خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

برنج و چای داخلی با خرید تضمینی و افزایش قیمت نجات پیدا کرد/ آفت مگس، همچنان باغات زیتون را تهدید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۸۸۲

استاندار گیلان گفت: واردات برنج و غفلت از چای داخلی بازار این دو محصول را در کشور از میان برده بود که با خرید تضمینی و افزایش قیمت هر دو نجات یافتند.

«محمد علی نجفی» استاندار گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای برنج کاران گیلانی اظهار داشت: برنج کاران گیلان تاکنون برنج خود را به صورت آزاد می فروختند البته در نهاد های حمایتی در بخش کاشت، داشت و برداشت حمایت می شد و تسهیلات اعتباری بانکی کوتاه مدت و بلند مدت به کشاورزان تعلق می گرفت، اما بخش فروش بر عهده خود کشاورزان بود. 

وی افزود: قیمت برنج در برخی سال ها به ضرر کشاورز تمام می شدو همین امر باعث بی انگیزگی کشاورزان و تبدیل زمین ها به ویلا و اماکن دیگر می شد که دولت به هیچ عنوان رضایتی به این امر نداشت. در برخی زمین ها هم اقتصادی نبودن برنج باعث کاشت میوه های دیگری مانند کیوی، مرکبات و صنوبر می شد. 

استاندار گیلان در رابطه با غفلت از برنج کاران خاطر نشان کرد: در سال 90 - 91 و در دوره دولت دهم متاسفانه مجوزهای بسیاری برای واردات برنج داده شد که ادامه آن هم در سال 92 و پیش از آغاز دولت جدید واردشده بود. 2 میلیون و 900 هزار تن برنج در انبارهای کشور دپو شده بود که به خاطر واردات به فروش نمی رسید. 

وی افزود: برداشت برنج در سال 92 و93 نشان دهنده این است که کشاورز با بحران کاهش خریدار مواجه شد و برنج با قیمت 6 هزار تومان در انبارها می ماند. آنقدر برنج خارجی به کشور وارد شده بود که برنج ایرانی دیده نمی شد. برنجهای وارداتی با نصف قیمت تولید داخلی به بازار عرضه می شد. 

نجفی در ادامه اظهار کرد: در سال 93 ما در خواستی به دولت ارائه کردیم که در این درخواست بحث عدم واردات برنج، تعرفه سنگین برای واردات و خرید حتمی برنج از کشاورزان لحاظ شده بود. مقرر شد در آن سال برنج با قیمت توافقی از کشاورزان خریداری شود که وزارت جهاد کشاورزی براین مبنا اعتباراتی را در اختیار سازمان جهاد کشاورزی گذاشت و با قیمت توافقی بین سازمان و کشاورزان، این برنج خریداری شد.

وی بااشاره به خرید توافقی عنوان کرد: خرید توافقی برنج باعث گرمی بازار برنج ایرانی شد و ضرر و فشار از روی کشاورزان برداشته شد. با فشار و تعرفه 40 درصدی برای وارد کنندگان موفق شدیم تا واردات برنج به کشور را کاهش داده و برنج داخلی را از بحران و انزوای داخلی نجات دهیم.

نجفی افزود: طی دو سال اخیر هم کشاورز و هم مصرف کننده نسبتا از قیمت ها راضی بودند و این گرمی بازار از تغییر شالیزارها به ویلا و یا باغات کشاورزی جلوگیری کرد. 

استاندار گیلان در خصوص وضعیت چای تصریح کرد: چای تا سال 92 به صورت کامل رها شده بود و در حال تعطیل شدن بود. میزان تولید برگ سبز به زیر 25 هکتار رسیده بود و اوضاع بسیار نابه سامانی داشت. اولین انگیزه ای که ایجاد کردیم این بود که قیمت برگ سبز چای را 52 درصد افزایش دادیم تا چایکاران دوباره به کاشت این محصول راغب شوند.

وی افزود: طبق آمار در حال حاضر 5 هزار هکتار افزایش سطح زیر کشت داریم. در سه سال قیمت چای 108 درصد افزایش داشت که باعث احیای باغات چای و انگیزه چایکاران شد. این افزایش قیمت واردات چای را کاهش و کیفیت چای داخلی را افزایش داد. 

نجفی در پایان در رابطه با شرایط زیتون دراستان گیلان و رفع مشکل آفت این محصول خاطر نشان کرد: زیتون 2 سال قبل با آفت مگس زیتون مواجه شد که بالغ بر 500 میلیون تومان خسارت به باغات و محصولات زیتون وارد شد. سه استاندار گیلان، زنجان و قزوین در نامه ای مشترک به دولت درخواست کمک کردیم که ایشان به وزارت خانه های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن دستور دادند تا به کشاورزان کمک کنند. در سال جاری وضعیت زیتون بهتر شده است اما هنوز مشکل به صورت کامل مهار نشده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز