خبرگزاری کار ایران

کاربرد هوش مصنوعی در دنیای تبلیغات دیجیتال

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۸۴۷

گروهی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف موفق شدند برای اولین بار از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و داده‌کاوی 40 میلیون کاربر در فضای تبلیغات دیجیتال بهره برده و بنرها و ویدئوهای تبلیغاتی را به صورت هوشمند و هدفمند نمایش دهند.

به گزارش ایلنا، در سال 2016 نزدیک به 1800 میلیارد دلار در دنیا برای تبلیغات هزینه شده که از این مقدار حدود 800 میلیارد دلار صرف تبلیغات دیجیتال شده است. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های بین‌المللی طی دو سال آینده سهم تبلیغات دیجیتال از غیردیجیتال پیشی خواهد گرفت. در ایران نیز هزینه‌کرد تبلیغات دیجیتال در این سال حدود 50 میلیون دلار (نزدیک به 200 میلیارد تومان) برآورد شده است.

از طرف دیگر تبلیغات بنری و ویدئویی در کشور در سال 2016 بالغ بر 350 میلیارد بازدید داشته است، این بدان معناست که به طور میانگین در هر ثانیه در ایران بیش از 11 هزار بازدید از تبلیغات صورت گرفته است.

این حجم از تبلیغات و رسانه‌های تبلیغاتی و رشد روزافزون آن، به تدریج اثربخشی تبلیغات را کاهش داده است، به گونه‌ای که هزینه آن را بالا برده، مدت زمان رسیدن به اهداف تبلیغاتی افزایش می‌یابد و همچنین کاربران غیرمرتبط مخاطب قرار می‌گیرند و به تجربه کاربران اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها آسیب می‌رسد. از این رو تبلیغی موفق خواهد بود که بتواند مخاطب خود را به درستی از میان کاربران شناسایی کرده و برای آنها به نمایش درآید؛ به عبارتی سابقه رفتارهایی که هر کاربر در فضای دیجیتال، اعم از اپلیکیشن موبایل یا صفحه مرورگر داشته و سلیقه‌ای که از خود نشان داده است، مکان جغرافیایی وی، اپراتوری که استفاده می‌کند، دستگاهی که با آن به اینترنت متصل است، جنسیتش و ... تحلیل شود و با توجه به این اطلاعات و نیازی که دارد، تبلیغ مرتبط برایش به نمایش درآید.

به تازگی جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با اتکا به داده‌های به دست آمده از حدود 40 میلیون کاربر ایرانی، به مدلی دست یافته‌اند که به کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشین، رفتار کاربران را تحلیل کرده و به صورت هوشمند و خودکار توزیع تبلیغات را در رسانه‌های مختلف و نیز مدل‌های مختلف تبلیغ –اعم از بنر یا ویدئو- بهینه‌سازی می‌کند. به زبان دیگر تجمیع داده‌های کاربران دانشی را فراهم آورده است که نه تنها مخاطب تبلیغ به درستی و با کمترین خطا شناسایی می‌شود، بلکه نوع تبلیغی که اثر بیشتری دارد برای وی نمایش داده می‌شود؛ و همه این بهینه‌سازی‌ها به صورت ماشینی صورت می‌گیرد. به مرور زمان و با افزایش داده‌های به دست‌آمده از کاربران، شناخت از آنها کاملتر شده و عملکرد این سیستم نیز بهبود می‌یابد.

در حال حاضر شرکت گوگل با حجم بیشماری از داده‌هایی که در این زمینه به دست آورده است، در دنیا پیشگام است اما در ایران این اولین بار است که یک شرکت دانش‌بنیان هوش مصنوعی را در خدمت تبلیغات دیجیتال گرفته است. این دستاورد نه تنها هزینه تبلیغات را به شدت کاهش می‌دهد، بلکه موجب می‌شود کاربران اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف از تبلیغات نامربوط و فراوان آزرده نشوند.

این قابلیت قرار است اواسط تیرماه در نمایشگاه بین‌المللی Tehran Game Convection (TGC) رونمایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز