خبرگزاری کار ایران

مدیر‌گروه بانکداری اسلامی در گفتگو با ایلنا:

مجوز فعالیت مؤسسات مالی به معنی تضمین بانک‌ مرکزی برای بازپرداخت سپرده‌ها نیست

asdasd
کد خبر : ۴۹۸۳۲۶

کامران ندری گفت: حادثه موسسه مالی کاسپین و مؤسسات دیگر نشان داد که مردم آگاهی‌های لازم در خصوص سپرده‌گذاری در این مؤسسات را ندارند.

کامران‌ ندریٰ مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی‌ ایلنا، در مورد وضعیت‌ موسسه اعتبای کاسپین و سایر مؤسسات مالی و اعتباری‌ گفت: در شرایط کنونی بهترین راهکار، توجه به مسیری‌ است‌ که بانک‌مرکزی در نظر گرفته‌ است.

وی‌ افزود: در حال‌ حاضر در مورد مؤسسه کاسپین قرار است‌ بازپرداختها را از سپرده‌گذارانی‌که مبالغ کمتری را سپرده‌گذاری‌کرده‌اند آغاز کنند.از سوی دیگر دارایی‌های‌کاسپین را شناسایی کنند تا بتوانند آنرابه وجه نقد تبدیل کنند.

ندری‌تصریح کرد: درست است که این قبیل از مؤسسات‌مجوز از بانک‌مرکزی‌گرفته‌اند‌اما دادن مجوز به این مؤسسات به معنای تضمین‌بانک‌مرکزی برای بازپرداخت سپرده‌ها نیست.

وی افزود: به خصوص برای‌مؤسسات مالی و اعتباری خصوصی اصلا چنین تضمینی وجود ندارد. نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا.

وی تصریح کرد: البته بانک مرکزی باید هشدارهای لازم را در این خصوص به مردم بدهد.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به رتبه‌بندی اعتباری مؤسسات و بانک‌ها خاطر نشان‌ کرد: بانک مرکزی باید ریسک‌های بالای مؤسسات را شناسایی‌ و اعلام کند و به مردم توصیه کند که منابع خود را در این مؤسسات سپرده‌گذاری نکنند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی باید به این موضوع تاکید کند که اگر سپرده‌گذاران به دلیل سود بیشتر تصمیم بگیرند در یک مؤسسه سپرده‌گذاری کنند، مسئولیت آن با خود سپرده گذاران است نه بانک مرکزی.

وی تصریح کرد: البته در کشورهای دیگر صندوقهای‌ سپرده‌ای‌ وجود دارد که تا یک سقفی بازپرداختها را ضمانت می‌کنند اما آنها نیز ممکن است نتوانند به همه تعهدات خود عمل کنند و تنها چیزی که در دست سپرده گذاران باقی می‌ماند مبلغی از سپرده است که از سوی سپرده‌گذاران بیمه شده است.

ندری افزود: سپرده گذاران ما با ماهیت و کار کردن این بانکها و مؤسسات مالی‌ و اعتباری خیلی آشنایی‌ندارند و فکر می‌کنند هیچ ریسکی متوجه این مؤسسات نیست و به آنهاب رای دریافت سود بالاتر اعتماد می‌کنند اما دریافت سود بالاتر ریسک بیشتری را هم به همراه دارد و امکان دارد که نه تنها سودی دریافت نکنند بلکه اصل سرمایه را هم از دست بدهند.

ندری‌تاکید کرد: بانک‌مرکزی و رسانه‌ها این مسئولیت را دارند تا مردم را نسبت به خطراتی که متوجه سپرده‌هایشان است ( به خصوص در موسساتی که مجوز ندارند ) آگاه کنند. ضمن آن که بانک‌ها هم می‌توانند در معرض ورشکستگی قرار گیرند.

وی در خاتمه گفت: حادثه کاسپین و مؤسسات دیگر نشان داد که مردم آگاهی‌های لازم را در خصوص سپرده‌گذاری نداشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز