خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توسعه نفت خبر داد:

مذاکره با شل برای توسعه میدان آزادگان/ عرضه اسناد مناقصه به شرکت‌های بین‌المللی / تولید 368 هزار بشکه نفت از غرب کارون، در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۵۵۰

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از مذاکره با شرکت شل برای توسعه میدان آزادگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نورالدین شهنازی زاده مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در نشست خبری صبح امروز خود در جمع خبرنگاران از انجام مذاکره با شل برای توسعه میدان آزادگان در روز جاری خبر داد و گفت: بر این اساس ساعت ١٤ امروز مذاکره با این شرکت انگلیسی در تهران آغاز می شود.

 وی گفت: طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام در غرب کارون و سایر میادین در دست توسعه شرکت متن حدود ٣٦ میلیارد دلار سرمایه گذاری می‌شود که تا کنون ٢١.٥ میلیارد دلار( ٥هزار میلیارد تومان) به ثمر رسیده است.

وی با بیان اینکه رسیدن به تولید ٣٥٠ هزار بشکه  در دستور کار برنامه سال ٩٦ در غرب کارون قرار گرفته، افزود: ما در توسعه میادین غرب کارون در قالب الگوی جدید قراردادی حداقل به یک میلیون و ٣٣٠ هزار بشکه خواهیم رسید.

شهنازی زاده با اشاره به اینکه شرکت متن از محل منابع صندوق توسعه ملی و با استفاده از حداکثر خدمات داخلی، میادین غرب کارون را به توسعه خواهد رساند، تصریح کرد: میدان آزادگان جنوبی قبلا در قراردادی که با شرکت CNPCI چین داشته 45 هزار بشکه در روز تولید داشته اما به تدریج کارآیی چاه‌ها کاهش یافته  و میزان تولید به 25 تا 28 هزار بشکه رسید و اکنون  با توجه به نیاز به تعمیر و سرویس چاه‌ها برنامه ما این است که پس از احیا بتوانیم در قالب 25 حلقه چاه به میزان 45 هزار بشکه در روز برسیم.

وی افزود: ما مبادرت به افزایش تولید در فاز یک کردیم که  به 38 هزار بشکه در قالب 19 حلقه چاه تولید تا خرداد ماه رسیدیم و در نظر داریم که به رقم تولید 85 هزار بشکه برسیم که فعلا با رقم افزایش 38 هزار بشکه‌ای به 83 هزار بشکه در روز رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ما برای نفت تولیدی از میدان آزادگان جنوبی محدودیت فراورش داریم، خاطرنشان کرد: تا میزان تولید 100 هزار بشکه در روز از واحد فراورشی جفیر و مازاد آن نیز از دستگاه‌های فرآورش سیار استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت بالقوه تولید در آزادگان جنوبی به 140 هزار بشکه در روز خواهد رسید ابراز امیدواری کرد که طبق برنامه‌ریزی نه تنها تولید 140 هزار بشکه را داشته باشیم بلکه بتوانیم 40 هزار بشکه نیز از طریق دستگاه‌های سیار فراورش کنیم.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به تولید زودهنگام 15 هزار بشکه در روز در فاز اول میدان آذر تصریح کرد: طبق قرار قبلی قرار بود که 15 هزار بشکه تا پایان اردیبهشت در مدار تولید قرار بگیرد که این رقم محقق شد و برای تولید 65 هزار بشکه نیز در قالب طرح بیع متقابل با شرکت سروک آذر و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت در فاز دوم با تولید زودهنگام 30 هزار بشکه به رقم تولید هدفگذاری شده خواهیم رسید و نفت تولیدی نیز جهت فراورش به دهلران پمپاژ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا پایان شهریور 10 هزار بشکه تولید زودهنگام از یاران جنوبی خواهیم داشت تصریح کرد: به این ترتیب رقم 25 هزار بشکه در روز از این میدان محقق خواهد شد و 15 هزار بشکه از این میزان تولید نیز جهت فراورش به جفیر منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان تولید نفت از میدان آزادگان شمالی نیز به 75 هزار بشکه در روز رسیده است، گفت: تاکنون 1.5 میلیارد دلار از این میدان نفتی درآمدزایی برای کشور داشته ایم، این در حالی است که 2.2 میلیارد دلار برای توسعه آن سرمایه گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت متن به تولید روزانه 65 هزار بشکه نفت از میدان یادآوران اشاره کرد و افزود: با وجود این که 2.9 میلیارد دلار در این میدان سرمایه گذاری شده، تاکنون 3.4 میلیارد دلار از این میدان درآمد کسب شده است.

شهنازی زاده با بیان اینکه میزان تولید میدان آزادگان جنوبی روزانه 83 هزار بشکه است، گفت: تاکنون از میدان نفتی آزادگان 1.2 میلیارد درآمد عاید کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 96 میزان تولید از غرب کارون بالاتر از رقم هدف‌گذاری شده (350 هزار بشکه) به 368 هزار بشکه در روز خواهد رسید، گفت: ما امیدواریم که در قالب قراردادهای جدید نفتی بتوانیم شاهد انعقاد قرارداد جدید در میدان آزادگان باشیم که مناقصه آن نیز در دست تکمیل است.

وی یادآور شد: در حال حاضر 59 شرکت خارجی در لیست شرکت‌های متقاضی حضور در صنعت نفت ایران قرار دارند که از این تعداد 22 شرکت تایید شده و مکاتبات انجام شده جهت پیوست مدارک مناقصه آماده و در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امیدواریم که با تکمیل این اقدامات و اسناد مقاصه هر چه سریعتر شاهد دریافت پیشنهادات فنی و بازرگانی و انتخاب کنسرسیوم توانمند فنی و مالی باشیم.

وی در ادامه با ا شاره به اینکه فاز 2 میدان دارخوین نیز با شرکت‌های انی ایتالیا و قدیر از ایران تفاهم نامه مطالعاتی امضا کرده‌ایم تصریح کرد: در مورد توسعه این میدان نیز منتظر نتیجه مطالعات هستیم.

وی همچنین به طرح توسعه بند کرخه اشاره و اظهار داشت: برای توسعه این میدان نیز با OMV اتریش مذاکراتی داشته‌ایم و تاکنون نتایج مطالعات مرحله اول ارائه شده و منتظریم که اقدامات بعدی صورت گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: توسعه میدان چنگوله نیز در اختیار شرکت متن است و مذاکرات مطالعاتی نیز با شرکت TNO نروژ GPM روسیه و PTTP تایلند داشته‌ایم.

وی همچنین گفت: در مورد میدان آزادگان با شرکت‌های شل، توتال، پتروناس، اینپکس ژاپن، پرشیا و تتکو از ایران ام او یو امضا کرده‌ایم.

شهنازی زاده با اشاره به اینکه نفت خام غرب کارون باید به مبادی صادراتی منتقل شود و برای این امر نیاز به تلمبه خانه داریم تصریح کرد: ظرفیت تلمبه خانه غرب کارون 700 هزار بشکه در فاز یک است که از این میزان 480 هزار بشکه نفت سنگین و 260 هزار بشکه نفت سبک است و بنا داریم در فاز دوم ظرفیت نفت سنگین را افزایش دهیم و امیدواریم که با افزایش ظرفیت فاز دوم کل نفت غرب کارون را منتقل کنیم.

شهنازی زاده گفت: برای مطالعه میدان گازی کیش نیز با شرکت های شل، انی ایتالیا، گازپروم نفت روسیه و سرمایه گذاری غدیر تفاهمنامه امضا شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر محل تامین منابع مالی شرکت پرشیا تصریح کرد: ما با این شرکت قرارداد بیع متقابل داریم که مبلغ سرمایه‌گذاری آن 585 میلیون دلار است که بر اساس مصوبه از این رقم 50 میلیون دلار کپکس جا دارد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز