خبرگزاری کار ایران

برداشت کامل محصول و کاهش میزان شفیره مگس مدیترانه‌ای/ خطر افزایش آفت همچنان وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۴۹۲

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: سه ماهه امسال ردیابی مگس میوه مدیترانه‌ای در 125 هکتار از باغات این شهرستان انجام شد.

به گزارش ایلنا احمد صادقی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه مگس میوه مدیترانه ای یکی از آفات مهم و خطرناک در باغات است، اظهار کرد: این آفت درمازندران 5 تا 6 نسل دارد که در فصل زمستان به صورت شفیره در عمق 3 تا 5 سانتی متری خاک است.

وی تغییر رنگ در محل تخم‌­ریزی آفت بر روی میوه، ایجاد پوسیدگی و لهیدگی میوه در اثر فعالیت لارو آفت مگس میوه مدیترانه ای و ریزش میوه را از علایم خسارت این آفت اشاره کرد و افزود: معدوم کردن میوه های آلوده به نحوی که تخم ها و لاروهای آفت قادر به ادامه زندگی نباشند از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد ادامه داد: مبارزه با استفاده از فرومون، انواع تله، کارت زرد و ماده جاذب پروتئین هیدرولیزات و سراتراپ انجام می شود.

این مسؤول اضافه کرد: برای کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای، سه ماهه امسال 125 هکتار از باغات شهرستان محمودآباد با استفاده ازتله و فرومون ردیابی انجام شد و 200 عدد کارت زرد بین باغداران محمودآبادی توزیع شد.

صادقی به باغداران توصیه کرد: عملیات برداشت میوه انجام شود و میوه های باکیفیت پایین درخت به هیچ عنوان روی درختان رها نشوند.

وی بابیان اینکه در برخی سال ها به دلیل پایین بودن قیمت محصولات باغی، باغداران راغب به برداشت کامل میوه نبوده که این امر سبب می شد طغیان جمعیت آفت در منطقه اتفاق بیفتد، گفت: هیچ میوه ای بویژه نارنج در پایان فصل زمستان روی درختان باقی نماند چراکه در بهار سال آینده زمانی که حشرات کامل از مرحله شفیرگی خارج می شوند و به دنبال میزبان مناسب برای تخم گذاری هستند، میوه های باقی مانده از فصل قبل نقش میزبان انتقالی را ایجاد می کنند و نسل اول آفت روی این میوه ها پرورش یافته و سپس خود را به میزبان های جدید می رساند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز