خبرگزاری کار ایران

العربیه گزارش داد؛

عواقب اقتصادی قطع همکاری کشورهای خلیج فارس با قطر

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۹۱۳

این در حالی است که قطر میزبان جام جهانی 2020 است و بسیاری از لوازم مورد نیاز خود را برای آماده سازی این رویداد ورزشی از طریق خاک عربستان وارد می کند که اکنون با بسته شدن مرزها تمام این مراودات قطع شده است

به گزارش ایلنا به نقل از العربیه با توجه به بحران پیش آمده میان کشورهای عربی و قطع ارتباط دریایی، هوایی و زمینی کشورهای مصر، بحرین، عربستان و امارات با قطر اقتصاد این کشور دستخوش تغییات زیادی خواهد شد.

 هواپیمایی قطر در چند سال اخیر همواره میان ایرلاین‌های برتر هوایی جهان قرار داشته است. با توجه به بسته شدن آسمان مصر اکنون این کشور برای سفرهای اروپایی خود فقط می تواند از آسمان ایران و ترکیه به اروپا پرواز داشته باشد که همین امر سبب خواهد شد که این شرکت هواپیمایی بنزین بیشتری مصرف کند و در نهایت هزینه بلیت قطر ایرلاین بیشتر از شرکت‌های رقیب همچون الامارات خواهد شد و در نهایت مشتریان این شرکت به سمت دیگر شرکتهای هواپیمایی خواهند رفت.

 در حوزه دریایی نیز این کشور شدیدا به ایران وابسته خواهد شد و تنها راه ورود و خروج کشتی‌ها استفاده از آب‌های ایران و سپس ورود به آب‌راهای آزاد است.

 قطع مراودات مالی قطر با کشورهای همسایه و عدم جابجایی پول و اسناد مالی سبب خواهد که سرمایه‌گذاران قطری و شرکت‌های بین المللی که در این کشور مشغول به کار هستند استراتژی اقتصادی خود را تغییر دهند و به طور حتم این تغییر به نفع  قطر نخواهد بود.

 اما مهم‌ترین مسئله برای قطری ها وابستگی شدید این کشور به مصر است. قطر واردات برخی از کالاهای استراتژیک خود را از مصر تامین می کند و اکنون با قطع روابط با این کشور دچار فشار زیادی خواهد شد.

 عربستان سعودی و امارات متحده دو شریک اصلی دیگر قطر هستند و در بخش مواد غذایی تامین کننده اصلی، به طوری که در سال گذشته میلادی این دو کشور به قطر 310 میلیون دلار  در حوزه مواد غذایی صادرات مجدد داشتند.

 در بخش فروش دام (گوشت قرمز) این دو کشور 416 میلیون دلار به قطر صادارت مجدد داشتند و در بخش غلات و صیفی جات 178 میلیون دلار صادارات مجدد داشته‌اند. عربستان و امارات با صادارت 200 میلیون دلار سوخت(بنزین و گازوئیل)اولین تامین کننده قطر هستند و در بخش صادارت مواد معدنی امارات متحده عربی در سال گذشته نیم میلیارد دلار به قطر صادارت داشت. این در حالی است که قطر میزبان جام جهانی 2020 است و بسیاری از لوازم و تجهیزات مورد نیاز خود را برای آماده سازی این رویداد ورزشی از طریق خاک عربستان وارد می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز