خبرگزاری کار ایران

900 هزار هکتار از باغات کشور سنتی کاشت می شود/ کشت گلخانه ای به بهینه سازی مصرف آب کمک می کند

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۱۱۹

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: اکنون سطح گلخانه های کشور حدود ١٢ هزارهکتار وبسیار ناچیز و محدود است و برنامه ما توسعه گلخانه ها به منظور کاهش مصرف آب و بهینه سازی مصرف آب است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی امروز دوشنبه 2 مرداد در حاشیه همایش نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول بهینه های تولیدی مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی مستقر در مشکین دشت فردیس البرز، اظهار کرد: برای اجرای طرح ها و آبیاری تحت فشار وزارت جهاد کشاورزی 85 درصد دولت یارانه می دهد برای این که آب کالای ارزشمندی است.

وی افزود: 2 هزار هکتار گلخانه سنتی و چوبی در کشور فعال هستند که از سوی دولت تسهیلات و کمک به آنان ارائه می شود تا از حالت سنتی خارج شوند.

طهماسبی با بیان اینکه در افق برنامه 10 ساله 48 هزار و 300 هکتار گلخانه در کشور ایجاد می شود؛ خاطر نشان کرد: در قالب برنامه ششم 16 هزار و 700 هکتار گلخانه دیده ایم تا شرکت های طراح و سازنده پیمانکاران و نصابان در کشور رشد کنند.

وی افزود: هیچ نوع سیستم کشاورزی نمی تواند در صرفه جویی و میزان صرفه جویی در آب با گلخانه برابری کند.

طهماسبی گفت: باغ های دیم در 500 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور با مشارکت جوامع محلی احداث می شود که از برنامه های بخش کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی همچنین گفت: 11 هزار و 200 هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که این رقم بسیار کم است. کشوری که خشک بوده و با کم آبی مواجه است باید به دنبال توسعه این نوع کشت باشد و دولت نیز در این زمینه با ارائه تسهیلات به کشاورزان کمک می کند.

طهماسبی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص باغات کشور که همچنان به صورت سنتی بهره برداری می شوند، تصریح کرد: از 2 میلیون و 700 هزار هکتار باغی که وجود دارد حدود 900 هزار هکتار آن سنتی است و این تعداد باغات به صورت درهم کاشت می شود. در این باغات بنا بر میزان بهره برداری از میوه ها و امکان سوخت یا از دست رفتن محصول از تمام محصولات قابل کاشت استفاده می شود تا ضرر کمتری به سرمایه باغداران تحمیل شود.

وی هم افزایی را یکی از سیاست های وزارتخانه در قالب زنجیره های تولید دانست و افزود: هم افزایی منجر به تشکیل سرمایه در بخش کشاورزی می شود که در قالب تشکل ها بتوانند از این نهادها استفاده کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز