خبرگزاری کار ایران

رشد 20 درصدی معاملات محصولا کشاورزی در بورس کالا/ محصولات پسته و خرما امسال و کل گندم در سال 97 در بورس عرضه می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۸۰۶

امسال خرما و پسته و سال 97 کل گندم کشور در قالب سیاست قیمت تضمینی وارد بورس کالا می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران با اعلام این خبر در نشست خبری گفت: رویکرد بورس کالا توسعه و تنوع بخشی به محصولات کشاورزی در راستای شفافیت قیمت، حذف واسطه ها و رونق تجارت است و از این رو مقدمات فروش پسته در بازار بورس فراهم شده و امسال در فصل برداشت این محصول شاهد شکل گیری بازار پسته در بورس خواهیم بود.

دکتر حامد سلطانی نژاد افزود: عرضه پسته در بورس در قالب قرارداد گواهی سپرده کالایی پیش بینی شده ضمن آن که در مکانیزم دیگر در نظر داریم افرادی تحت عنوان مباشر یا بازارگردان کار جمع آوری و عرضه پسته به بورس را مدیریت کنند و به این افراد تسهیلاتی برای تامین منابع مالی ارایه می شود.

وی با بیان این که توافقات اولیه برای راه اندازی بازار پسته در بورس صورت گرفته است، تصریح کرد: بانک کشاورزی قول مساعد داده که بخشی از تسهیلات حوزه کشاورزی را به تجارت محصولات به خصوص پسته اختصاص دهد و مباشران و بازارگردان های پسته می توانند از منابع مالی کشاورزی استفاده کنند.

سلطانی نژاد ادامه داد: بخش ارزی برای توسعه صادرات پسته نیز از طریق صندوق توسعه ملی فراهم می شود.

وی گفت: تسهیلات کشاورزی عموما به بخش تولید تخصیص می یابد اما اکنون زمان آن رسیده که بخشی از این تسهیلات به سمت تجارت محصولات کشاورزی سوق پیدا کند زیرا اگر حوزه تجارت دچار مشکل شود بر حوزه تولید نیز اثر خواهد گذاشت.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران درباره خرما نیز اظهار داشت: امسال ورود خرما به بورس کالا جدی است و با توج به تنوع خرما و همچنین پسته، یک مکانیزم برای کشف قیمت را دنبال می کنیم تا آن گونه از خرما و پسته که بازارپسند هستند، با قیمت مناسب و محصولاتی که بازارپسند نیستند با مقداری تخفیف در حدود 10 درصد وارد بازار بورس شوند.

وی به معامله کل گندم کشور در بورس کالا در قالب سیاست قیمت تضمینی در سال 97 اشاره کرد و گفت: شرکت بازرگانی دولتی اکنون شورای راهبردی در این زمینه با مشارکت بخش دولتی و خصوص تشکیل داده است.

سلطانی نژاد با اذعان به این که ابزارهای بلندمدت انجام معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا، امنیت خاطر در تجارت فراهم می کند، تصریح کرد: در ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه هم اشاره شده که حرکت محصولات استراتژیک کشاورزی باید به سمت بورس باشد.

وی در مورد زعفران نیز گفت: اکنون دو انبار زعفران در خراسان مورد پذیرش بورس قرار گرفته و مرجع قیمت با حضور فعالان زعفران به زودی تعیین می شود.

سلطانی نژاد با اشاره به ورود محصولات باغی و سر درختی به بورس اذعان داشت: این محصولات، قابلیت زیادی برای انبار شدن ندارند، اما به صورت قراردادهای بلندمدت و پیش از فصل برداشت می توانند در بورس معامل شوند.

معامل 1.1 میلیون تن محصولات کشاورزی در بورس

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران در این نشست درباره حجم معاملات محصولات کشاورزی در بورس اعلام کرد: از ابتدای امسال تا 27 مرداد ماه نزدیک به یک میلیون و 147 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 1400 میلیارد تومان داد و ستد شده است.

وی گفت: این حجم از معاملات به لحاظ وزنی 20 درصد و ارزشی 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می دهد.

سلطانی نژاد افزود: این رشد ناشی از ورود محصولات جدید و محصولاتی است که قبلا در بورس پذیرش شده اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 20 نوع محصول کشاورزی همچون، جو، ذرت، روغن خام، دانه های روغنی، مرغ، تخم مرغ، عدس و زعفران در بورس کالا معامله می شود.

سلطانی نژاد با بیان این که سال گذشته در مجموع 2.5 میلیون تن محصولات کشاورزی وارد بازار بورس شد، اظهار داشت: با توجه به تولید 100 تا 120 میلیون تنی محصولات کشاورزی، این حجم از معاملات 2 درصد کل تولیدات کشاورزی را شامل می شود.

وی درباره میزان فروش گندم در بورس کالا در پنج ماهه امسال گفت: طی این مدت، 482 هزار تن گندم در بورس معامله شده است.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران، میزان داد و ستد جو در بورس را طی این مدت،358 هزار تن، ذرت 16 هزار تن و شکر را 211 هزار تن عنوان کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره معامله جوجه یکروزه در بورس کالا نیز اعلام کرد: در بازار اصلی و فرعی بورس کالا طی پنج ماهه امسال یک میلیون و 37 هزار قطعه جوجه یکروزه گوشتی و 623 هزار قطعه جوجه یکروزه غیر گوشتی در بازار فرعی و اصلی بورس کالا معامله شده است.

سلطانی نژاد با بیان این که جوجه یکروزه یکی از کالاهای اساسی است و سهم قابل توجهی در نهاده های تولید مرغ دارد، گفت: در جوجه یکروزه ما با ساختار خصوصی روبرو هستیم و از این رو قیمت گذاری از تلاقی عرضه و تقاضا تعیین می شود و جوجه یکروزه باید در قالب قراردادهای بلند مدت انجام شود.

وی درباره شیر اظهار داشت: برای شیر نیز باید به سمت بازارها و قراردادهای بلند مدت حرکت کنیم تا از بازار آن مطمئن شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز