خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

کاهش بارش در 10 سال اخیر زنگ خطر را برای کشور به صدا درآورده است

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۱۰۴

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در 10 سال اخیر بارش در کشور به حد نرمال نرسیده و این زنگ خطر را برای استان‌های مختلف به صدا درآورده است.

به گزارش ایلنا، محمد حاج رسولیها در حاشیه برگزاری چهلمین گردهمایی مدیران ارشد آب کشور در سرعین اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون میزان بارش 227 میلی‌متر در کشور به ثبت رسیده که نسبت به متوسط دراز مدت و متوسط سال گذشته این میزان بارش کاهش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در 10 سال اخیر به شکل پی در پی بارش‌ها در کشور به حد نرمال نرسیده و این زنگ خطر را برای کشورمان به صدا درآورده تا همه به اهمیت موضوع آب پی ببرند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه این کاهش بارندگی‌ها خشکسالی را در بلند مدت رقم زده است، گفت: مسؤولان منابع آب در بلند مدت باید نسبت به جبران این وضعیت و کاهش آسیب‌های آن تدبیری بیندیشند.

حاج رسولیها افزود: این کاهش بارش در استان‌های مختلف وضعیت متفاوتی دارد به طوریکه ما در هفته آخر بهمن ماه و هفته اول فروردین در برخی از مناطق کشور شاهد بارش شدید بودیم که خساراتی را نیز به همراه داشته، هر چند که میانگین بارش را در کشور بالا برده اما همچنان در بسیاری از استان‌ها ما با کاهش 40 تا 47 درصدی بارش‌ها به نسبت میانگین روبه‌رو هستیم.

وی بیان کرد: این توزیع نامتوازن بارش مشکلاتی را در تأمین آب شرب به وجود آورده و کار را در این حوزه سخت و پیچیده کرده به طوریکه ما در سدها به رقم مدیریت منابع آب و پیش‌بینی آورد و خروجی، همچنان با برخی نگرانی‌ها روبه‌رو هستیم.

حاج‌ رسولیها در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: همه‌ ساله برنامه آبی در طول سال مشخص می‌شود که در این برنامه‌ریزی‌ها تأمین آب شرب از اولویت جدی برخوردار است هر چند که در مصارف بخش کشاورزی و صنعت نیز در بسیاری از مناطق کشور با نگرانی‌هایی روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: ‌بارش باران در برخی از مناطق بهنگام نبوده و در همین استان اردبیل ما مناطق و حوزه‌هایی را شاهد هستیم که تا 40 روز رنگ بارش به خود ندیدند که این خود قطعاً مشکلاتی را به وجود می‌آورد؛ جبران آن بسیار سخت است هر چند که مدیران منابع آب ما در برخی از مخازن سدها تدبیر و برنامه‌ریزی انجام می‌دهند تا مشکلات به حداقل برسد.

حاج رسولیها به اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت: با تداوم خشکسالی‌ها، برنامه تعادل منابع آب زیرزمینی در اولویت قرار گرفته تا از 5.7 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت در منابع آب زیرزمینی جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: در دولت یازدهم طرح تعادل‌بخشی در حال اجراست که بیش از 90 برنامه در این زمینه تدوین شده و با تکیه بر مدیریت مصرف و اطلاع‌رسانی در کنترل برداشت‌ها، این برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها در حال اجراست.

حاج رسولیها با یادآوری اینکه در این مدت با اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی منابع آب بیش از 900 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در منابع آب زیرزمینی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: امسال نیز با پروژه‌هایی که در حال اجرا داریم قطعاً به کاهش منابع آبخوان‌های زیرزمینی موفق خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: امیدواریم با تدبیری درست و برنامه‌ریزی دراز مدت بتوانیم در بخش تأمین منابع آب و همچنین رفع چالش‌های موجود به گونه‌ای عمل کنیم تا مشکلات و نارسایی‌ها یکی پس از دیگری برطرف شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز