خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل توتال در جمع خبرنگاران:

به ایران متعهد می مانیم / نمی توانیم از مقررات بین المللی خارج شویم

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۱۳۹

مدیرعامل شرکت توتال با بیان این که روابط اقتصادی می تواند پل واقعی میان ایران و فرانسه باشد، گفت: توتال در دو مرحله پنج میلیارد دلار در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی از حساب‌های مالی خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش ایلنا، پاتریک پویانه امروز (دوشنبه، 12 تیرماه) پس از امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال، شاخه بین المللی شرکت ملی نفت ایران (CNPCI) و پتروپارس در جمع خبرنگاران گفت: توتال این افتخار را دارد که نخستین شرکت بزرگ بین المللی نفت و گاز یاشد که پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با صنعت نفت ایران قرارداد امضا می‌کند.

وی با بیان اینکه این نخستین قرارداد بر مبنای الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران در یک پروژه بزرگ است، افزود: توتال 20 سال پیش هم با ایران همکاری داشته است و این موضوع برای شرکت ما بسیار مهم است.

مدیرعامل توتال تاکید کرد: این قرارداد و پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی به لطف تلاش‌های آقای زنگنه و شریکان ایرانی ما به ویژه شرکت ملی نفت ایران و پتروپارس ممکن شده است؛ همچنین از شریکان خود در شرکت سی ان پی سی آی برای ملحق شدن به این کنسرسیوم تشکر می‌کنم.

پویانه تصریح کرد: سهم توتال در کنسرسیوم توسعه دهنده فاز 11 پارس جنوبی 50 درصد است و این موضوع برای ما اهمیت بسیاری دارد.

مدیرعامل توتال با بیان این‌که در فاز 11 پارس جنوبی روزانه 2 میلیون مترمکعب گاز تولید خواهیم کرد، افزود: در این پروژه ما در دو مرحله حدود پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهیم کرد.

حساب‌های مالی توتال برای سرمایه‌گذاری در توسعه فاز 11 کافی است

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی تامین مالی پروژه نیز گفت: این قرارداد برای توتال بزرگ به شمار می‌آید، ما در این شرکت فرانسوی برای تامین اعتبار قراردادهای خود از حساب‌های مالی داخلی استفاده می کنیم؛ بنابراین هیچ بانکی در تامین اعتبار این قرارداد حضور ندارد.

مدیرعامل توتال تاکید کرد: ما می توانیم این کار را انجام دهیم زیرا توتال یک شرکت بزرگ است و حساب‌های مالی آن برای تامین مالی قرارداد کافی هستند.

پویانه افزود: برای دریافت درآمدهای پروژه، این قرارداد به ما امکان می‌دهد که درآمد خود را از طریق برداشت و انتقال میعانات گازی و یا پرداخت نقدی از بانک مرکزی ایران به دست بیاوریم؛ بنابراین توتال می تواند تصمیم بگیرد که مطالبات خود را از طریق پرداخت نقدی و یا برداشت میعانات دریافت کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در باره تضمین ماندن شرکت توتال در ایران با توجه به خروج این شرکت در چند سال گذشته پس از اعمال تحریم‌ها، گفت: توتال به عنوان یک شرکت بزرگ بین المللی از مقررات بین المللی تبعیت می‌کند و ما نمی توانیم از مقررات بین المللی خارج شویم.

مدیرعامل توتال افزود: امروز اگر ما این قرارداد را امضا می‌کنیم، به این دلیل است که مجوز این کار را داریم، اظهار کرد، طبق برجام همه شرکت‌های نفتی مجاز هستند که با رعایت شرایطی در ایران فعالیت کنند، برای نمونه نباید از دلار امریکا و یا از کارکنان آمریکایی استفاده شود و توتال این محدودیت‌ها را ندارد؛ بنابراین ما به ایران متعهد هستیم و امیدوارم که روابط بین‌الملل و دیپلماسی به ما کمک کند که با تمام ظرفیت در ایران بمانیم.

پویانه با صراحت گفت: اعتقاد دارم که این قرارداد گامی مهم در توسعه روابط میان فرانسه و اروپا با ایران است.

به گفته وی، اگر قرارداد های زیادی مانند قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی میان شرکت‎های اروپایی و ایران داشته باشیم، این بهترین مسیر برای افزایش اطمینان از این است که همه طرف‎ها تلاش خود را برای حفظ روابط قوی به کار می گیرند.

مدیرعامل توتال ادامه داد: روابط اقتصادی می تواند یک پل واقعی میان ایران و فرانسه باشد؛ به همین دلیل است که ما این تصمیم را گرفتیم زیرا مجاز هستیم، ما می خواهیم قرارداد 20 ساله باشد بنابراین تا زمانی که مقررات بین المللی اجازه دهد ما در ایران می مانیم.

پویانه در پاسخ به پرسش دیگری راجع به دیگر قراردادهای احتمالی در آینده نیز گفت: ما در امضای این قرارداد بسیار سریع بودیم، نخستین تفاهم‌نامه ژانویه 2016 بلافاصله پس از اجرایی شدن برجام در پاریس امضا شد، در این 18 ماه  توانستیم روی نخستین قرارداد از نوع قراردادهای جدید کار کنیم و راهی برای امضای آن پیدا کنیم؛ بنابراین امیدوارم در آینده قراردادهای بسیاری امضا شود.

پتروشیمی یکی دیگر از راه‌های ورود به بازار بزرگ ایران است

وی ادامه داد: از جمله صنعت پتروشیمی که فکر می کنیم یکی دیگر از راه‌های ورود به بازار بزرگ ایران است و همچنین پروژه های دیگر، اما اجازه بدهید امروز تنها امضای قرارداد فاز 11 پارس جنوبی را جشن بگیریم.

مدیرعامل توتال درباره چراغ سبز از آمریکا و یا دیگر سیاستمداران برای ورود به این پروژه، گفت: توتال یک شرکت خصوصی است، ما با مسئولان سیاسی مذاکره داشته‌ایم و به آنها گفته‌ایم که برای امضای قرارداد می رویم، اما به اجازه آنها احتیاجی نداریم.

پویانه تاکید کرد: من می دانم این قرارداد به سود همه هست، اما آمدن به اینجا به این دلیل است که من از حمایت دولت فرانسه و اروپا و بسیاری از کشورهای همسایه ایران مطمئن هستم؛ بنابراین ما یک شرکت تجاری هستیم و به دنبال سود توتال و ایران هستیم.

پویانه با بیان این‌که توتال خود را دوست فرانسوی قطری‌ها در قطر، دوست اماراتی‌ها در امارات، و دوست ایرانی‌ها در ایران می داند، گفت: ما مجبور نیستیم میان اینها انتخاب کنیم و در هر جا که قرارداد داشته باشم متعهد به بهترین عملکرد هستیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز