خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان برنامه و بودجه :

دو عامل گرانی پول بانک ها / از پیوستن معاونت اقتصادی نگران نیستم

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۷۳۵

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به دو عامل گرانی ژول بانک ها، گفت:‌ایرادات نظام بانکی کشور و معوقات انباشته باعث شده پول بانک ها گران باشد.

محمدباقر نوبخت درحاشیه بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران درباره بانکداری اسلامی و نظام بانکی کشور گفت: آنچه که در حال حاضر در چارچوب مقررات بانکداری اسلامی اجرا می‌شود نیاز به روزآوری دارد و تردیدی در این نیست.

او در ادامه خاطرنشان کرد: دولت لایحه اصلاح قوانین پولی و بانکی را تهیه کرده است که امیدواریم با تصدیق این قوانین و مقررات بیش از پیش در راستای اهداف توسعه با موفقیت گام برداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره گران بودن پول بانک‌ها عنوان کرد: این امر به دو طریق اتفاق افتاده؛ نخست اینکه سیستم نظام بانکی ما دارای ایراداتی است که باید برطرف شود و سپس اینکه افراد حقیقی و حقوقی تسهیلاتی را از بانک‌ها گرفته‌اند و آنها را  بازپرداخت نکرده‌اند. بنابراین حق بدهید که پول بانک‌ها گران باشد.

او در ادامه افزود: در سال گذشته دولت 29 میلیارد تومان سرمایه بانک‌های دولتی را افزایش داده است و 13 میلیارد تومان بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود فقهای ما می‌گویند بانکداری ما اسلامی است اما در باطن ربوی عمل می‌شود آیا این درست است یا خیر گفت: آنچه که برای ما مهم است با احترام به فقهای محترم نظر فقهای شورای نگهبان است. این عزیزان اگر اجرای قوانین و مصوبات را با شرع و قانون اساسی مغایر بدانند قطعاً اعلام می‌کنند. در مورد بانکداری نیز به همین صورت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره معاونت اقتصادی که به تازگی به معاونت‌های ریاست جمهوری اضافه شده است عنوان کرد: معاونت اقتصادی سازوکاری برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در ا قتصاد. ما یک ستاد اقتصادی داریم که رئیس جمهور مسئول آن است و وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در آن مسئولیت دارند. همچنین مشاورین آقای رئیس جمهور از جمله معاون اول ایشان که فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی نیز هستند در این معاونت حضور دارند.

او در ادامه تصریح کرد: این سه دستگاه پیشنهادات را ارائه می‌دهند و بررسی می‌کنند تا نقص کمتری وجود داشته باشد و ما نیز با انتقاد کمتری ازسوی عموم مردم و نخبگان مواجه شویم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی به جهات آثاری که در ماموریت‌های خود دارند نقش پررنگ‌تری در ستاد اقتصاد مقاومتی دارند و باید بگویم تصمیمات در ستاد اقتصادی به صورت همه جانبه گرفته می‌شود.

نوبخت ادامه داد: آقای نهاوندیان معاونت امور اقتصادی رئیس جمهور همیشه از اعضای ثابت این جلسات هستند و از این به بعد نیز به عنوان معاونت اقتصادی در این جلسات حضور پیدا خواهند کرد و تاکید می‌کنم همان اعضایی هستیم که قبلاً در آن فشار حضور داشتند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وظیفه این معاونت چیست گفت: قرار نیست هرکسی صندلی خود را وسط میدان پاستور بگذارد و تصمیمات را بگیرد. بنابراین باید ساختمانی داشته باشند که تصمیمات اتخاذ شود. اینکه ما همیشه به دنبال فرماندهی بگردیم که بگوید به چپ چپ یا به راست راست و یا اقتصاد این کار را انجام بده درست نیست. اقتصاد یک کشور دستوری نیست بلکه باید با منطق برنامه‌ها را پیش ببریم.

نوبخت تاکید کرد: در معاونت اقتصادی برنامه‌ها گفته می شود و پس از تایید شخص آقای رئیس جمهور که براساس مستندات ارائه می‌شود اقدام می‌شود. در معاونت اقتصادی با منطق علمی مباحثات شکل می‌گیرد و انجام می‌پذیرد. همه ماها در دستگاه‌هایی که در اختیار داریم قانون خاص خود را دارد و ما آنها را اجرا می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بنده به عنوان مسئولیتی که دارم رصد، ارزیابی، نظارت  را در توسعه برعهده دارم و به هیچ وجه از پیوستن معاونت اقتصادی ابراز نگرانی نمی‌کنم بلکه خوشحالم چنین معاونتی به تیم اقتصادی دولت برای پیشبرد هرچه بیشتر اهداف اضافه شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز