خبرگزاری کار ایران

خصوصی‌سازی ضامن پیشرفت صنعت نیست/ خودکفایی چیدمان دفاعی است نه نفوذ در بازار

asdasd
کد خبر : ۵۲۰۷۶۸

یک کارآفرین با بیان اینکه خصوصی سازی حلال مشکلات صنایع و بازار ایران نیست، گفت: به جای خصوصی سازی باید بر روی ایجاد ارزش افزوده برای تولیدات و رقابتی کردن بازار تمرکز داشت.

به گزارش ایلنا، ناصر پاشاپور نیکو، رییس هیات مدیره گروه دی ان ای یونیون در نشست خبری بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای خصوصی سازی واقعی با بیان اینکه ههر چی بازار رقابتب باشد، امکان بازاریابی در آن جدی تر مطرح می شود، اظهار داشت: بازاریابی معلول یک بازار رقابتی است. در گذشته شاهد حضور چندین برند ایرانی در حوزه لوازم خانگی بودیم اما از آنجایی که توان رقابت با برندهای خارجی را ندشتند یا از بازار خارج شدند و یا حضور کمرنگی دارند.

وی با تاکید بر اینکه خودکفایی چیمان دفاعی است و در مواقع تحریم منجر به این می شود که متکی بر تولیدات داخلی باشیم، گفت: برای حضور در بازارهای جهانی باید چیدمان حمله و توان رقابت با برندهای خارجی را داشته باشیم.

این کارآفرین با اشاره به ضرورت ایجاد شبکه بازاریابی قوی در کشورهای بازار هدف تولیدات و محصولات ایرانی اظهار داشت : در حال حاضر توانسته ایم در بین مردم کشور افغانستان تعصبی برای کالاهای ایرانی ایجاد کنیم و معتقدم باید یک شبکه بازاریابی قوی در شمال آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد کنیم           

پاشاپور نیکو درباره خصوصی سازی در ایران گفت: در حالی که این باور شکل گرفته که خصوصی‌سازی حلال مشکلات است اما بررسی عدم رشد در صنایع خصوصی نشان‌ می‌دهد که خصوصی‌سازی ضامن رهایی از وضع موجود نیست.

این کارآفرین با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی، ارزآوری و قدرت سیاسی اقتصاد از مزایای خصوصی‌سازی واقعی است، افزود: قدرت رقابت در بازارهای آزاد و غیررانتی، تناسب داشتن با نیازهای بازار، ارزش‌آفرینی و حضور مستمر در بازار از ویژگی‌های خصوصی‌سازی به شمار می‌رود که نیاز به بستر مناسب و ثبات قانون دارد و ایجاد این بستر وظیفه دولت است.

وی با تشریح بازار ایران از سال ۷۰ تاکنون گفت: بررسی ها نشان می‌دهد که هر چه در گذر زمان بازار رقابتی‌تر شده است، توجه تولیدکنندگان ایرانی به بازاریابی جدی‌تر شده و به نوعی مارکتینگ معلول بازار رقابتی است. در این گذر ما شاهد شکست‌های سنگینی نیز بوده‌ایم که برای مثال در صنعت لوازم خانگی آگاهانه یا از سر ناچاری مجبور به خروج از بازار شده‌اند. 

در ادامه این نشست گرهارد بارکوس؛ عضو هیات مدیره گروه دی ان ای یونیون در پاسخ به این سوال که با توجه به ریسک بالای سرمایه‌گذاری در ایران بازاریابی چه میزان می‌تواند در کاهش این ریسک موثر باشد، گفت: در ریسک فاکتورهایی وجود دارد که برخی قابل کنترل و برخی غیرقابل کنترل هستند؛ مسایل سیاسی، فضای قانونی و ... فاکتورهایی هستند که توسط بخش خصوصی قابل تغییر نیست، اما می‌توان به فاکتورهایی توجه کرد که ریسک شکست را برای سرمایه‌گذار کاهش دهد.

وی افزود: مسایل فرهنگی و عدم شناخت مشتریان از بازار ایران از موارد مهمی است که باعث شکست سرمایه‌گذاری می‌شود و ریسک آن را بالا می‌برد که در این زمینه کمک‌های زیادی می‌توان به سرمایه‌گذاران برای شناخت بازار محلی کرد.

بارکوس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اکنون بسیاری از شرکت‌های ایرانی به این درک رسیده‌اند که باید پیشرفته باشند، یادآور شد: ۲۵ سال پیش تولیدکنندگان تولید می‌کردند و مشتری نیز اجناس را خریداری می‌کرد، حدود ۱۵ سال پیش بحث فروش و شبکه توزیع مطرح شد و اگر در ۱۵۰ هزار مرکز فروش حاضر بودید شرکتی موفق داشتید اما اکنون عصر رقابت است و ایجاد خلاقیت برتر کلید پیروزی است.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم ریسک شکست شرکت ها کاهش دهیم گفت: یکی از دلایل شکست سرمایه گذاران خارجی در ایران این است که نیاز مردم ایران را مشابه به مردم ترکیه می دانند و همین موضوع باعث شکست قطعی سرمایه گذاران در ایران می شود.    

وی ادامه داد: نیاز مصرفی مردم ایران برگرفته از الگوهای مصرفی و فرهنگی این کشور با نیاز سایر کشورها متفاوت و منحصر به فرد است و عامل موفقیت در شرکتها شناخت مشتری و نیازهای ان است.    

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز