خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با ایلنا:

گزینه پیشنهادی وزارت نیرو برای شرایط فعلی صنعت آب و برق کشور راهگشا است / انتقادات در مورد سدسازی به بیطرف وارد نیست

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۰۶۹

منوچهری گفت: به هیچ عنوان صحیح نیست بگوییم چون این سد در زمان ایشان ساخته شده مشکلات آن به بیطرف بر می گردد.

غلامرضا منوچهری متخصص مسائل آب در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به سبقه موفقیت آمیز بیطرف در حوزه وزارت نیرو اظهار داشت: بیطرف سابقه 8 سال کار در وزارت نیرو دارد و کاملا با جزئیات کار در این وزارت خانه و صنعت آب و برق آشنا است و بویژه اینکه  مسئله بحران آب و مشکل عمیق منابع آب  کشور را نیز به خوبی می شناسد.

وی با اشاره به اینکه ما بیطرف را به عنوان مدیر اجرایی موفق در کشور می شناسیم، بیان کرد: او در دوره ای که در سمت های سیاسی و اجرایی بوده بسیار موفق ظاهر شده و در مجموع می تواند برای شرایط فعلی وزارت نیرو راهگشا باشد و قدم هایی در راستای مدیریت بحران آب و مدیریت متوازن بخش برق برداشته و در این راستا مثمر ثمر واقع شود.

منوچهری با اشاره به برخی انتقادات به بحث سدسازی در دوره وزارت بیطرف تصریح کرد: سدسازی به تاریخچه جمهوری اسلامی و خواست همه مسئولین از روسای جمهور،  وزرا و نمایندگان  بر می گردد و این مسئله مسئولیتی است که همه باید آن را بپذیرند.

وی ادامه داد: آن زمان تصور بر این بود که سدها به تنهایی در حل مشکلات آبی می توانند تعیین کننده باشند و بیشتر نگاه ها سازه ای بود اما اکنون با شناخت بیشتری که حاصل شده و همچنین در نظر گرفتن سیاست های زیست محیطی در حوضه آبریز و بالادست و پایاب سدها، ساخت سد با ملاحظات بیشتری انجام می شود ضمن اینکه در آن زمان نیز مطالعات زیست محیطی صورت می گرفت اما به گستردگی امروز نبود. البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که در آن زمان حتما باید سد می ساختیم.

این کارشناس بخش آب در ادامه با اشاره به برخی انتقادات به ساخت سد گتوند در زمان بیطرف گفت: این سد مشاور داشته و مطالعات زمین شناسی انجام شده و ساخت آن به تصمیمات وزیر بر نمی گردد زیرا او حتی مجری این سد هم نبوده و در آن زمان فقط وزیر بوده است.

وی تاکید کرد:  به هیچ عنوان صحیح نیست بگوییم چون این سد در زمان ایشان ساخته شده مشکلات آن به بیطرف بر می گردد، این سد مشاور و پیمانکار داشته، کار مطالعاتی از قبل انجام شده و مکان یابی آن به گذشته دور بر می گردد.

منوچهری یادآور شد: البته برخی مشکلات گتوند به تعداد مشاورینی که روی سد عظیمی مثل گتوند کار می کردند، نیز بر می گردد، ما نباید به یک مشاور بسنده می کردیم، باید مشاورین بین المللی هم بکار گرفته می شدند.

سد گتوند علیا یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران است. این سد، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد.سد گتوندعلیا آخرین سد قابل احداث بر روی رودخانه کارون است. دریاچه این سد با مخزنی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعبی دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور (پس از کرخه) خواهد بود. ارتفاع این سد سنگریزه‌ای با هسته رسی ۱۸۲ متر است که بلندترین سد خاکی کشور محسوب می‌شود. عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۷۶ آغاز شده است. این سد در میان سدهای ساخته‌شده و در دست ساخت بر روی کارون، از همه پایین‌دست‌تر قرار دارد.مطالعات طرح را شرکت مهاب قدس (وابسته به آستان قدس رضوی) و اجرای آن را شرکت سپاسد (وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به عهده داشته‌اند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز