خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا:

وزارت ارتباطات نمی‌تواند بی‌دلیل قانون رجیستری را معطل کند

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۹۸۴

قاسم خورشیدی درباره به تعویق افتادن اجرای طرح رجیستری تلفن همراه گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از طریق اخبار منتشر شده در رسانه ها از به تعویق افتادن این طرح مطلع شده است.

به گزارش ایلنا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه به تعویق افتادن اجرای طرح رجیستری موبایل برای چندمین بار توسط وزیر ارتباطات اعلام شده است، افزود: در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیگیر علت به تعویق افتادن طرح است و هنوز از دلیل این اتفاق مطلع نشده ایم. 
وی درباره اینکه ستاد چه وظیفه ای در قبال عدم اجرای طرح رجیستری تلفن همراه دارد، گفت: بدون اینکه از دلیل مطلع باشیم، نمی توانیم پیش داوری کنیم، اما با پیگیری دلایل این اتفاق، قطعاً در این باره داوری می شود. 
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین درباره اینکه آیا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تنهایی در رابطه با به تعویق انداختن طرح تصمیم گیرنده است یا اینکه ستاد هم می تواند در رابطه با این مطلب اظهار نظر و از تعویق طرح جلوگیری کند، گفت: اجرای طرح رجیستری تکلیف ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در این قانون، شناسه دار شدن کالاها تکلیف دولت عنوان شده است. 
خورشیدی گفت: طرح رجیستری تلفن همراه، مشخصاً مصوبه ستاد و ابلاغ رسمی و کتبی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که تصویب این مصوبه با ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور دستگاه های متولی انجام شده است.
وی افزود: مجموعه عملیات رجیستری هم یک عملیات سه گانه است و سه دستگاه اقداماتی باید انجام دهند که خروجی آن، طرح رجیستری تلفن همراه است.
 
 دلیل تعویق را از وزارت ارتباطات می پرسیم
 
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: گمرک، وزارت صنعت و وزارت ارتباطات در قبال اجرای طرح رجیستری تلفن همراه مسوول هستند، بنابراین باید ستاد دلیل به تعویق افتادن طرح مذکور را که برای چندمین بار اتفاق افتاده، سوال کند. 
خورشیدی گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز براساس ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، چهار وظیفه مشخص از قبیل سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگ کنندگی و نظارت بر عهده دارد و به اعتبار وظایف نظارتی، حتماً می توانیم دلیل این موضوع یعنی به تعویق افتادن طرح رجیستری تلفن همراه را که از رسانه ها مطلع شده ایم، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سوال کنیم. 
وی در پاسخ به این سوال که اگر علت موجهی برای به تعویق افتادن طرح وجود نداشته باشد، چه اقدامی در این رابطه صورت می گیرد، گفت: قطعاً اگر دلیل پذیرفتنی برای به تعویق افتادن طرح وجود نداشته باشد، ستاد تکلیف می کند تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات براساس وعده وزیر درباره اجرای طرح رجیستری تلفن همراه که در نزد افکارعمومی ثبت و ضبط شده، طرح را به انجام برساند. 
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: اما اگر دلایل قانع کننده فنی در این مساله وجود داشته باشد، طبیعتاً تصمیمات دیگری اتخاذ می شود.
 
 تبلیغات اجرای طرح هم آماده است
 
در همین راستا مدیرکل ICT ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که با نهایی شدن امور رجیستری در وزارت صنعت، گوشی های قاچاق از تیرماه زیر ذره بین می روند و در ماه جاری نیز اطلاع رسانی درباره طرح رجیستری به صورت عمومی آغاز می شود.
حمیدرضا دهقانی نیا اعلام کرد: فرایند رجیستری یا هویت دار کردن گوشی های تلفن همراه (برای پیشگیری از فعال شدن تجهیزات قاچاق در شبکه مخابراتی) توسط یک وزارتخانه انجام نمی شود؛ بلکه ماحصل فعالیت مشترک چند وزارتخانه و سازمان است.
وی گفت: در حال حاضر بسترسازی اجرای طرح رجیستری توسط وزارت صنعت و گمرک آماده شده و گمرک اطلاعات [FS1] و IMEI (شماره سریال گوشی) را به وزارت صنعت ارسال می کند و وزارت صنعت اقداماتی را روی این اطلاعات انجام می دهد. 
وی بیان کرد: در سمت وزارت صنعت، امور مربوط به رجیستری نهایی شده و در ماه جاری اطلاع رسانی درباره طرح رجیستری به صورت عمومی آغاز می شود و پس از آن، وزارت ارتباطات وظایف خود را دنبال می کند.  هم اکنون حتی برنامه های اطلاع رسانی شامل زیرنویس تلویزیونی، انتخاب برنامه تلویزیونی برای اطلاع رسانی و ارایه بروشور در چه سازمان هایی با جزئیات بررسی و احصا شده است.
 
 گوشی های قاچاق از تیرماه زیر ذره بین می روند
 
بر اساس گزارش دهقانی نیا، البته تا این مرحله نیز وزارت ارتباطات اقداماتی را در این طرح انجام داده که از آن جمله درخواست ایجاد بانک اطلاعاتی بود که توسط همکاران وزارت ارتباطات تهیه و برای تبادل اطلاعات آماده شد. 
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: با نهایی شدن امور رجیستری در وزارت صنعت، گوشی قاچاق از تیرماه زیر ذره بین می رود، به این معنا که از تیرماه، واردکنندگان و تولیدکنندگان از تحقق وعده مطمئن می شوند و اعلام نتایج زحمات کارگروه بزرگ اجرای رجیستری شامل تمام وزارتخانه ها و گمرک برای ارتباط با مردم و اطلاع رسانی عمومی آغاز می شود.
 
 هفته ای سه جلسه برگزار می شود
 
بر اساس گزارش وی، درباره رجیستری هفته ای دو تا سه جلسه با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط برگزار می شود و روز گذشته نیز جلسه ای در رگولاتوری با حضور پیمانکار برگزار شد که در این جلسه عنوان کردم برای تیرماه یک تاریخی را انتخاب کنید که اطلاع رسانی عمومی انجام شود. 
دهقانی نیا در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید بر اجرای رجیستری در حال حاضر آیا احتمال دارد وعده تابستان وزیر، زمان قطع شدن گوشی های قاچاق باشد، گفت: در حال حاضر چندین حالت برای گوشی های موجود در کشور وجود دارد؛ گوشی هایی در دست مردم فعال است، گوشی هایی به گمرک وارد شده اما ترخیص نشده، گوشی هایی ثبت سفارش شده اما هنوز به گمرک نرسیده، گوشی هایی در بازار موجود است که فروش نرفته و گوشی هایی نیز توسط مسافران از کشور خارج شده و در حال بازگشت به کشور است که هرکدام از این حالت ها، فرآیند مخصوص به خود را دارد.
وی با بیان اینکه در اطلاع رسانی به مردم و اعلام عمومی باید به گونه ای عمل کنیم که برای مردم سوء برداشت ایجاد نشود، گفت: با توجه به حالت های مختلف گوشی های موجود، تعیین زمان برای اینکه گوشی قاچاق از تاریخ مشخصی قطع می شود، با آنچه در فرایندها توافق کرده ایم، همخوانی ندارد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز