خبرگزاری کار ایران

حمایت قاطع جهاد کشاورزی از احیای زاینده‌ رود

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۵۱۸

همایشی علمی با عنوان « انتقال تجربیات پروژه الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار» به منظور چاره اندیشی برای احیای تالاب گاوخونی در اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، این همایش یک روزه در راستای انتقال تجربیات احیای دریاچه ارومیه با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، اداره کل محیط زیست اصفهان و سایر نهادهای مرتبط با حضور کارشناسانی از استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی در محل سالن مرکز آموزش سازمان تعاون روستایی استان اصفهان برگزار شد.

همکاری بین بخشی، معرفی پروژه، ظرفیت‌سازی و تغییرنگرش جامعه محلی، از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش است. ظرفیت‌سازی و تغییر نگرش جامعه محلی، پرهیز از پیچیدن نسخه‌های مشابه، توانمندسازی و عملکرد شرکت مجری، پویایی و درس آموخته‌های پروژه و تجربه اصفهان از کارگاه‌های ارائه شده در این همایش بود.

مهرداد مرادمند قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این همایش اظهار کرد: انتقال تجربیات پروژه الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار مفید و موثر است ولی وضعیت بارندگی دو منطقه با هم قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه الگوسازی و انتقال تجربیات جوامع محلی در این زمینه برای استان اصفهان می‌تواند مفید باشد، تصریح کرد: در بخش کشاورزی مشارکت خوبی با جوامع محلی وجود دارد و کشاورزان خودشان در این زمینه برای حفظ کشاورزی و احیای تالاب گاوخونی کمک می‌کنند و بخش کشاورزی با محیط زیست عجین شده است.

مرادمند افزود: حدود پنج درصد از استان 10 میلیون 700صد هزارهکتاری اصفهان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد و رودخانه زاینده رود تنها رودخانه فلات مرکزی است که باعث حیات این شهر شده و تعداد زیادی شهر نیز در این حوزه شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه بیشتر اراضی استان اصفهان بیابانی و مرتعی است، افزود: استان اصفهان با داشتن سه درصد از اراضی کشاورزی کشور 6 درصد از تولید را به خود اختصاص داده است . 

مرادمند با اشاره به مشکلات خشکسالی رودخانه زاینده رود تاکید کرد: نبود مدیریت صحیح و خشکسالی باعث بروز این وضعیت شده و پیش از این نیز تصمیماتی در سطح منطقه‌ای و ملی گرفته شده که باعث تفاوت‌های بنیادین در این زمینه شد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: گسترش جمعیت، منتقل کردن آب و بارگذاری روی آب شرب نیز در خشکی گاوخونی بی تاثیر نبوده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز