خبرگزاری کار ایران

کارشناس امور دامی در گفتگو با ایلنا؛

با وجود تولید دام نفع برخی در واردات است/ واگذاری دامپروری به بخش خصوصی شرایط را متحول می کند

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۵۰۳

کارشناس امور دامی گفت: زمانی که بخش دامپروری به بخش خصوصی واگذار شود مدیران قوی تری نسبت به مسولان دولتی روی کار خواهد آمد و شرایط سنجیده تر پیش خواهد رفت.

سعید سلطانی کارشناس امور دامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص اوضاع و شرایط دام در کشور اظهار کرد: کشور در زمانی می تواند در دامپروری موفق باشد که طبق اصل 44 قانون اساسی کار را به مردم واگذار کنیم که متاسفانه تاکنون این کار صورت نگرفته است. مدیریت در بخش دولتی مخصوصا بخش دام بسیار ضعیف است که در چند سال اخیر این ضعف تشدید شده است. 

وی افزود: با اینکه شرایط لازم برای کار بخش خصوصی و تعاونی ها فراهم شده و در همه شهرستان ها و استان ها دارای اتحادیه هستند اما هنوز اعتماد لازم وجود ندارد تا کار را به آنها واگذار کنند. به همین دلیل دولت نیز با اتکا به نیروهای خود نمی تواند در بخش دامپروری موفق باشد. تا زمانی که یک مدیریت غیر دولتی برای دام تعیین نکنند و به آن اعتماد ندتشنه باشند نمی توانند این نوسانات را کنترل کرده و امنیت شغلی را برای دامداران به وجود آورند. 

سلطانی خاطر نشان کرد: باید با ارائه برخی امکانات مانند واردات، صادرات و تنظیم بازار به دست خود تولید کنندگان و بخش خصوصی و استفاده از خود تولیدکنندگان در جریان بازار انگیزه را به دامداران باز گرداند. نوسانات بازار همیشه بیشترین ضرر را به تولید کنندگان می زند و بالا بودن قیمت گوشت هم مصرف کننده را متضرر خواهد کرد. 

وی افزود:  به خاطر ماه رمضان، شیوع آنفولانزای پرندگان و تب کریمه کنگو در دام ها در این دوماه با کاهش قیمت محصولات دامی مواجه شدیم که به خاطر ترس مردم از مصرف گوشت قرمز است.

این کارشناس در رابطه با خرید شیر از دامداری ها تصریح کرد:  اوضاع دامداری ها مخصوصا در خصوص شیر اصلا خوب نیست، در حالی که چهارسال پیش ستاد تنظیم بازار قیمت تمام شده شیر را اعلام  و 1440 تومان مصوب کرده  اما الان کارخانجات به قیمت 1250 تومان از دامداران خرید می کنند و برخی کارخانجات پول شیر را با چند ماه تاخیر به دامدار پرداخت می کنند.

وی افزود: دامداران برای سیر کردن دام هایشان با پرداخت سود 3 تا 3.5 درصد به دلالان شیرهایشان را می فروشند. همین عوامل باعث شده تا 30 تا 40 درصد از واحدهای پرواربندی گاوداری ها تعطیل شده اند و به صورت نیمه فعال کار می کنند.

سلطانی در واکنش به واردات گوشت گرم عنوان کرد: من شدیدا با واردات گوشت قرمز به داخل مخالف هستم ما می توانیم با افزایش بهره وری از منابع داخلی نیازمان را تامین کنیم و نیازی به واردات گوشت نخواهیم داشت. متاسفانه بهره وری پایین و نبود یک مدیریت غیر دولتی بر امور دامی باعث این اتفاق شده است. اگر مدیریت غیر دولتی بر روی کار باشد ما توانایی صادرات هم خواهیم داشت. به عنوان مثال متوسط وزن لاشه گوسفند در جهان 22 کیلو و نیم است امادر ایران 17 کیلو و نیم و طبق آمار سازمان دامپزشکی 15 کیلو گرم است و ما اگر بتوانیم در همین بخش افزایش وزن داشته باشیم 10 درصد نیازی که به خارج از کشور داریم برطرف خواهد شد و می توانیم جز صادر کنندگان گوشت باشیم.

این کارشناس دامپروری در پایان گفت: واردات دام به کشور هم به خاطر عدم مدیریت صحیح است و منفعت آنهایی که گوشت و دام را واردت می کنند در میان است که باعث می شود در حالی که این محصول دامی در کشور تولید می شود اما همچنان واردات داشته باشیم. جالب است تا زمانی که قیمت گوشت پایین است کسی با دامدار کاری ندارد اما به محض افزایش قیمت همه از دامدار توضیح می خواهند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز