خبرگزاری کار ایران

مدیر پروژه‌های بالادستی شرکت E&P غدیر:

پیش‌بینی 6 میلیارد دلار اعتبار برای توسعه دارخوین، کیش، جفیر و سپهر/ امضای تفاهمنامه با زاروبژنفت و یونیت

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۳۲۳

مرعشی گفت: مجموع سرمایه گذاری بستگی به این دارد که آف شور و یا آن شور باشد اما در کل پیش بینی می شود که 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داشته باشد.

محمود مرعشی مدیر پروژه‌های بالادستی شرکت E&P غدیر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا اظهار داشت: ما طبق برنامه ای که با شرکت ملی نفت داریم اواخر فروردین ماه یک MOU منعقد شده و قرار بر این است NDP میادین دارخوین، جفیر، کیش و سپهر را تهیه کنیم.  بعد از آن تصمیم با آنها است که مناقصه برگذار کرده و یا با ترک تشریفات پروژه ها را اجرا کنند.

وی افزود: ما طی هفته های گذشته با زاروبژنفت روسیه که قبلا از شرکت ملی نفت مجوز E&P  را دریافت کرده، JOINT AGREMEENT امضا کردیم، که این شرکت در زمینه فعالیت های فنی و اجرایی و سرمایه گذاری و شرکت یونیت ترکیه در زمینه سرمایه گذاری با ما همکاری می کنند.

مرعشی تصریح کرد: در خصوص دارخوین فاز یک و دو توسط شرکت ایتالیایی انی کار توسعه انجام شده و برای فاز 3 آن که شرکت غدیر و زاروبژنفت و یونیت همکاری خواهند داشت، 70 هزار بشکه اضافه بر 160 هزار بشکه قبلی تعریف شده است، ضمن اینکه در زمینه افزایش ضریب بازیافت هم فعالیت خواهیم داشت.

وی بیان کرد: برای میدان کیش توسعه فاز 2 و 3 خواسته شده، فاز یک توسط شرکت متن در حال انجام است اگرچه بخش هایی از آن  مثل پالایشگاهی که در بندر آفتاب ساخته می شود، به مناقصه نرفته و پیمانکار ندارد بنا براین ما برای توسعه دو فاز بعدی باید فاز یک و همچنین آف شور و یا آن شور بودن را هم مدنظر قرار داده و مطالعه کنیم.

مدیر پروژه های بالادستی شرکت E&Pغدیر در ادامه گفت: جفیر و سپهر نیز دو میدان کوچک در غرب کارون هستند  که ظرفیت بین 15 تا 17 هزار بشکه در روز را دارند البته قرار است که واحد PROCESS این دو میدان از اروندان باشد، در نتیجه مطالعات به سمتی می رود که نیازی به واحد فرآورشی نداشته باشیم و بتوانیم با احداث چند چاه  نفت را به غرب کارون منتقل کنیم. در حال حاضر غرب کارون از تولید زودهنگام آزادگان جنوبی استفاده می کند در نتیجه با فرض اینکه فاز یک و دو آزادگان جنوبی اجرا شود واحد جفیر اضافه ظرفیت خواهد داشت بنا بر این  از ظرفیت مازاد آن می توان برای سپهر و جفیر استفاده کرد. 

وی یادآور شد: فعلا قرارداد توسعه ای این میادین در قالب ای پی سی است اما از مسیر دیگر مدل های قراردادی نیز منتفی نیست، حدس می زنیم که برای دو میدان جفیر و سپهر مدل جدید قراردادی مقرون به صرفه نباشد چون تولیدشان کم است و واحدهای فرآورش شان هم آماده است، بنا بر این احتمالا از بای بک استفاده می شود.

مرعشی درباره میزان سرمایه گذاری برای توسعه 4 میدان یاد شده نیز گفت: مجموع سرمایه گذاری بستگی به این دارد که آف شور و یا آن شور باشد بطور مثال چاهی که در آن شور حفر می شود کم هزینه تر از آف شور است اما در کل پیش بینی می شود که 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز