خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

کشور در آستانه عبور از خودکفایی گندم

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۰۸۲

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از استان فارس گفت: ما در تولید گندم ظرفیت صادرات 3 میلیون تن گندم را داریم و در آستانه عبور از مرز خود کفایی هستیم.

به گزارش ایلنا از شیراز، عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در خاتمه سفر خود به استان فارس و پس از بازدید از مزارع شهرستان مرودشت هدف از سفر به این استان را شرکت در جلسه کمیته کشاورزی استانداری در خصوص کشت پاییزه چغندرقند و بازدید از مزارع کشاورزی استان فارس دانست و اظهار کرد: در جلسه کمیته کشاورزی که در استانداری فارس و با حضور استاندار فارس برگزار شد مقرر گردید حداقل ۱۵۰۰ هکتار و ان‌شاء الله تا شروع ۲۰۰۰ هکتار در جنوب استان فارس مقدمات کشت پاییزه چغندر قند در استان فارس فراهم شود که این امر مهم مزایای بسیاری از نظر مصرف بهینه آب، تولید شکر و ایجاد اشتغال به همراه دارد.  

وی در ادامه با اشاره به اینکه از تعدادی از مزارع گندم، گلرنگ، کلزا و چغندر قند در شهرستان مرودشت و دشت آهوچر  بازدید کردم، گفت: با توجه به کم آبی که حادث شده است تقریبا گلرنگ برای کشاورزان این منطقه یک زراعت اجباری است و امیدواریم بتوانیم  بذرهای بهتری را در اختیار کشاورزان قرار دهیم و بر آن هستیم تا با وزارت نیرو تعامل نمائیم که در هر شرایطی به این کشت ۱ تا ۲ آب تخصیص داده شود.

این مقام مسئول در قسمت دیگری از سخنان خود در رابطه با پرداخت به موقع وجه خرید کلزا به کشاورزان اشاره نمود و اظهار داشت: گزارش هایی که از استان های خوزستان، جیرفت، ایلام و بندرعباس که در آنها برداشت کلزا صورت پذیرفته است مبنی بر این است که پول کلزا کاملا و به روز پرداخت شده است و خرسندیم که تولید کلزا تاکنون ۲ برابر سال گذشته بوده است و عملکرد ها نیز نزدیک ۴۰ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل است.

وی تصریح کرد: با استفاده از ارقام هیبرید و پر عملکرد با ۲ الی ۲.۵ کیلو گرم بذر در هکتار می‌توان تولید بسیار خوبی داشت که این مهم  هم سبب صرفه جویی در هزینه‌ها گردیده و هم از نظر داشتن مزارع خوب حائز اهمیت است.

کشاورز بیان داشت: تقریبا تا دیروز نزدیک به ۱/۸۰۰/۰۰۰ تن گندم خریداری شده است که نسبت به سال گذشته تاکنون ۱۸ درصد افزایش رشد داشته است و بحمداله تولید امسال کمتر از سال گذشته نخواهد بود و واردات گندم در سال زراعی جاری نخواهیم داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت تاکید کرد: ما در ابتدای سال علاوه بر اینکه به اندازه ۹ ماه گندم داشتیم، ۳ میلیون تن نیز ظرفیت صادرات گندم برایمان وجود داشت و عملا کشور به مرحله عبور از خود کفایی گندم رسیده است.

وی در خاتمه گفت: هنر ما در این است که بهره وری را بالا ببریم و با اعتباراتی که در قانون بودجه دیده شده است و ۲ برابر اعتبار سال گذشته در نظر گرفته شده است و مقرر می باشد خود شرکت بازرگانی و بانک کشاورزی نیز از چرخش مالی خود استفاده نمایند بنابراین پرداخت وجه خرید گندم به حساب کشاورزان به موقع انجام خواهد شد.

قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این بازدید گفت: حدود ۱۳۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر قند بهاره در استان فارس می باشد که البته به دلیل چالش آب در این استان ما توصیه به کشت چغندر قند پاییزه را در مناطقی که امکان پذیر است می نماییم، زیرا که بهره وری آب در چغندر قند پاییزه ۲ برابر بهره وری آب در چغندر قند بهاره است و از آب سبز که همان آب بارندگی است استفاده موثرتری را انجام می دهیم و خوشبختانه در جلسه امروز ستاد چغندرقند که هم کارخانجات استان و هم خارج از استان حضور داشتند مدیران این کارخانجات اعلام آمادگی نمودند که چغندرقند پاییزه تولیدی از کشاورزان را به موقع دریافت نمایند.

وی در ادامه سخنان خود به خرید گندم در این استان اشاره نمود و افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰۰۰۰ تن گندم در استان فارس خریداری شده است و خرید این محصول استراتژیک کماکان در این استان ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز