خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تشریح کرد:

پیش بینی بهره‌دهی و وضعیت تولید چاه‌های نفت مناطق مرکزی

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۵۰۴

در جلسات پیش بینی بهره دهی چاههای شرکت نفت مناطق مرکزی ایران وضعیت تولید نفت و گاز در شرکت های بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی ٬ شرق و غرب برای شش ماه دوم سال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، رامین حاتمی مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در جلسه پیش بینی بهره دهی چاههای شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق که با حضور مدیران ٬روسا و کارشناسان ستادی و عملیاتی برگزار شد ٬  با اشاره به میزان متوسط تولید تکلیفی این شرکت اظهار داشت : میزان متوسط تولید تکلیفی در شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق طی زمستان امسال به ۶۶ میلیون متر مکعب در روز می رسد.میزان متوسط تزریق تکلیفی در مخزن شوریحه دی نیز طی هشت ماه اول سال معادل ۱۰ میلیون متر مکعب در روز است.که تا  اواخر مرداد ماه امسال در مجموع  ۹۸۶ میلیون متر مکعب گاز به مخزن شوریجه دی تزریق شده است و در چهار ماه پایانی سال بین ۱۳ تا ۱۶ میلیون متر مکعب از آن برداشت خواهد شد.

وی افزود : پیش بینی ظرفیت تولید از میدانهای خانگیران و گنبدلی نیز در زمستان به مرز حدود ۶۶ میلیون متر مکعب در روز می رسد که این میزان تا سال ۱۴۰۰ برای چهار ماه سرد سال تا مرز ۶۷ میلیون متر مکعب در روز ثابت خواهد بود.

حاتمی در رابطه با عملیات صورت گرفته روی چاههای این شرکت تصریح کرد : طی مدت چهار ماه اول سال در مجموع ۷۶۸ مورد عملیات روی چاههای شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق شامل مواردی همچون آزمایش تعیین میزان نمک در آب ٬ اندازه گیری فشار سرچاهی  ٬ گریسکاری شیرهای سرچاهی ٬ بررسی وضعیت فشار فضای حلقوی  ٬ آزمایش ممیزی فشار ساکن و تزریق دوره ای مواد ضد خورندگی صورت گرفته است و در هشت ماه پایانی این میزان به ۹۱۲ مورد افزایش     می یابد.

بر اساس این گزارش : شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق دارای دو میدان گازی خانگیران و گنبدلی مشتمل بر سه مخزن مجزای مزدوران، شوریجه بی و شوریجه دی است که هر سه مخزن مدت مدیدی است بهره‎برداری می‎شوند و گاز ترش تولیدی در مخزن مزدوران، پشتوانه اصلی تولید و تامین گاز مصرفی در شمال شرق کشور است. این گاز پرفشار با ۳,۵ درصد گاز سولفوره و ۶.۵ درصد گاز کربنیک، مزدوران را به یکی از نادرترین مخازن گازی جهان بدل کرده است.

تحقق تولید روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب در زمستان امسال در نفت و گاز زاگرس جنوبی

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی طی سال جاری اظهار داشت : میانگین تولید روزانه گاز در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در پنج ماه نخست امسال با توجه به عدم دریافت گاز توسط پالایشگاههای گازی ٬ تعمیرات اساسی مراکز و خطوط لوله انتقال گاز نارو کنگان و مجوز کاهش تولید طی ماه اردیبهشت حدود ۱۴۸ میلیون متر مکعب در روز بود.در این مدت روزانه شش هزار و ۲۵۰ بشکه از میدانهای سروستان و سعادت آباد نفت تولید شده است.همچنین میانگین تولید گاز در ماههای مهرو آبان ۱۶۷ میلیون متر مکعب در روز و در چهار ماه پایانی سرد سال به روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب می رسد.

حاتمی خاطرنشان کرد : این میزان تولید از میدانهای آغار و دالان ٬ نار و کنگان ٬ تابناک ٬وراوی ٬ هما ٬ شانول و سرخون خواهد بود. با به مدار تولید آمدن میدان نفتی خشت در زمستان امسال تولید روزانه نفت این شرکت به مرز ۱۶ هزار بشکه در روز می رسد و روند افزایش آن در سالهای بعد  تا ۲۵ هزار بشکه در روز طی سال ۱۳۹۸ خواهد رسید.

لازم به ذکر است سال گذشته درمجموع ۶۲ میلیارد و ۱۴ میلیون متر مکعب گاز , ۱۹ میلیون و ۹۹۳ هزار بشکه میعانات گازی و دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت تولید شده است.

طی چهار ماه اول سال بیش از ۲۳ میلیون بشکه نفت از شرکت غرب برداشت شد

حاتمی از تولید بیش از ۲۳ میلیون بشکه نفت ٬  طی چهار ماه اول امسال از شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب خبر داد و افزود : با تولید واقعی روزانه ۱۸۴ هزار بشکه نفت  ٬ در مجموع چهار ماه اول امسال ۲۳ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۵۴۵ بشکه نفت در این شرکت تولید شده است. همچنین  در این مدت حدود ۶۱۶ میلیون متر مکعب گاز از میدان تنگ بیجار برداشت شده است.

وی از انجام ۱۳۴ مورد عملیات مورد نیازهای چاههای این شرکت خبر داد و تصریح کرد : طی چهار ماه اول سال تعداد ۱۳۴ مورد عملیات مورد نیاز چاهها شامل مواردی همچون عملیات دستگاههای لوله مغزی سیار ٬ تعویض و تعمیر شیر ایمنی درون چاهی / بررسی ستون چاه با نمونه پرداز اثر بردار ٬ آزمایش ممیزی فشار ساکن ٬ تزریق مواد بازدارنده خوردگی و آزمایش چاه با تفکیک گر سیار صورت گرفته است. در شش ماه پایانی امسال نیز ۹۷ مورد عملیات درخواستی پیشنهاد شده است.

بر أساس این گزارش : حوزه فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب در استانهای کرمانشاه ، ایلام، لرستان و بخشی از استان خوزستان است و دارای شش میدان مشترک , ۱۳ میدان توسعه یافته و ۱۲ میدان توسعه نیافته می شود.

شایان ذکر است جلسه پیش بینی بهره دهی چاههای شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با حضور مدیرعامل ٬ مدیران ٬ روسا و کارشناسان فنی ستادی  و نیز مدیران  عامل  ٬مدیران و کارشناسان فنی شرکتهای بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی ٬ شرق و غرب برای نیمه دوم سال ۹۶ در ستاد تهران برگزار شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز