خبرگزاری کار ایران

واردات شکر، کمر تولید را در دولت نهم شکست/ در تولید کلزا رکورد زدیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۳۹۶

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید شکر سرلوحه کار کشاورزان قرار گرفت و این کار بدون همکاری و همراهی بخش خصوصی و دولتی امکان‌پذیر نبود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی، نخستین جشن ملی تولید شکر با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، مهندس اشرف دبیر اتاق ایران و رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع قند ایران در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در این نشست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشکر از تمام دست‌اندرکاران و فعالان عرصه تولید شکر اظهار داشت: ما نباید این کار را که در رابطه با صنعت قند و شکر شروع کرده‌ایم نیمه کاره بگذاریم. تمام فرازونشیب‌هایی که پشت سر گذاشته‌ایم و مشکلات را باید آسیب‌شناسی کنیم. باید دلیل افت تولید در سال 87 را بررسی کنیم با تلاش روزافزونی که کشاورزان انجام داده‌اند و مقدماتی که بخش‌های مختلف و مسئولان فراهم کردند توفیق تولید شکر به دست آمد و در سال 95 یک میلیون و 650 هزار تن تولید داشتیم که افزایش 50 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: امروز به راحتی می‌توانیم در بخش شکر به خودکفایی برسیم ارزش افزوده و آثار اقتصادی این امر منافع کشور را در پی دارد. در اقلام کالاهای اساسی بازار واردات عمدتا هیچ سودی برای کشور ندارد ما در گذشته با مشقت بسیار دلار تهیه می‌کردیم و با چند واسطه شکر وارد می‌کردیم که این امر اقتصاد کشور را به زمین زد.

حجتی تصریح کرد: کشت پاییزه چغندر قند کلید تولید کشور است. این تولید مصرف آب را 1.4 درصد کاهش داده است. ما در تابستان محدودیت منابع آب داریم اما در پاییز به خاطر سردی هوا و کاهش تبخیر می‌توانیم همراه با استفاده از آب سرد تولید را افزایش دهیم.

وی افزود:‌ ما در کشور اقلیم مناسب کشت پاییزه را داریم. طبق تجربه سال گذشته از طریق کشت پاییزه موفق به تولید 700 هزار تن چغندر شدیم که این محصولات در مناطقی از ایلام، کرمانشاه و فارس است. تولید چغندر نیاز فنی تولیدات کشور است که باعث از بین رفتن علف‌های هرز و افزایش تولید گندم می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به واردات بی‌رویه شکر در سال 85 خاطرنشان کرد: اتفاقی که درسال 85 افتاد این بود که تعرفه واردات شکر از نیمه دوم سال 84 تا نیمه اول سال 85 پنج بار کاهش پیدا کرد تا به صفر رسید. دو میلیون و 570 هزار تن شکر وارد کشور شد در حالی که نیاز کشور تنها 500 هزار تن بود و این یک فاجعه برای صنعت کشاورزی بود که باعث شد کشاورزان در سال بعد به جای کشت چغندر سیب زمینی بکارند و همین امر باعث افزایش این محصول و رکود در بازار شد.

وی افزود: ما در حال حاضر تنها به 500 هزار تن شکر نیاز داریم و باقی آن را تولید می‌کنیم.

حجتی در رابطه با اوضاع نابسامان روغن در کشور تاکید کرد: ما وضع‌مان در روغن خوب نیست. تیر و مرداد 92 کشور به روغن نیاز داشت اما نمی‌توانست تولید کند. وابستگی 90 درصدی نیاز روغن به خارج به هیچ عنوان خوب نیست ما در روغن نیز نیاز داریم تا به این تولید برسیم.

وی افزود: امسال بیش از سه برابر سال گذشته تولید دانه کلزا داشتیم که بیش از 300 هزار هکتار سطح زیر کشت را شامل می‌شود. ما رکورد تولید کلزا در جهان را در کرمانشاه شکستیم که این رقم 9.5 تن در هکتار بود و 4 تن روغن در هکتار تولید شد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: ما امیدواریم با کمک اتاق بازرگانی ایران بتوانیم این وابستگی روغن به خارج را کاهش دهیم. باید منافع ملی را در نظر بگیریم و مشکلات کشور را حل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز