خبرگزاری کار ایران

۸۰ درصد قراردادهای بهره برداری جنگل‌های شمال تا پایان امسال متوقف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۵۲۷

رئیس سازمان و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تا پایان امسال ۸۰ درصد قراردادهای بهره برداری از جنگل‌های شمال کشور متوفق می‌شود.

به گزارش ایلنا، خداکرم جلالی با اشاره به اینکه سال گذشته در پی ابلاغ دستور توقف تدریجی بهره برداری از جنگل‌های شمال که منجر به توقف بهره برداری از ۱۵۰ هزار هکتار از این عرصه‌های ارزشمند شد، افزود: با توجه به اینکه مهلت ۸۰ درصد قراردادهای بهره برداری از عرصه‌های جنگلی نیز امسال به پایان می‌رسد در حدود ۲۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور بهره برداری متوقف خواهد شد.

وی گفت: در صورت صلاحدید و تشخیص دولت و مجلس تا سال آینده بهره برداری از جنگل‌های شمال بطور کامل متوقف و طرحهای حفاظتی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ابراز امیدواری کرد با اجرای قانون استراحت جنگل، طرحه ای بهره برداری غیرچوبی با مشارکت مردمی اجرا شود.

جلالی همچنین از کدگذاری مشاغل مرتبط با منابع طبیعی خبر داد و افزود: طرح کدگذاری این گروه از مشاغل از سال ۹۳ آغاز شده است و تاکنون ۴۴ شغل مرتبط با منابع طبیعی شامل جمع آوری کننده بذر و گیاهی، محافظان منابع طبیعی، اطفا کنندگان حریق، قرق بانان، دیده بانان و چوپانان و حدود ۲۱ شغل نیز که در حوزه کشاورزی قرار دارند شامل پروش دهندگان زنبور عسل و تولید کنندگان عرقیجات سنتی برای کدگذاری شناسایی شده اند.

وی گفت: با کدگذاری این مشاغل، افراد شاغل تحت حمایت نظام صنفی قرار می‌گیرند و افراد بیمه خواهند شد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بر توسعه مشارکت مردمی به منظور حفاظت از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و افزود: هم اکنون ۸۵ میلیون هکتار از مراتع کشور با مشارکت مردم حفاظت می‌شود.

جلالی اجرای طرح‌های احیای جنگل کاری در ۱۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی را از نمونه‌های موفق مشارکت مردمی با دولت دانست و گفت: به منظور تامین معیشت جنگل نشینان و حفظ این عرصه‌های ارزشمند به جنگل کاری اقتصادی توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار شاغل در منابع طبیعی وجود دارد که معیشت آن‌ها به منابع طبیعی وابسته است، افزود: بر اساس آمار‌ها ۶۵۰ هزار نفر نیز ار منابع مرتبط با منابع طبیعی امرار معاش دارند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع، آبخیزداری گفت:: در مراتع سالانه ۲۰ میلیون تن علوفه و یک میلیون تن نیز انواع گیاهان دارویی تولید می‌شود که به عنوان سرمایه عظیم می‌تواند برای ایجاد اشتغال مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز