خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی نفت اعلام کرد:

قرارداد فاز 11 تا تیر ماه امضا می‌شود / تولید نفت ایران کاهش نیافته است / رویکرد جدید ایران برای افزایش صادرات به اروپا

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۵۶۰

کاردر درباره نقش مسائل سیاسی منطقه در تاخیر در قرارداد با توتال گفت: تیم این شرکت در شب قدر به ایران آمدند و تا 5 صبح قرارداد پاراف شد، اگر علاقه نداشتند برای پاراف نیز نمی آمدند، هنوز مجوزها کامل اخذ نشده و هیچ سیگنالی به لحاظ سیاسی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت در جمع خبرنگاران با اشاره به نهایی شدن قرارداد فاز11 پارس جنوبی با توتال گفت: فقط امضای آن باقی مانده است که یک تا دو هفته آینده امضا می شود.  

وی درباره اینکه آیا شریک چینی توتال منجر به تاخیر در امضای قرارداد فاز 11 شده بیان کرد: این تاخیر به این دلیل بود که مدیران عامل قصد اخذ تاییدیه از ارگان های مختلف خود داشته اند قبلا ما بدنبال این بودیم که همزمان با امضا تاییدیه ها را دریافت کنیم اما تصمیم گرفته شده که ابتدا تاییدیه ها اخذ و سپس قرارداد امضا شود.

وی درباره  مناقصه میدان آزادگان اظهار داشت: قسمت اول ارسال شده و ما در حال دریافت پاسخ ها هستیم، برخی ابراز علاقه کرده اند که در تندر شرکت کنند ما به جای اینکه همه اسناد را برای همه بفرستیم اظهار کردیم که کسانی که علاقه مند هستند در مناقصه آزادگان شرکت کنند. اعلام علاقه مندی از سوی شرکت ها دو هفته طول می کشد و ما تا پایان این هفته به آنها فرصت داده ایم، بعضی در خواست زمان داشته اند اما در هر صورت 3 تا 4 ماه زمان نیاز است که شرکت ها بتوانند پیشنهادات خود را رائه دهند چون با برخی شرکت ها MOU نداریم و آنها بدنبال مطالعه اطلاعات مخزن هستند.  

کاردر درباره نقش مسائل سیاسی در تاخیر در قرارداد با توتال گفت: تیم این شرکت در شب قدر به ایران آمدند و تا 5 صبح قرارداد پاراف شد، اگر علاقه نداشتند برای پاراف نمی آمدند، هنوز مجوزها کامل اخذ نشده اما هیچ سیگنالی به لحاظ سیاسی وجود ندارد.

وی با اشاره به قضیه فرزاد بی و تهدید هندی ها نیز تصریح کرد:  اگر ابتدای کار تحمیلی باشد در یک قراردادی که 20 سال طول می کشد مشکلات حل نمی شود.

معاون وزیر نفت درباره کاهش واردات نفت از سوی هند نیز اظهار داشت: ما به طرف غرب رفتیم و ماه قبل صادرات به آسیا و اورپا برابرشده است، در حال حاضر در حال تنظیم سبد صادراتی هستیم که به هر کشوری با چه میزانی و چه مدلی عرضه کنیم که تغییرات ناگهانی نداشته باشیم و به برخی از کشورها نیز زیاد وابسته نشویم. 

وی یاداور شد: هر پیشنهاد روشنی برای فرزاد بی که روشن و اقتصادی باشد ما دریافت می کنیم ضمن اینکه پکیج های EPCF هم آماده کردیم  اگر توانستند در این مدل با ما توافق کنند ما نیز استقبال می کنیم ولی توقف توسعه نداریم.

مدیر عامل شرکت نفت درباره توسعه لایه نفتی و تفاهمنامه با مرسک نیز خاطرنشان کرد: مدل فنی آنها توسط تیم فنی ما بررسی شده و چون مخزن مشترک است ما علاقه داریم سرعت بالا برود، آنها نیز مطالعه کرده و اطلاعات جدید برای ما فرستاده اند که باید در کمیته فنی بررسی شود در هر صورت ما تکنیکالی علاقه مندیم که سریعتر میدان را تخلیه کنیم و هر قدر هم وقت بگذاریم می ارزد.

وی افزود: تا کنون شرکت دیگری غیر از مرسک ابراز علاقه برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نکرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز شل نتایج مطالعه خود را در میدان کیش تحویل نداده است احتمال شراکت و ایجاد کنسرسیوم بین شل و انی را به دلیل اینکه هر دو در صادرات گاز در بازار سهمی دارند، بعید دانست.

کاردر در ادامه گفت: تا کنون نتایج 22 MOU را دریافت کرده ایم.

وی درباره برخی اخبار مبنی بر کاهش تولید نفت ایران اظهار داشت: اکنون ظرفیت تولید نفت ایران 4 میلیون بشکه است و صادرات هم کم نشده است.

وی تاکید کرد: شرکت نفت کلا در حوزه نفت ظرفیت سازی می کند و آماده فرمان از وزارت نفت است این که چقدر تولید و صادر شود در حوزه حاکمیتی است.

کاردر درباره اینکه تولید غیر اوپکی ها قرارداد الجزیره را خنثی می کند یا خیرر؟ بیان کرد: در سال 2018 تغییر وضعیت داده می شود اگر اتفاقی در رشد اقتصادی دنیا نیفتد ما نگران وضعیت بازار نیستیم.

معاون وزیر نفت درباره تشکیل کمیته مشترک با قطر وعراق اظهار داشت: تا کنون در خواست هایی از هر دو کشور داشته ایم و جلسات اول نیز برگذار شده و ما نیز از تشکیل این جلسات مشترک مخصوصا در پارس جنوبی و میادین مشترک استقبال می کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز