خبرگزاری کار ایران

در راستای مصوبه هیات دولت در بورس کالا صورت گرفت؛

معامله ۲۳۰۰ تن گندم در قالب طرح قیمت تضمینی

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۲۴۴

دومین عرضه گندم استان‌های مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان در قالب طرح قیمت تضمینی امروز در بورس کالای ایران انجام شد که ۲۳۰۰تن از این محصول استراتژیک مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، پس از ابلاغ مصوبه هیات دولت از سوی معاون اول رییس جمهور در خصوص عرضه گندم چهار استان‌ مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان در بورس کالای ایران، از هفته گذشته عرضه این محصول در قالب طرح قیمت تضمینی آغاز شده است. براین اساس امروز ۲۳۰۰ تن گندم خوراکی با قیمت ۹۰۳ تومان در هر کیلو مورد معامله قرار گرفت تا به مرور با رونق معاملات این محصول در قالب طرح قیمت تضمینی، هم کشاورزان در اسرع وقت به وجه محصولاتشان برسند و هم بار مالی دولت در خرید گندم از کشاورزان کاهش یابد.

براساس سیاست قیمت تضمینی، شرکت بازرگانی دولتی با تجمیع حجم عرضه ها و به نمایندگی از کشاورزان، گندم چهار استان مذکور را روی تابلوی بورس کالا می برد که با توجه به قیمت فعلی ۹۰۳ تومان بازار و همچنین نرخ ۱۳۰۰ تومانی اعلامی از سوی دولت، دولت به جای پرداخت کل وجه هر کیلوگرم گندم به کشاورزان، تنها مبلغ مابه التفاوت را پرداخت می کند. به این ترتیب توسعه اجرای این سیاست جدید، بار مالی بزرگی را از روی دوش دولت بر خواهد داشت و مشکل دیرینه کشاورزان نیز که به دریافت دیرهنگام وجه محصولاتشان اختصاص داشت، پایان می یابد؛ از طرفی طرح قیمت تضمینی به استانداردسازی محصولات کشاورزی و تولید با کیفیت تر از سوی کشاورزان نیز کمک شایانی می کند.

بنابراین گزارش، بورس کالای ایران نیز پس از مصوبه هیات دولت در خصوص اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در چهار استان مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان، با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی در استان های مذکور کرد تا زمینه آشنایی کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی با مزیت های این طرح فراهم شود. همچنین سامانه اطلاعات کشاورزان به منظور پرداخت مابه التفاوت قیمت کشف شده گندم در بورس با قیمت اعلامی از سوی دولت به حساب کشاورزان نیز از سوی بورس کالا پردازش شده و تکمیل این اطلاعات هم اکنون در حال اجرایی شدن است. از طرف دیگر، رایزنی ها برای جذب محموله های گندم عرضه شده با کارگزاران فعال در بورس کالا در حال انجام است که در این زمینه هر میزان خریداری گندم از بورس کالا بیشتر باشد به همان تناسب بار مالی دولت کاهش یافته و کشاورزان نیز در مدت زمان کوتاه تری به پولشان می رسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز