خبرگزاری کار ایران

عملیات حفاری چاه های سه سکوی پارس جنوبی پایان یافت

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۴۳۲

مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی اعلام کرد: عملیات حفاری چاه های سه سکوی پارس جنوبی پایان یافت و سکوی 22 نیز تا آبان‌ماه آماده نصب می شود.

به گزارش ایلنا؛ با ابتکار دولت یازدهم در اولویت بندی فازهای متعدد پارس جنوبی، توسعه و راه اندازی این فازها شتاب گرفت؛ به طوری که ابتدا فازهای 12،15، 16، 17 و 18 راه اندازی شد. سپس بخش هایی از فازهای 19، 20 و 21 به بهره برداری رسید.

با اختصاص منابع مالی به فازهای اولویت دار، بهره برداری از آنها آغاز شد و در گام بعدی، آن دسته از فازهایی در دستور کار قرار گرفتند که پیشرفت کمتری داشتند.

اکنون، فازهای باقیمانده پارس جنوبی مانند فازهای 22،23 و 24 که در گذشته پیشرفت اندکی داشتند در مرکز توجه قرار گرفته و در حال توسعه و آماده سازی است.

به گزارش چهارشنبه تارنمای وزارت نفت، مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی درباره عملیات تکمیلی حفاری در این سکوها گفت: همزمان با دریافت لوله ‌های سی.آر.ای از شرکت ملی نفت ایران تا مهرماه امسال، عملیات نصب این لوله‌ها در هر چهار سکو آغاز شده و پس از آن عملیات تکمیلی چاه ‌ها در مدت 6 ماه پایانی سال انجام می‌شود.

«فرهاد ایزدجو» یادآوری کرد سکوهای 24A و 24B ،2 سکوی اقماری و متصل به سکوهای اصلی 22 و 23 این طرح گازی هستند و اضافه کرد: عملیات حفاری 11 حلقه چاه سکوی 22 و هشت حلقه چاه سکوی اقماری 24A تکمیل شد.

وی با اشاره به این که عرشه 22 با پیشرفت 89 درصد، اولین سکویی است که در موقعیت این فاز نصب خواهد شد، افزود: این سکو و سکوی 24A با پیشرفت 86 درصد فاز اول طرح توسعه فازهای 22 تا 24 را تشکیل داده و معادل یک میلیارد فوت مکعب گاز را از حوزه مخزنی این فاز برداشت می‌کنند.

ایزدجو درباره زمان نصب این 2 سکو گفت: مراحل نهایی ساخت سکوی 22 در حال انجام است و حداکثر تا آبان‌ماه آماده حمل به سوی موقعیت جکت (پایه های محل نصب) خود می شود، همچنین سکوی 24A نیز یک ماه بعد و تا پایان آذرماه آماده نصب می‌شود.

به گفته وی، کارشناسان طرح توسعه فازهای ٢٤-٢٢ به طور مداوم سرعت و کیفیت ساخت هر چهار سکوی این طرح ارزیابی می‌کنند.

وی افزود: افزون بر 2 سکوی یاد شده، سکوی اصلی 23 با پیشرفت 81.5 و سکوی اقماری 24B با پیشرفت 75 درصد به عنوان آخرین سکوی این طرح با رعایت اصول ایمنی و استانداردهای مربوط در حال ساخت است.

به گزارش ایرنا، فازهای 22 تا 24 برای تولید روزانه بیش از 56 میلیون مترمکعب گاز هدفگذاری شده اند.

تولید روزانه 75 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و 2 هزار و 870 تن ال.پی.جی از دیگر اهداف ساخت این فازها به شمار می رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز