خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

فردا چهار فروند هواپیمای ATR به طور هم‌زمان به ایران‌ایر تحویل داده می‌شود/ منتقدان از صنعت هوانوردی اطلاعی ندارند

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۳۱۶

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از ورود چهار فروند هواپیمای فرانسوی – ایتالیایی ATR به ناوگان ایران ایر در صبح روز آینده خبر داد و گفت: 16 فروند هواپیمای ATR دیگر تا دو سال آینده به ناوگان ایران ایر اضافه می‌شوند.

اصغر فخریه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این که صبح فردا چهار فروند هواپیمایی ایتالیایی -فرانسوی ATR در باند فرودگاه مهرآباد می‌نشیند، اظهار داشت: پس از امضای برجام قرارداد با سه شرکت هواپیماسازی بوئینگ ، ایرباس و ATR منعقد شد. تاکنون سه فروند هواپیمای ایرباس وارد کشور شده است و فردا هم چهار فروند هواپیمای کوتاه برد ATR وارد ناوگان ایران ایر می‌شود.

وی با بیان این که پیش پرداخت این چهار فروند هواپیما پرداخت شده است، اظهار داشت: مشکلی برای  پرداخت‌ها نداشتیم و فردا چهار فروند هواپیما به صورت هم زمان وارد ناوگان هوایی کشورمان می‌شوند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اظهارات عده‌ای از جریان مخالف دولت و انتقاد آنها درباره ورود هواپیماهای کوتاه‌برد تاکید کرد: هر تصمیمی در دولت، وزارتخانه‌ها و مجموعه‌ای تخصصی و فنی مانند ایران ایر گرفته می شود نتیجه کار کارشناسی شده است و تیمی متشکل از متخصصان این زمینه این تصمیم را گرفته‌اند. عده‌ای مدعی شده‌اند این هواپیما مناسب ناوگان هوایی کشورمان نیست که این یک اظهارنظر کاملا غیرتخصصی است.

فخریه کاشان ادامه داد: به طور قطع استفاده از هواپیماهای پهن پیکر برای مسیرهای کوتاه داخلی و فرودگاه‌های کوچک کشورمان اقتصادی نیست.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر در کشورمان بیش از 50 فرودگاه غیرفعال وجود دارد که یکی از مهم‌ترین راهکارهای رونق این فرودگاه‌ها ورود هواپیماهای کوتاه‌برد با ظرفیت 80 نفر مسافر است.

عضو ارشد تیم مذاکره خرید هواپیماهای جدید اظهار داشت: قطعا استفاده از هواپیماهای 200 نفره برای فرودگاه‌هایی که کمتر از این ظرفیت جابجایی دارند صرفه اقتصادی ندارد و باید هواپیماهایی در این مسیرها تردد کنند که مناسب حجم تقاضا هستند.

فخریه کاشان تاکید کرد: از سوی دیگر فرودگاه‌های کوچک کشورمان تجهیزات برای پذیرش هواپیماهای پهن پیکر را ندارند. بنا  بر این بهترین گزینه استفاده از هواپیماهای کوچک و کوتاه‌برد است.

وی افزود: هواپیماهای ATR نیاز به تجهیزات فرودگاهی ندارند و می‌توانند به راحتی در فرودگاه‌های کوچک کشورمان نشست و برخاست داشته باشند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعا به صرفه نیست مسافری که از ساری قصد سفر به مشهد را دارد یک بار در تهران فرود بیاید و بعد به مشهد اعزام شود این در حالی است که امروز شاهد این پروازهای دو مقصده در کشورمان هستیم که برای مسافران صرفه اقتصادی و صرفه زمانی ندارد اما با ورود هواپیماهای جدید ATR می‌توانیم فرودگاه‌های کوچک را به سایر فرودگاه‌های کشورمان وصل کنیم و این هزینه‌های سفر مسافران را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این هواپیماهای ATR مصرف سوخت بسیار پایینی دارند و مصرف سوخت آنها 650 کیلو در یک ساعت است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر در 70 درصد مسیرهای کوتاه جهانی هواپیماهای ATR فعال هستند، اظهار داشت: در حالی که در عمده مسیرهای کوتاه در جهان این هواپیماها فعال هستند در ایران عده‌ای می‌گویند این هواپیماها مناسب ناوگان هوایی کشورمان نیست به طور قطع اطلاعات این افراد از صنعت هوانوردی بسیار پایین است.

وی با اشاره به قیمت مناسب هواپیماهای ATR نسبت به سایر هواپیماها اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم این هواپیماها را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنیم و این هواپیماها بسیار اقتصادی هستند و می‌توانند در عرض  سه سال بازگشت سرمایه داشته باشند و هزینه‌های خود را جبران کنند.

فخریه کاشان با اشاره به زمان بندی سهمیه هواپیماهای ATR به ناوگان ایران ایر اظهار داشت: این هواپیماها در طول دو سال تحویل ایران ایر می‌شوند. فردا چهار فروند آنها به ایران ایر ملحق می‌شود و سال‌های 2017 و 2018 مابقی ATR ها وارد ناوگان ایران ایر خواهد شد. احتمال دارد یک الی دو فروند از ATR ها در سال 2019 وارد ناونگان ایران ایر شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز