خبرگزاری کار ایران

تاکید بر گسترش همکاری های کشاورزی ایران و غنا

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۹۸۹

در دیدار وزیر جهاد کشاورزی ایران با وزیر غذا و کشاورزی جمهوری غنا بر ضرورت تشکیل نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و گسترش همکاری های کشاورزی دو کشور تاکید شد.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی در دیدار با «اسو آفریه آکوتو» با اشاره به این که ظرفیت های همکاری های دو کشور در زمینه های زیرساخت ها، سدسازی، راه سازی، تولید و عرضه دارو و خدمات پزشکی، عرضه کودهای شیمیایی و آلی و آموزش های فنی و حرفه ای، تحقیقات کشاورزی، مبادله بذر و ژرم، آموزش و ترویج وجود دارد، تصریح کرد: کشت های فشرده و گلخانه ای با توجه به صرفه جویی در مصرف آب و افزایش تولید در دستور کار ما قرار دارد و ایران در تولید گلخانه دارای برندجهانی است.

وی با بیان این که ایران در زمینه دامپروری و خدمات دامپزشکی، تجربیات زیادی دارد به طوری که موسسه رازی با بیش از 90 سال قدمت، بزرگترین مرکز واکسن و سرم سازی در منطقه است، خاطرنشان کرد: در حالی که در گذشته، واردکننده لبنیات، مرغ و گندم بودیم، امروز علاوه بر تامین نیاز داخلی به صادرکننده این محصولات تبدیل شده ایم به طوری که برای صادرات یک میلیارد دلاری فرآورده های لبنی هدفگذاری کرده ایم و در گندم ضمن قطع وابستگی به واردات 6 میلیون تنی، دوسال است که به خودکفایی رسیده ایم.

حجتی اضافه کرد: در گذشته گوشت مرغ مورد نیاز کشور از کشورهای برزیل و فرانسه تامین می شد در حالی که امروز 2.5 میلیون تن گوشت طیور در ایران تولید می شود که 2.2 تا 2.3 میلیون تن آن گوشت مرغ است.

وی با اشاره یه این که هم اکنون سالانه 900 هزارتن تخم مرغ در کشور تولید و بخشی از آن صادر می شود، اعلام کرد: با تلاش های صورت گرفته از کشور واردکننده گوشت مرغ و لبنیات به صادرکننده گوشت مرغ، تخم مرغ و فرآورده های لبنی تبدیل شده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی دستیابی کشور به این دستاوردها را حاصل بکارگیری راهبرد افزایش بهره وری و بهره گیری از دانش فنی و تکنولوزهای روز عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم این دانش و تجربیات را در اختیار کشور غنا قرار دهیم.

حجتی با اشاره به سابقه همکاری های کشاورزی دو کشور بر لزوم تشکیل نشست همکاری های مشترک اقتصادی ایران و غنا تاکید و تصریح کرد: برای توسعه همکاری های دوجانبه، تشکیل و پیگیری مصوبات قبلی اجلاس کمیسیون همکاری های مشترک ایران و غنا در آینده نزدیک ضروری است.

در این دیدار، وزیر غذا و کشاورزی غنا نیز با بیان این که توسعه بخش کشاورزی به عنوان عامل تحول اقتصادی مورد توجه دولت جدید غنا قرار دارد، اظهار داشت: برای این منظور، راهبرد کشت برای تولید غذا و ایجاد اشتغال در دستور کار این کشور قرار گرفته است.

«اسو آفریه آکوتو» با اشاره به این که ایجاد نهادهای بازاررسانی محصولات کشاورزی برای اطمینان خاطر کشاورزان نیز در دستور کار ما قرار دارد، یادآور شد: کشور غنا از همکاری ایران برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، ایجاد تاسیسات گلخانه ای،تامین کودهای شیمیایی و آلی و واکسن های دامی استقبال می کند.

وی توسعه دامپروری و صنایع لبنی را برای کشور غنا مهم توصیف و تاکید کرد: برای توسعه همکاری های کشاورزی، پیگیری می کنیم تا اجلاس کمیسون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور بزودی در غنا برگزار شود.

در این دیدار، وزرای اطلاع رسانی و توسعه کسب و کار و معاون وزیر امور خارجه کشور غنا، وزیر غذا و کشاورزی این کشور را همراهی می کردند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز