1405 حداقل باید 40 درصد بار کشور از طریق جاده جابجا شود و اگر سیاست‌هایمان برای این مقدار جابجایی محقق شود تنها توانسته‌ایم 13 درصد از برنامه را به اجرا برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا پایان برنامه ششم باید حداقل 30 درصد بارهای کشور توسط ریل جابجا شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تاکید براینکه از سال 93 تا سال گذشته مبلغ 6هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار دولتی در اختیار پروژه‌های راه‌آهن قرارگرفت ادامه داد: این حجم ازسرمایه‌گذاری  با محاسبه تورم و ارزش پول بیش از اعتبارات 10 سال گذشته است  و در کنار این یک درصد از محل فروش نفت و گاز به توسعه راه آهن اختصاص می یابد.

وی ادامه داد از سال 92 تا به امروز سیر حمل و نقل کالا از شبکه ریلی صعودی بوده است ادامه داد: برای سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌آهن مشوق‌هایی را از جمله به صفر رساندن تعرفه‌های ریلی و به صفر رساندن مالیات بر ارزش افزوده را در این حوزه انجام شده است.

محمدزاده همچنین از امضای قرارداد تولید شش هزار واگن باری در داخل کشور با تامین مالی صددرصدی خارجی خبر داد و گفت: پروژه برقی شدن راه آهن تهران – مشهد و گرمسار – اینچبرون را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سال 96 خطوط دوم سوم راه آهن تهران – کرج به افتتاح می رسد همچنین در سال آینده خط دوم راه آهن قزوین – زنجان بهره‌برداری می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز