خبرگزاری کار ایران

فخریه کاشان در گفت‌وگو با ایلنا:

سکوت جریان مخالف دولت در مقابل قراردادهای ایرلاین‌های خصوصی/علی‌رغم سنگ‌اندازی آمریکا هواپیماهای جدید به ایران می‌رسند

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۹۵۲

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعا امریکا در جریان قرارداد خرید هواپیما سنگ اندازی می‌کند اما شرکت‌های فروشنده طبق برجام باید هواپیما‌ها را به شرکت‌های ایرانی تحویل دهند، گفت: جریانی در کشور هستند که وقتی دولت قرارداد سرمایه گذاری خارجی امضا نمی‌کند، می‌گویند برجام اثر نکرد، قرارداد خارجی امضا می‌کنیم، بهانه‌های دیگر می‌آورند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در حالی که پیش از این برخی‌ها مدعی بودند که برجام در صنعت هوایی تنها برای شرکت هواپیمایی دولتی اثر داشته و فقط شرکت ایران ایر (شرکت هواپیمایی هما) توانسته با حمایت وزارت راه و شهرسازی از فرصت برجام استفاده کند، شاهد آن بودیم که ایرلاین‌های متعلق به بخش خصوصی هم توانستند در نمایشگاه اخیر هوایی پاریس با شرکت‌های فروشنده هواپیما تفاهمنامه خرید هواپیما منعقد کنند.

پس از امضای قراردادهای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما توسط هما با سه شرکت ایرباس، بویینگ و‌ای. تی. آر در کنار بهانه‌هایی از جمله اینکه «قرارداد شفاف نیست، اولویت‌های دیگری در حمل و نقل وجود داشت، هواپیماهای جدید مرجوعی است و...» این هجمه هم به دولت وارد شد که وزارت راه و شهرسازی بسترهای لازم برای مذاکره ایرلاین‌های بخش خصوصی با شرکت‌های سازنده هواپیما را ایجاد نکرد و با نوسازی ناوگان هما به دنبال ایجاد انحصار در صنعت هوایی کشورمان است.

این ادعا‌ها در حالی مطرح شد که وزیر راه و شهرسازی بار‌ها گفته بود که امکان مذاکره با شرکت‌های فروشنده هواپیما برای تمام ایرلاین‌های کشور وجود دارد و «عباس آخوندی» حتی پیشنهاد ایجاد شرکت قوی ملی برای خرید هواپیما و اجاره و فروش آن به ایرلاین‌های داخلی را هم مطرح کرد. اما حالا که شرکت هواپیمایی آسمان اخیرا قرارداد خرید ۳۰ فروند هواپیمای جدید بویینگ را امضا کرده و سه شرکت هواپیمایی قشم ایر، ایران ایر تور و زاگرس برای خرید ۸۸ فروند هواپیما با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ توافقات و تفاهمنامه‌هایی را امضاء کردند، مدعیان سکوت کرده‌اند.

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره می‌گوید: هما اولین ایرلاینی بود که توانست قرارداد خرید هواپیمای جدید منعقد کند و اولین مجوز اوفک برای هما صادر شد اما پس از آن شرکت‌های خصوصی هم توانستند با شرکت‌های فروشنده هواپیما تفاهمنامه امضا کنند.

وی ادامه داد: طرف خارجی و شرکت‌های فروشنده هواپیما متعهد هستند که مجوزهای مورد نیاز را از اوفک بگیرند برای مثال در قرارداد خرید ۳۰ فروند هواپیمای بویینگ برای شرکت آسمان، بویینگ متعهد است که مجوز از اوفک دریافت کند البته هنوز مجوز صادر نشده اما در جریان بررسی و صدور است.

فخریه کاشان با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی خصوصی توانستند تفاهم نامه خرید هواپیما با شرکت‌های هواپیماساز منعقد کنند و این وظیفه شرکت فروشنده است که برای اجرای این قرارداد‌ها از اوفک مجوز دریافت کند، ادامه داد: بازه زمانی که اوفک باید مجوز صادر کند متفاوت است و گاهی به دلیل بررسی‌های مورد نیاز صدور مجوز تا ۴ ماه طول می‌کشد.

کاشان تاکید کرد: قطعا آمریکا در جریان اجرای این قرارداد‌ها سنگ اندازی خواهد کرد و قطعا علمیات تاخیری و ایذایی انجام می‌دهد اما طبق برجام وقتی قرارداد تجاری خرید هواپیما‌ها بسته شد این شرکت‌ها نمی‌توانند هواپیماهای مورد قرارداد را به شرکت‌های ایرانی تحویل ندهند.

قائم مقام وزیر راه وشهرسازی همچنین در پاسخ به مخالفان دولت و قراردادهای سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: وقتی قرارداد امضا نمی‌شود می‌گویند چرا سرمایه گذار خارجی پس از برجام نیامد، وقتی قرارداد‌ها امضا می‌شوند، مخالفت می‌کنند.

وی تاکید کرد: وقتی برای نوسازی ناوگان شرکت هما قرارداد امضا می‌کنیم می‌گویند دولت فقط از شرکت‌های دولتی حمایت می‌کند حالا بخش خصوصی هم توانسته قرارداد خرید هواپیما امضا کند، بهانه‌های دیگری می‌آورند. اما به هر حال نظرات برخی از رسانه‌ها با غرض یا بدون غرض را محترم می‌دانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز