خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی:

کیفیت گندم تولید داخل به استانداردهای جهانی رسیده است/ تا پایان فصل خرید ١٠.٥ میلیون تن گندم خریداری می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۳۷۲

یزدان سیف گفت: کیفیت گندم ما هم از لحاظ افزایش پروتئین و هم گلوتئیت به کیفیت جهانی رسیده است که نتیجه آموزش های به زراعی به کشاورزان است.

به گزارش خبگار اقتصادی ایلنا، نشست خبری شرکت بازرگانی دولتی ایران با حضور  یزدان سیف، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران امروز یکشنبه ١١ تیر در سالن جلسات این شرکت برگزار شد.

در این نشست یزدان سیف اظهار کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران از ادغام چند شرکت در حوزه تامین کالاهای اساسی تشکیل شده و وظیفه تامین و تدارک کالاهای وارداتی را برعهده دارد.

وی افزود: از وظایف اساسی دولت، مباشرت در خرید تضمینی کالاهای اساسی، تنظیم بازار، حفظ ذخایر راهبردی کشور و کمک در تامین کالاهای اساسی است. ما به دنبال تحقق اصل ٤٤ قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی هستیم. با خرید تضمینی، ریسک تولید و بازار خرید را از کشاورزان دور کردیم و نگرانی آنها را از انبار و فساد پذیری کالاها کاهش دادیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص میزان خرید محصولات از کشاورزان خاطر نشان کرد: تا کنون ما ٥میلیون و ١٥٨ هزار و ٥٥ تن کالا از کشاورزان خریداری کرده ایم که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته این خرید ٦ درصد کاهش یافته است. این به دلیل کاهش باران در پاییز برای گندم دیم و تاخیر در سرما و باران در بهار بوده است. پیش بینی می شود تا پایان فصل خرید ١٠.٥ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

وی با اشاره به کیفیت گندم تصریح کرد: کیفیت گندم ما هم از لحاظ افزایش پروتئین و هم گلوتئیت به کیفیت جهانی رسیده است که نتیجه آموزش های به زراعی به کشاورزان است.

سیف در رابطه با دانه های روغنی تشریح کرد: در حوزه های روغنی که یکی از برنامه های اساسی کشور و سیاست اقتصاد مقاومتی است امروز در شرایطی هستیم که در خرید کلزا با افت محصول تا کنون خرید ١٣٤ هزار تن خرید داشتیم و استان گلستان با ٤٧ هزار تن تولید تا کنون صدرنشین بوده است. در بحث گندم هم استان خوزستان با تولید یک میلیون و ٣٥٠ هزار تن رتبه نخست کشور را داشته است. تا پایان فصل خرید پیش بینی می شود بالغ بر ٢٠٠ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شود که تاکنون ٧٠ درصد این مقدار خریداری شده است.

سیف افزود: میزان درآمد کشاورزان نسبت به دولت قبل افزایش بالایی داشته به طوری که درآمد این افراد در هر هکتار بالغ بر سه میلیون تومان است که این میزان افزایش 8 برابری داشته است. بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش داشته که این استراتژی دولت برای رساندن سرمایه به سفره کشاورزان است.

رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص نقدینگی خاطر نشان کرد: دو تغییر در پرداخت نقدینگی داشتیم. در سنوات گذشته ابتدا استان‌های اولیه وجه را دریافت می‌کردند اما در حال حاضر از 6 میلیارد و 500 میلیون تومان پول گندم که باید به کشاورزان پرداخت شود تاکنون بدون در نظر گرفتن استان‌های اولیه و ثانویه سه میلیارد و 400 میلیون تومان را تا 27 خرداد پرداخت کرده‌ایم. مابقی این میزان را طبق نظر دولت با در نظر گرفتن خسارت تاخیر طی هفته‌های آتی پرداخت خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه کلزا هم نزدیک به 80 درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است. در حوزه تنظیم بازار هم با توجه به طرح‌هایی که اجرا شده و با ورود 30 هزار تن برنج در طرح ضیافت قیمت محصولاتی مانند برنج را کاهش دادیم.

سیف در خصوص تغییر ظرفیت سیلوهای گندم تاکید کرد: در سال جاری ظرفیت ذخیره‌سازی گندم را افزایش می‌دهیم و تا پایان سال این سیلوها را افتتاح می‌کنیم. تا ابتدای مرداد دو سیلوی فارس به بهره‌برداری خواهد رسید و 350 هزار طرح در حوزه ذخیره سازی تا پایان سال بهره‌برداری خواهد شد.

وی افزود: سیاست های اصل 44 قانون اساسی به دنبال بالا بردن بهره‌وری در کل اقتصاد کشور است که در گام اول موفق به واگذاری 14 شرکت به بخش خصوصی شده‌ایم و 12 شرکت دیگر هم به زودی واگذار خواهد شد. دولت باید به مرور نقش خود را در تصدی امور کمرنگ‌تر کند و امور را به دست خود کشاورزان و بخش خصوصی بسپارند. ما در شرایط خودکفایی هستیم که این ارمغان بسیار بزرگی برای کشور است و وابستگی غذایی ما را به خارج کمتر می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص صادرات گندم گفت: صادرات بیش از یک میلیون تن در قالب گندم، آرد و سایر مشتقات را تا پایان سال 96 پیش بینی کرده‌ایم که با کاهش تولید جهانی با افزایش 4 درصدی قیمت گندم ارزآوری بالایی برای کشور خواهد داشت. ما هیچ لزومی برای واردات گندم نمی‌بینیم.

وی در رابطه با قانون افزایش بهره‌وری اظهار کرد: در قانون افزایش بهره‌وری تمام تلاش سیاست‌گذار به ورود کالاها در بورس کالا، خرید تضمینی ذرت، گندم و جو در بورس کالا انجام می‌شود و ما قصد داریم خرید تضمینی را در سال 97 به صورت کامل در بورس کالا انجام دهیم ما هیچ منعی در عرضه محصولات اساسی در بورس کالا نداریم. خراسان شمالی، مرکزی، سمنان و اردبیل چهار استان اصلی ما هستند که تاکنون و با ابلاغیه دولت محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کردند.

سیف در خصوص صادر کنندگان برنج در جهان تشریح کرد: هند، تایلند و ویتنام مقام‌داران صادرات برنج در جهان هستند و هند و تایلند هر کدام 25 درصد از تجارت جهان را در اختیار دارند. افزایش و تنوع مقاصد صادراتی برنج یک ضرورت برای این کشورها است برنج تایلند هم تا 18 تیر در کشور از طریق کشتی پهلوگیری می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به هزینه مصرف آب در زمین‌های گندم و جو تاکید کرد: در حوزه کشت گندم، جو، کلزا و چغندر پاییزه زمانی را مصروف تولید گندم می‌کنیم که کشت دیگر قابل انجام نیست و آب مصرفی آب باران و آب سد است. در زمان تولید گندم به جز تولید این محصول آب‌خوان‌داری هم صورت می‌گیرد در زمان کشت گندم هیچ محصول دیگری به خاطر سرما در این زمین‌ها کشت نمی‌شود و گندم می‌تواند بهره‌وری آب را تا 17 درصد افزایش دهد.

رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران در پایان عنوان کرد: هیچ برنجی از ابنارهای بازرگنی دولتی بدون استاندارد خارج نخواهد شد و این مساله خط قرمز ماست تکلیف ما این است که مقادیری برنج به عنوان ذخایر استراتژیک داشته باشیم و اگر واردکنندگان برنج و شرکت‌های خصوصی موافق باشند ما هم با تعامل با آنها مشکلی نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز