خبرگزاری کار ایران

در مراسم تودیع مدیرعامل هما:

درد دل‌های پرورش از محرمانه‌های تحریم در دولت گذشته

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۸۷۶

مدیرعامل سابق شرکت‌ هواپیمایی ایران‌ایر (هما) با اشاره به شرایط سخت این دولت در دوران تحریم در دولت گذشته گفت: هرچند تحریم‌های بانکی، هوانوردی، یاتا، سوختی، بانکی بر ما فشار آوردند اما توانستیم شاخص ایمنی را از 4.9 درصد به 98 صدم درصد برسانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد پرروش در مراسم تودیع خود و معرفی سرپرست جدید این شرکت با اشاره به محدودیت‌هایی که در دوره مدیریت وی وجود داشت گفت: هشت سال پیش در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و سخت‌ترین شرایط حوزه بین‌الملل مسئولیت مدیریت هما را تحویل گرفتم. سه هفته پس از اینکه حکم مدیریت بنده در هما خورده بود نامه‌ای از کمیسیون اروپایی روی میز بنده گذاشتند مبنی بر اینکه باید از این شرکت بازرسی انجام شود. مدعی بودند وضعیت ایمنی هما مناسب نیست.

وی ادامه داد: یک تیم بررسی بسیار قوی به شرکت فرستادند و با بهانه‌جویی تمام موضوعات مربوط به ایران‌ایر را بررسی کردند. در این حد که حتی به سوراخی اندازه سوزن در جلیقه نجات هواپیماهای ایران‌ایر ایراد گرفتند. در آن روزها به صورت مستمر مورد بررسی تیم‌های مختلف ایمنی قرار می‌گرفتیم و هدف آنها ارتقای ایمنی هما نبود بلکه به دنبال بهانه‌ای برای تضعیف هما می‌گشتند.

مدیرعامل سابق ایران‌ایر ادامه داد: شرایط سخت‌تر شد، تحریم‌ها علیه صنعت هوانوردی ایران دشوارتر شد، قطعنامه‌ پشت قطعنامه تصویب می‌شد. تحریم یاتا برای ایران‌ایر شروع شد و پس از آن شاهد تحریم‌های سوختی بودیم.

پرورش با اشاره به تحریم‌های یاتا در سال 2010 خاطرنشان کرد: به خاطر دارم که 14 اکتبر 2010 مدیرکل یاتا طی تماس تلفنی به بنده اطلاع داد که از فردا تحریم‌ها علیه هما شروع می شود و باید تمام حساب‌های شما را بلوکه کنیم.

من از وی فرصت یک هفته‌ای خواستم تا بتوانم این حساب‌ها را جابجا کنم اما این اجازه به بنده داده نشد.

نماینده جدید ایران در ایکائو ادامه داد: در نهایت 35 حساب BSB که در آن پول‌های بلیت‌های فروخته شده ذخیره می‌شود مسدود شد. بلافاصله تحریم‌های بانکی شروع شد. این بار 60 حساب ایران‌ایر را در نقاط مختلف دنیا بستند. پس از آن هم با تحریم‌های سوختی مواجه شدیم.

پرورش تاکید کرد: با وجود اینکه برقراری پروازها در شرایط تحریم‌های سوختی بسیار سخت بود اما هیچ یک از پروازهایمان را به اروپا لغو نکردیم. همه انتظار داشتند پرواز لندن لغو شود تا بگویند تحریم‌ها بر ایران و شرکت هواپیمایی هما اثر کرده است اما نگذاشتیم پروازهای هما به لندن قطع شود.

وی افزود: در تمام این مدت بانک مرکزی حتی یک یورو در اختیار ایران‌ایر نگذاشت چرا که اصلا در آن زمان (دولت گذشته) بانک مرکزی ذخیره‌ای نداشت. به بانک مرکزی التماس می کردیم تا یورو در اختیار ما بگذارد اما هیچ ذخیره‌ای برای دادن اعتبار به ایران‌ایر نداشت و در نهایت می‌گفت می‌توانم اسکناس با واحد پولی کشور عمان را به شما بدهم و شما می‌توانید آن را چنج کنید.

وی با انتشار نمایش دادن نامه‌های محرمانه وزارت امور خارجه در دولت دهم گفت: امروز دیگر می‌توانیم این نامه‌های محرمانه را به اطلاع مردم بگذاریم. در مقطعی در سال‌های گذشته (دولت دهم) سفیر آمریکا به شرکت سوخت‌رسانی تایلند نامه‌ای ارسال کرده بود مبنی بر اینکه اگر به ایران‌ایر در فرودگاه‌هایتان سوخت ارائه دهید سهام خود را از این شرکت خارج می‌کنم.

مدیرعامل سابق ایران‌ایر ادامه داد: د سال 89؛ 90 و 94 اداره هما به واسطه تشدید تحریم‌ها بسیار دشوار شد. در همان زمان آمریکایی‌ها به فرودگاه از جمله بلگراد نامه‌ای ارساد کردند مبنی بر اینکه اگر سوخت‌رسانی به هواپیماهای هما در این فرودگاه ادامه پیدا کند از این پس اجازه برقراری پرواز بلگراد- واشنگتن را نمی‌دهیم.

 وی با بیان اینکه از مشکلات اداره ایران‌ایر در آن دوران می‌توان یک چکاب نوشت گفت: هرچند که تحریم‌ها بسیار سخت بود اما توانستیم به مشکلات فائق بیاییم. توانستیم بر تحریم‌های سوختی غلبه کنیم و تنها در این مدت پرواز تهران – ژنو قطع شد آن هم به این دلیل بود که سوخت به اندازه کافی نداشتیم و همچنین هزینه‌های این پرواز بسیار گران تمام می‌شد.

پرورش ادامه داد: برای تامین سوخت در فرودگاه ثالث بیش از 4هزارو 500 نشست و برخاست اضافه انجام دادیم که تمام اینها به هزینه‌های ایران‌ایر اضافه شدند. این در حالی بود که پروازهای تکلیفی در داخل کشور داشتیم و از سوی دیگر یک ریال از دولت بودجه‌ای نداشتیم و رقمی هم به بلیت ایران‌ایر اضافه نشد.

پرورش ادامه داد: مجبور بودیم برای حمل سوخت بیشتر تعداد مسافر کمتری را حمل کنیم به طوری که وقتی مسافران سوار هواپیما می‌شدند با صندلی‌های خالی مواجه می‌شدند و بر مدیریت فروش بلیت ایران‌ایر اشکال می‌گرفتند اما نمی‌دانستند که صندلی‌های خالی برای حمل سوخت بیشتر است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از سال 2009 تا 2015 یک دلار هم برای شرکت هواپیمایی ایران ایر جابجا نکرد و تمام هزینه‌ها را به صورت دستی از طریق هواپیما منتقل کردیم.

 وی ادامه داد: طبق دستورالعمل ستاد تدابیر ویژه بیشتر از 5هزار دلار قاچاق محسوب می‌شد و ما نمی‌توانستیم بیشتر از این رقم را جابجا کنیم. این در حالی بود که ستاد تدابیر ویژه اعلام کرد جابجایی این رقم باید با مسئولیت مدیرعامل ایران‌ایر انجام شود و تمام مسئولیت‌های آن را پذیرفتم اما هیچ‌یک از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی این مشکل را نداشتند و این مشکل تنها برای ایران ایر بود.

پرورش ادامه داد: اجازه نداشتیم ارز مورد نیاز خود را مانند سایر ایرلاین‌ها از چهارراه استانبول تهیه کنیم و باید با نرخ مبادله‌ای ارز از بانک مرکزی می‌گرفتیم.

نماینده جدید ایران در ایکائو ادامه داد: به خاطر دارم که در زمان وزارت آقای نیکزاد که برای تامین ارز با مشکلات بسیار زیادی مواجه بودیم برای دیدار با یکی از معاونین وزرا یک ساعت معطل ماندم تا اجازه ملاقات به من بدهند اما در آن زمان که همه دستگاه‌ها با بحران ارزی مواجه بودند اجازه ملاقات به من را ندادند. در آن روزها در راهروهای سازمان مدیریت و بودجه دوندگی های بسیار زیادی داشتم تا بتوانم بر مشکلات ایران‌ایر فائق بیایم و باید خدا را شاکر باشیم که توانستیم از این مشکلات عبور کنیم.

وی ادامه داد: تمام سال‌های مربوط به مذاکرات برجام برای لغو تحریم‌های صنعت هوانوردی را روزهای گذشته به خانم شرفبافی ارائه دادم و ایشان را در جریان جزئیات قراردادهای جدید گذاشته‌ام.

وی ادامه داد: خوشبختانه ایران‌ایر توانست بهترین استفاده را از شرایط برجام داشته باشد و خوشحالم که نتایج برجام ادامه داشته و امروز شاهد امضای قراردادهای نفتی با شرکت‌های بزرگ از جمله توتال هستیم.

مدیرعامل سابق ایران‌ایر گفت: خوشبختانه امروز کمیسیون اقتصادی اروپا تمام محدودیت‌هایی که برای هواپیماهای ایران ایر اعمال کرده بود را برداشته است و تمام ایرباس‌های ایران‌ایر امکان پرواز به اروپا را دارند. این در حالی است که در زمانی هواپیماهای ایران ایر اجازه پرواز به مقاصد اروپایی  را نداشتند.

پرورش با اشاره به افزایش شاخص ایمنی شرکت هواپیمایی ایران‌ا یر گفت: در سال 2006 قبل از مدیریت بنده در هما شاخص ایمنی 4.9 درصد بود که همین امروز صبح این شاخص را بررسی کردم و خوشبختانه این شاخص بهبود یافته و به   98 صدم درصد رسیده است.

نماینده ایران در ایکائو ادامه داد: هواپیماهای ایران‌ایر در طول این مدت 500 بار مورد چک تیم های اروپایی قرار گرفتند و این کار آسانی نبود و توانستیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

پرورش با اشاره به عقد قراردادهای جدیدی با کمپانی‌های بوئینگ ایرباس و ATR اظهار داشت: عقد این قراردادها نتیجه برجام و حمایت‌های دولت از صنعت هواپیمایی کشورمان بود که خرید این تعداد هواپیما در تاریخچه هما کم سابقه بوده است. تنها یکی از این قراردادها 900 صفحه است که این نشانگر اهمیت این قراردادها است که البته آقای فخریه‌کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی تاثیر بسیاری در انعقاد این قراردادها داشته‌اند.

وی تاکید کرد: شرکت هواپیمایی هما خدمات بسیار ارزنده‌ای در طول جنگ و پس از آن را داشت که بسیاری از این خدمات را نمی‌توان مطرح کرد.

مدیرعامل سابق ایران‌ایر تاکید کرد: زمانی که ما به دلیل حمل سوخت بیشتر اجازه مسافرگیری به تعداد صندلی‌های هواپیما را نداشتیم و مسا فران با صندلی‌های خالی و کمبود بلیت مواجه می‌شدند به مدیریت ایران‌ایر و ساختار کشور اعتراض می‌کردند اما زمانی که با هوایپمای 320 جدید در فرودگاه‌ها نشست و برخاست می‌کردیم مسافران زنده باد ظریف سر می‌دادند.

پرورش با بیان اینکه برای سوخت‌گیری در شرایط تحریم سوختی ناچار به 4هزار و 500 نشست و برخاست اضافه شدیم گفت: هر پرواز برای ما 20 هزار دلار هزینه داشت که مجبور شدیم این هزینه‌ها را تقبل کنیم تا نگویند تحریم بر آنها اثر کرده است.

وی همچنین با اشاره به پرداخت 7 الی 8 میلیون دلار حقوق به بازنشستگان  این کشور گفت: در طول مدیریت بنده 93 ماه حقوق پرداخت شده به عبارت دیگر در این مدت 3هزار و 850 میلیارد تومان حقوق پرداخت کرده‌ایم که سهم بازنشستگان هما در این مبلغ هزار و 150 میلیارد تومان بود. قطعا با این رقم می‌توانستیم برای توسعه ایران‌ایر اقدامات جدی و موثر انجام دهیم اما این حق بازنشستگان هما بود بنده هم یک همایی هستم و در هما بازنشسته خواهم شد.

وی ادامه داد: با این رقم برخی از شرکت‌های هواپیمایی اقدام به خرید هواپیما می‌کردند و ما می‌توانستیم این رقم را برای تعمیر موتورهای هواپیما هزینه کنیم اما پرداخت حقوق بازنشستگان در اولویت بود.

نماینده جدید ایران در ایکائو با اشاره به زمین‌گیر شدن هواپیماهای ایران ایر گفت: یکی از مشکلات اصلی ایران‌ایر هواپیماهای زمین‌گیر بودند که مشکلات جدی داشتند. پیش از مدیریت بنده در این شرکت اقدام به خرید هواپیماهایی شد که تنها هشت سال برای این شرکت کار کردند و در حال حاضر تامین تنها یک موتور هواپیما 15 میلیارد تومان هزینه دارد که تعمیر موتور این هواپیماهای فرسوده به صرفه نیست.

وی همچنین با اشاره به مصوبه هیات وزیران در سال 86 برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما گفت: در آن سال توانستیم مصوبه هیات وزیران برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای خرید 6 فروند هواپیما استفاده کنیم اما تصمیم گرفتیم این منابع را برای خرید هواپیماهای نو استفاده کنیم.

پرورش همچنین با اشاره به سوء مدیریت‌های انجام شده در دولت گذشته گفت: در دولت گذشته زمین‌های ایران‌ایر را فروختند، هتل هما را فروختند، مجموعه هتل‌های ایران‌ایر را از ما گرفتند، ایران‌ایر تور را از ایران‌ایر جدا کردند. تنها هزینه فروش زمین‌های متعلق به هما 70 میلیارد دلار بود اما نمی‌دانیم این پول‌ها کجا رفتند و به ایران‌ایر برنگشتند.

وی همچنین با اشاره به مدیریت فرزانه شرفبافی در هما  اظهار داشت: ایشان از کارکنان باسابقه هما هستند و در مقاطعی مسئولیت‌های سخت در ایران ایر را پذیرفتند و باید در این دوره هم به مدیر جدید کمک کنیم تا این موفقیت‌های ایران‌ایر ادامه داشته باشد.

مدیرعامل سابق هما ادامه داد: بنده در این مجموعه 8 سال مدیر بودم البته در جمهوری اسلامی ایران مدیریت هشت ساله در یک مجموعه زیاد است اما بنده در انجام وظایف خود کوتاهی نکردم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز