خبرگزاری کار ایران

طیب‌نیا:

اقدامات بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات مسکن مهر و خانه اولی‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۶۱۵

وزیر اقتصاد برای پاسخ به سوال نماینده درود و ازنا درخصوص مدیریت منابع مالی بانک مسکن، عملکرد بانک مسکن در پرداخت تسهیلات به مسکن مهر و خانه اولی ها را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال پنج نماینده از وزیر اقتصاد درخصوص عدم بازگشت منابع حاصل از بازپرداخت مسکن مهر توسط بانک مسکن به بانک مرکزی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

مجیدکیان پور نماینده مردم درود و ازنا به نمایندگی از چهار نماینده دیگر این سوال را مطرح کرد.

طیب نیا در ابتدا گفت: براساس قانون پولی و بانکی نظارت بر موسسات پولی و بانکی برعهده بانک مرکزی است و قانونگذار در این زمینه وظیفه ای به وزارت اقتصاد نداده است.

وی از نمایندگان و رئیس مجلس خواست این رویه را اصلاح کند.

در ا دامه مجید کیان پور نماینده مردم درود و ازنا فرصت حضور طیب نیا در مجلس را مغتنم شمرد و مشکلات سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری آرمان و کاسپین را مطرح کرد و گفت: هزارن نفر در موسسات مالی و اعتباری آرمان و کاسپین سپرده گذاری کردند اما امروز هیچکس حاضر به پاسخگویی نیست.

وی در ادامه به موضوع سوال بازگشت و گفت: ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از وجوه تسهیلات مسکن مهر به بانک مسکن بازگشته است و بانک مسکن نیز بجای بازگرداندن این تسهیلات به بانک مرکزی جهت فعال شدند خط اعتباری در بازار بین بانکی از آن استفاده می کند.

در ادامه طیب نیا وزیر اقتصاد گفت: در فرایند اجرای طرح مسکن مهر و پرداخت تسهیلات به متقاضیان به علت اینکه دولت وقت منابع لازم را در اختیار بانک مسکن قرار نداده بود، حساب های بانک مسکن نزد بانک مرکزی منفی شده بود. به همین دلیل بانک مرکزی ناچار به خلق ۴۵ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت و در نتیجه افزایش پایه پولی و تورم شد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: تا این زمان کل پول خلق شده توسط بانک مرکزی ۴۵ هزارمیلیارد تومان بود، اما دولت وقت فقط برای یک پروژه ۴۵هزار میلیاردتومان پول پرقدرت خلق کرد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم خود را متعهد به مسکن مهر به گونه ای که موجب خلق پول و افزایش تورم نشود، می دانست گفت: تصمیم گرفتیم به این مبلغ چیزی اضافه نشود بلکه از طریق  بازگشت اقساط مسکن مهر بقیه واحدها تکمیل گردد. بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات مسکن مهر از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت که این امر موجب شد سقف کلی منابع مورد نیاز برای تسهیلات مسکن مهر به ۵۵ هزار میلیاردتومان افزایش یابد.

وی اظهار داشت: بر این اساس مقرر شد از محل وصول اقساط تسهیلات مسکن مهر با دوره تنفس سه ساله خط اعتباری بانک مرکزی، اعتبار مورد نیاز تامین شود.

طیب نیا گفت: از دو میلیون ۳۶۶ هزار مسکن مهر وعده داده شده دولت تاکنون یک میلیون ۷۵۳ هزار و ۲۷۸ واحد مسکن مهر را تکمیل کرده است.

وی ادامه داد: در اواخر سال گذشته با تصمیم شورای پول و اعتبار تسهیلات مسکن مهر از ۳۰ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت. با اجرای این سیاست ها ۵۱ هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان قرارداد اعطای تسهیلات منعقد شد.

طبیب نیا به اشاره به رکود بخش مسکن از اوایل سال ۹۱ گفت: راه حل دولت طرح خانه اولی ها بود، یکی از مشکلات ما کسری منابع برای ایفای تعهدات بود با توجه به عدم توان مالی دولت برای تامین کسری مقرر شد کسری مذکور از محل بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر با استهمال خطوط بانک مرکزی تامین شود که این امر به تصویب شورای پول و اعتبار هم رسید.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه از اواخر سال ۹۵ نرخ سود تسهیلات را تک رقمی کردیم گفت: بر این اساس ۱۸۰ هزار حساب افتتاح شد و ۹هزار تسهیلات پرداخت شد. در این راستا ۳هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات مسکن اولی ها در نظر گرفته شد و علاوه بر این اجازه انتشار ۷ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به بانک مسکن با سود ۲۰ درصد داده شد.

وی در جمع بندی اظهارات خود عنوان کرد: بر این اساس کل منابعی که بانک مرکزی در اختیار بانک مسکن هقرار داد ۴۵هزار میلیارد ت ومان بود، منابعی که با باز پرداخت اقساط به بانک مسکن بازگشت ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

  طیب نیا خاطر نشان کرد: با افزایش تسهیلات مسکن مهر بانک مسکن ۵۱ هزار میلیاردتومان به تسهیلات بانک مسکن اختصاص داده از این محل دو هزار و ۶۵۰ میلیاردتومان سود اوراق مشارکت پرداخت کرد، ۵۳۰ میلیاردتومان به بانک مرکزی پرداخت نموده، هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان به دولت مالیات پرداخت کرد، ۳ هزار و ۷۰۰ میلیاردتومان نیز به صندوق پس انداز خانه اولی ها پرداخت شد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: بنابراین در کل بانک مسکن ۵۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات داده است که بیشتر از منابعی است که بانک مرکزی در اختیار آن قرار داده است. لذا منابعی برای بانک مسکن جهت استفاده در بازار بین بانکی باقی نمانده است.

طیب نیا در پایان خطاب به نمایندگان گفت: بنده بالاترین رای اعتماد را از مجلس گرفته ام در طی  چهار سال گذشته رای اعتماد شما پشتیبان ما بوده است و این اعتماد بالاترین سرمایه دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

در پایان کیان پور نماینده درود و ازنا نیز از پاسخ های وزیر قانع شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز