خبرگزاری کار ایران

طریقه درست مصرف کود برای افزایش رشد ساقه برنج چیست؟

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۳۱۴

مدیر جهاد کشاوری ساری گفت: مهمترین عوامل در مرحله رشدی گیاه برنج مصرف صحیح کود پایه با توجه به ارقام مختلف برنج است.

به گزارش ایلنا، طهمورث قاسم نژاد با اشاره به برگزاری کلاس آموزشی عملیات زراعی در مرحله داشت برنج در روستای حمیدآباد از توابع مرکز شهید بسطامی شهرستان ساری اظهار کرد: مهمترین عوامل در این مرحله رشدی گیاه برنج، آماده سازی زمین قبل از نشا و مصرف صحیح کود پایه با توجه به ارقام مختلف برنج است.

وی افزود: برای برنج طارم که عمده رقم کشت منطقه است کود پایه شامل 100 کیلوگرم اوره، 100 کیلوگرم فسفات، 100 کیلوگرم پتاس و 70 تا 100 کیلوگرم گوگرد است که کل کود فسفات به همراه یک سوم کود اوره با مدیریت تقسیط در مرحله پایه، زمان وجین و هنگام تشکیل خوشه در غلاف، یک دوم کود پتاس نیمی پایه و نیمی در زمان تشکیل خوشه در غلاف و کل گوگرد به صورت پایه مصرف می شود.

مدیر جهاد کشاوری شهرستان ساری در رابطه با مدیریت آبیاری در زمین اصلی خاطر نشان کرد: 15 تا 20 روز آب زیر بوته ها اجباری است و بعد از دو هفته آبیاری متناوب و بستن سر و ته زمین بعد آبیاری در حد یکی دو روز تا ترک مویی برای خروج گازهای مضر از زمین الزامی است و وجود آب در زمان گلدهی در زیر بوته ها تاکید می شود.

قاسم‌نژاد با اشاره به مراحل زندگی کرم ساقه خوار برنج تاکید کرد: مبارزه با نسل اول در نشاهای بالای 20 روز با استفاده از دیازینون گرانول یک درصد به میزان 15 کیلوگرم در هکتار و مصرف تریکوکارت توصیه می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز