خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

بدون مبارزه با فساد سایر برنامه‌های دولت قابل اجرا نیست/ سواحل ایران پتانسیل اشتغالزایی زیادی دارد

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۳۲۴

حاتمی یزد معتقد است اگر موضوع مبارزه با فساد در کشور حل نشود موضوع اشتغال و رسیدگی به محرومین نیز حل نخواهد شد.

احمد‌حاتمی‌یزد در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد انتظارات مردم از رییس‌جمهور اظهار داشت: آقای روحانی سه قول مهم اقتصادی به مردم دادند و باید این سه قول را اجرا کنند، مهم‌ترین قول‌ایشان ایجاداشتغال‌( در هر سال ۹۵۰ هزار نفر)، ریشه کنی فساد و رسیدگی‌ به امور فقرا و محرومین بود.

 حاتمی‌یزد با بیان این که این سه موضوع خواسته همه مردم است گفت: حتی‌افرادی که به روحانی رای ندادند هم خواستار پیگیری‌این سه موضوع هستند، ضمن آنکه مقامات عالی رتبه کشوری، نمایندگان مجلس و ستاد آقای روحانی نیز این موضوعات را پیگیری می‌کنند.

وی در خصوص قول رییس جمهور در خصوص مبارزه با فساد افزود: اگر این موضوع حل نشود نه در بخش اشتغال و نه در بخش رسیدگی به محرومین نمی‌توان اقدامی اساسی کرد زیرا واحد تولیدی نیازمند زمین، ارز و وام است.

مدیرعامل‌اسبق بانک صادرات خاطر نشان کرد: فسادهای مختلفی در بخش‌های گوناگون بانکی، ادارات دارایی و مالیات، شهرداری‌ها و غیره در کشور به چشم می‌خورد که باید حل شود، ضمن آنکه پرسنلی که باید در وزارتخانه‌های مختلف به ارباب رجوع پاسخگو باشند در انجام وظیفه خود تعلل می‌کنند و یا معمولا رشوه می‌گیرند و یا نمی‌خواهند کاری انجام دهند.

وی با اشاره به برخی‌ از سازمان‌های بین‌المللی که ارقام مختلف فساد را جمع آوری می‌کنند گفت: این سازمان‌ها دو کار عمده می‌کنند، بررسی میزان فساد در کشورهای مختلف و رتبه بندی آنها.

حاتمی‌یزد افزود: سالم‌ترین محیط فعالیت کسب و کار در دنیا از نظر این سازمان‌های بین‌المللی دانمارک و نروژ است، حتی امریکا نیز در رتبه نهم قرار دارد، یعنی در امریکا نیز فساد اداری هست اما نه به اندازه ایران. ایران در رتبه ۱۳۲ قرار گرفته و یکی‌از فاسدترین کشورها در حوزه کسب و کار به شمار می‌رود، البته پس از ما عراق و افغانستان قرار دارند.

وی ادامه داد: ما باید به مسائل مربوط به پولشویی و فساد اهمیت بیشتری دهیم در این راستا تنها با تکینیک‌های مدیریتی می‌توان با فساد برخورد کرد. باید در روش‌های مدیریتی و تعریف فرایندهای کار طوری عمل کنیم که زمینه فساد از بین برود و از فساد پیشگیری شود نه اینکه تنها افراد را محکوم کنیم.

 حاتمی‌یزد گفت: روش‌های ۳۰ سال گذشته و بگیر و ببند، دیگر کارایی‌ندارد و ما روش درست جلوگیری از فساد را در کشور کمتر دیده‌ایم.

وی افزود: متاسفانه مدیران و سیاسیون با این نوع کار کردن آشنا نیستند و نیازمند تکنولوژی و فرایند فنی‌ و حرفه‌ای هستند. این فرایندها را می‌توانیم از سازمانهای بین‌المللی‌که برای شفافیت رتبه کشورها فعال هستند یاد بگیریم البته آنها هیچ‌چیز را به ما دیکته نمی‌کنند و مشورتی به ما نمی‌دهند اما می‌توانیم در جلسات آنها شرکت کنیم و سخنرانی‌هایشان را گوش دهیم و ما نیز نظرات آنها را اجرا کنیم.

وی گفت: مردم نیز از دولتی‌ها مطالبه کنند که برای مبارزه با فساد متکی به دانش داخلی نباشند. متاسفانه این دانش در ایران وجود ندارد پس باید این دانش را از بیرون خریداری کرد.

این کارشناس بانکی خاطر نشان کرد: باید دید کشورهایی که فساد را کاهش دادند از چه روش‌هایی بهره گرفته‌اند تا ایران نیز بتواند از آن بهره گیرد.

حاتمی‌یزد در مورد حمایت‌ از محرومین و فقرا نیز افزود: پرداخت یارانه باید به افرادی باشد که واقعا به این حمایت مالی نیازمندند، در هر کشوری حدود ۱۰ درصد از جمعیت امکان اینکه زندگی خود را اداره کنند ندارند، معلولین، بچه‌های عقب مانده، زنان سرپرست خانوار و افراد مسنی‌که توان کار کردن ندارند باید مورد رسیدگی و حمایت دولت قرار گیرند.

وی تصریح کرد: اگر خانواری‌ کمتر از دو دلار در روز درآمد داشته باشد‌ این خانوار فقیر محسوب می‌شوند. این رقم در‌ ماه یعنی ۶۰ دلار معادل ۲۴۰ هزار تومان‌ می‌شود.

این کارشناس بانکی افزود:‌ باید بتوان‌ امکانات بالقوه درآمدزایی را برای مردم در کشور ایجاد کرد. به عنوان مثال‌در سیستان و بلوچستان که نمی‌توان کشاورزی و صنعت ایجاد کرد در صورتی‌ که طرح راه آهن چابهار به زاهدان اجرا شود که ۳۰ سال است در برنامه‌ها قرار دارد، بخش ترازیت راه می‌افتد و  بخش صادرات و واردات و حمل و نقل در این استان رونق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در بخش‌ خدمات نیز می‌توان برای این مردم کار و اشتغال ایجاد کرد، افغانستان بندر ندارد و الان از خاک پاکستان‌ استفاده می‌کنند که امن هم نیست اما خاک‌های ایران امنیت دارد و با این اقدام بخش عمده‌ای از سیستان و بلوچستان از فقر نجات پیدا می‌کنند و شغل ایجاد می‌شود.

 وی ادامه داد: گردشگری نیز در دنیا یک صنعت بسیار سودآور و پردرآمد است اما ما به دلایل سیاسی و فرهنگی به گردشگری روی خوش نشان نداده‌ایم.

حاتمی یزد با بیان اینکه بهترین جایی که می‌توان اشتغال ایجاد کرد سواحل ایران است، گفت: ۲۵۰۰ کیلومتر ساحل در خلیج فارس داریم و متاسفانه بیشتر  ساحل‌نشینها فقیر هستند و به آنها رسیدگی‌نشده است. سواحل جنوبی ایران پتانسیل بسیار زیادی برای اجرای طرح‌های صنعتی و تجاری دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز