خبرگزاری کار ایران

در دیدار روسای کل بانک مرکزی ایران و کرواسی مطرح شد

تمایل بانک های بزرگ کرواسی به گسترش روابط با ایران

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۵۲۶

رییس کل بانک مرکزی کرواسی از افزایش سطوح همکاری میان بانک های ایران و کرواسی خبر داد و گفت: چندین ماه است که مذاکراتی را با بانک های کرواسی برای همکاری ها میان بانک های ایران و کرواسی در زمینه نظام های پرداخت آغاز کرده‌ایم که خوشبختانه دراین گفت و گوها به پیشرفت های خوبی دست یافتیم. در همین راستا بزرگ ترین بانک کرواسی به دنبال گسترش و تعمیق روابط خود با ایران است.

به گزارش ایلنا، ولی اله سیف در دیدار با همتای کروات خود «بوریس ووچیچ»، با اشاره به روابط گسترده سیاسی میان دو کشور، خواهان افزایش همکاری های بانکی طرفین شد و گفت: ساختار بانکی کشور کرواسی در وضعیت مطلوب و مناسبی قرار دارد، باتوجه به این مهم علاقمندیم روابط مناسبی را با بانک های این کشور برقرار کنیم و امید است با تحقق این امر سطح روابط بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور نیز ارتقا یابد.

رییس شورای پول و اعتبار روابط بانکی را پیش نیاز روابط اقتصادی دانست و تصریح کرد: امیدوارم ملاقات امروز زمینه ساز روابط بیشتر میان دو کشور باشد. در شرایط کنونی اقتصاد اروپا، ممکن است برخی بانک های طرفین تمایل به فعالیت در کشورهای یکدیگر داشته باشند. این همکاری ها می تواند در قالب سرمایه گذاری مشترک میان بانک های دو طرف، افتتاح شعب، دفاتر نمایندگی و مواردی از این قبیل باشد.

سیف با بیان اینکه ایران نیز از گسترش همکاری های دو کشور استقبال می کند، عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت لازم برای ارتقای همکاری میان طرفین وجود دارد. بر این اساس امیدوارم سفر آتی تجار ایرانی به کشور کرواسی با هدایت اتاق بازرگانی موجب ارتقای روابط اقتصادی و تجاری هر چه بیشتر شود. در کنار این مهم باید تلاش کرد بانک ها را به برقراری ارتباط و همکاری با یکدیگر تشویق کرد تا این گونه زمینه لازم برای آشنایی بانکداران دو کشور با یکدیگر فراهم آید.

عالی ترین مقام بانک مرکزی خواستار افزایش شناخت و آگاهی بانکداران دو کشور از یکدیگر شد و عنوان کرد: بانک های کشور کرواسی می توانند ابتدا روابط کارگزاری خود را با بانک های دولتی ایران شکل دهند و به تدریج پس از آشنایی با فضای اقتصادی کشورمان، ارتباطات خود را با دیگر بانک های ایرانی نیز گسترش دهند.

رییس کل بانک مرکزی شناخت بیشتر از شرایط ایران را زمینه ساز گسترش همکاری های تجاری میان کشورها دانست و گفت: قطعاً روابط بانکی با عمیق تر شدن شناخت نسبت به بازار ایران گسترش خواهد یافت و این آگاهی و شناخت به تحقق اهداف پیش روی طرفین نیز کمک می کند. البته برخی کشورها به مانند کرواسی به دلیل عدم شناخت کافی از شرایط اقتصاد ایران، سو گیری ها و قضاوت هایی نسبت به نظام بانکی ایران به ویژه درباره انطابق آن با استاندارهای روز دارند، در این باره ذکر این نکته ضروری است که شرایط نظام بانکی در کشور ما رو به پیشرفت است و بانک ها در تلاشند با رفع خلأها خود را با استاندارهای روز بین المللی همگام کنند.

وی در ادامه افزود: البته بخش عمده ای از این قضاوت ها و سوگیری ها درباره فضای اقتصادی ایران ناشی از جهت گیری های سیاسی است؛ براین اساس و پس از دستیابی به توافق برجام بسیاری از بانک های خارجی با حضور در ایران از نزدیک با دستاوردهای نظام بانکی ایران آشنا شدند. در کنار این مهم برگزاری سمینارهایی در حوزه بانکداری به انتقال تجارب و دانش و نیز آشنایی سایر کشورها با شرایط بانکی ایران کمک می کند.

رییس کل بانک مرکزی کرواسی، نیز در این دیدار با بیان اینکه دو کشور از سابقه همکاری مناسبی در عرصه سیاسی برخوردارند، اظهار کرد: در حال حاضر روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور در سطح قابل قبولی نیست و نیاز است باتوجه به پیشینه همکاری های طرفین این روابط بیش از پیش گسترش یابد.

بوریس ووچیچ شرایط اقتصاد کرواسی را روبه بهبود ارزیابی کرد وگفت: به مانند اقتصاد ایران که روند روبه رشدی را پس  از تحریم ها طی می کند، کرواسی نیز در حال فاصله  گرفتن و پشت سر گذاشتن بحران بدهی در اروپاست.

رییس کل بانک مرکزی کرواسی، صادرات را مهم ترین محرک رشد اقتصادی در کرواسی دانست و گفت: در حال حاضر کشور کرواسی رشد اقتصادی روند مطلوبی را طی می کند، رقم رشد در کرواسی دو رقمی و مازاد تجاری ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی است. در کنار این عوامل بخشی از رشد اقتصادی در کرواسی مدیون صنعت گردشگری است.

ووچیچ درباره وضعیت نظام بانکی در کرواسی افزود: نظام بانکی کرواسی در دوران بحران اروپا کمترین آسیب را نسبت به دیگر نظام های بانکی دید. در کشور ما تنها دو بانک دولتی فعالیت می کند و مابقی بانک ها همگی خصوصی و از منظر مالکیت دارایی متعلق به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی هستند.

وی از افزایش سطوح همکاری میان بانک های ایران و کرواسی خبر داد و گفت: چندین ماه است که مذاکراتی را با بانک های کرواسی برای آغاز همکاری ها میان بانک های ایران و کرواسی در زمینه نظام های پرداخت آغاز کرده‌ایم که خوشبختانه دراین گفت و گوها به پیشرفت های خوبی دست یافتیم. در همین راستا بزرگ ترین بانک کرواسی به دنبال گسترش و تعمیق روابط خود با ایران است.

ووچیچ سفر ماه آینده برخی شرکت های ایرانی به کرواسی با هدایت اتاق بازرگانی را فرصتی برای گسترش همکاری های دو کشور دانست و گفت: بانک های ایرانی همزمان با حضور تجار این کشور می توانند در این سفر حضور یابند و با شرایط کشور کرواسی آشنا شوند. درکنار این مهم دولت کرواسی نیز به منظور گسترش همکاری های تجاری طرفین با بانک های دولتی این کشور مذاکراتی را داشته است. باید توجه داشت بانک های مرکزی به عنوان قانون گذار تنها می توانند بانک ها را به همکاری با یکدیگرتشویق کنند و نهایتاً این خود بانکداران هستند که باید با یکدیگر تعاملات خوبی شکل دهند و به بسط و گسترش فعالیت های مشترک خود تصمیم گیرند. در حا ل حاضر چندین شرکت خواهان فعالیت اقتصادی در  ایران هستند که این مهم می تواند زمینه ساز همکاری بانک های دو کشور باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز