خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل نفت خزر در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

آخرین اخبار از توسعه میدان نفتی خزر/ درخواست همکاری از سوی آذربایجان

asdasd
کد خبر : ۴۹۴۵۷۰

دلاویز گفت: یکی از کشورهای متقاضی برای توسعه این میدان آذربایجان است و ما در حال مطالعه درخواست همکاری این کشور هستیم.

محسن دلاویز مدیر عامل شرکت نفت خزر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره توسعه میدان نفتی و گازی خزر اظهار داشت: ممکن است این میدان در قالب قراردادهای جدید نفتی توسعه داده شود.

وی افزود: در حال حاضر تعدادی از کشورها و شرکت های بین المللی تقاضای همکاری مشترک به ما داده اند و ما نیز در حال بررسی موضوع هستیم.

دلاویز تاکید کرد: یکی از کشورهای متقاضی برای توسعه این میدان آذربایجان است و ما در حال مطالعه درخواست همکاری این کشور هستیم.

به گزارش ایلنا، شناخته شده‌ترین میدان نفتی و گازی ایران در دریای خزر که دارای کمترین ساحل یعنی حدود 600 کیلومتر می باشد ، میدان سردار جنگل است.این میدان که در انتهای بخش مرزی ایران در استان گیلان واقع شده، ۲۴کیلومتر طول و ۱۶کیلومتر عرض دارد و از لایه‌های مختلفی تشکیل شده‌است و در سال ۱۳۸۰ و در عمق ۷۰۰متری از سطح آب، کشف و ۱۰سال بعد (در سال 90)، در پی ‌مطالعات اکتشافی روی سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر، یک لایه نفتی در عمق ۷۲۸ متری در این مخزن هیدروکربوری کشف شد. گفته می شود میدان سردارجنگل، دارای ۵۰هزارمیلیارد فوت مکعب ذخیره «درجا»ی گاز است؛ یعنی بیش از ۱۰برابر میدان شاه‌دنیز در جمهوری آذربایجان. این در حالی است که پیش از این، سهم ایران در دریای خزر ۱۱تریلیون فوت مکعب گاز اعلام شده بود. همچنین میزان نفت درجای لایه نفتی این میدان، دومیلیارد بشکه است که نفت قابل استحصال آن حدود ۵۰۰میلیون بشکه برآورد شده ‌است. پیش‌بینی‌های اولیه درمورد سهم ایران از نفت خزر 20میلیارد بشکه است که در میادین نفتی سردار جنگل ، چالوس، نورو رویان ، رامسر ورودسر و چند منبع دیگر واقع است.اما با توجه به عدم لرزه نگاری در همه مناطق و مشخص نبودن عمق معادن ، نمی توان نسبت به دقیق و اقتصادی بودن همه منابع ابراز نظر اطمینان بخشی کرد.

در مورد میزان منابع هیدرو کربنی دریای خزر گمانه های متفاوتی مطرح شده است ، براساس اعلام منابع اروپایی و امریکایی و سازمان انرژی جهانی در مجموع ذخایر تأیید شده این دریا شامل حدود 50 میلیارد بشکه نفت و حدود 260تریلیون فوت ‌مکعب گاز طبیعی است.

قزاقستان با بیشترین ساحل در دریای خزر (حدود 1600کیلومتر ) بیشترین ذخایر نفتی را در مقایسه با ترکمنستان و آذربایجان در اختیار دارد و گفته می‌شود مهم‌ترین کشور تولید‌کننده نفت در منطقه خزر در سال‌های آتی خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز