خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

چابهار باید به مرکز تجارت شبه‌قاره هند بدل شود

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۰۲۱

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در نشستی با مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران و کارشناسان سازمان منطقه آزاد چابهار، به بررسی پروژه‌ها و اقدامات صورت‌گرفته و طرح‌های در دست اقدام پرداخت.

به گزارش ایلنا، اکبر ترکان در این نشست با اشاره به سیاست‌های تجاری قدرت‌های بزرگ در آتلانتیک و پاسیفیک، چابهار را یک نقطه استراتژیک دانست و گفت: چینی‌ها برای افزایش قدرت خود و تفوق بر آمریکا و اروپا، به دنبال احیای جاده ابریشم هستند و سرمایه‌گذاری عظیمی کرده‌اند که نبض تجارت از شرقی‌ترین نقطه آسیا تا غربی‌ترین نقطه اروپا را در دست بگیرند.

وی افزود: در راه ابریشم دریایی، چینی‌ها ابتدا متوجه بندر گوادر پاکستان شدند اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند بندر چابهار ایران را ندیده بگیرند و حالا به دنبال همکاری و شراکت دو بندر هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به پتانسیل‌های چابهار ادامه داد: ما از ابتدای دولت یازدهم این ایده را مطرح کردیم که منطقه آزاد چابهار باید گوادر پاکستان را نه رقیب خود که شریک خود ببیند و طرح‌هایی را برای همکاری مشترک آماده کند. خوشبختانه امروز شاهدیم که چینی‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی توسعه گوادر، همین دید را دارند و بنابراین همکاری چابهار و گوادر، می‌تواند زمینه توسعه سریع‌تر منطقه را فراهم کند.  

ترکان همچنین گفت: امروز برجام زمینه تعامل و کار با دنیا را فراهم کرده است. بنا بر این هرچه در زیرساخت‌های حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری کنیم، نقش چابهار در تجارت بین‌الملل را پررنگ کرده‌ایم و این به معنای شتاب توسعه اقتصادی کشور است.

مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: هدف‌گذارى چابهار باید تبدیل‌شدن به مرکز تجارت و تکمیل زنجیره تولید در شبه قاره هند، از نپال تا پاکستان باشد.

در ابتدای این نشست، معاون اقتصادى و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار به تشریح اقدامات این سازمان پرداخت و گفت: توسعه‌دهندگان چینى بندر گوادر پاکستان خواستار همکارى و مشارکت چابهار در تکمیل زنجیره تولید پتروشیمى شده‌اند.  

سعید عیسى‌زاده افزود: همچنین طرح توسعه شهرک تخصصى مواد غذایى با مشارکت بخش خصوصى تهیه شده است. در واقع با سرمایه بخش خصوصی فعالیت در زمینه تولید و بسته‌بندى برنج، چاى، خرما، میوه‌هاى گرمسیرى و... گسترش مى‌یابد. اقدام دیگر در این حوزه، مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه هلندى‌ها بوده که براى احداث گلخانه مدرن در منطقه اعلام آمادگى کرده‌اند.

گفتنی است بازدید از پروژه‌ها و گفت‌وگو با فعالان بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد به چابهار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز