خبرگزاری کار ایران

با حمایت بنیاد برکت؛

نخستین کارخانه‌ فرآوری و بسته‌بندی عسل در کردستان احداث می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۴۱۱

نخستین کارخانه فرآوری و بسته‌بندی عسل با همکاری و حمایت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و اتحادیه‌ی زنبورداران کردستان در این استان احداث می‌شود.

به گزارش ایلنا، کارخانه فرآوری و بسته‌بندی عسل کردستان طبق تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً بین استاندار کردستان و رییس هیأت مدیره‌ی بنیاد برکت امضا شد، با همکاری بنیاد برکت و اتحادیه‌ی زنبورداران کردستان راه‌اندازی می‌شود.

این کارخانه در قالب مشارکت اقتصادی اجتماع‌محور طرح آفتاب بنیاد برکت احداث می‌شود و سهم مشارکت بنیاد 49 درصد و سهم اتحادیه‌ی زنبورداران کردستان 51 درصد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با اعلام این خبر، گفت: در مجموع 185 هزار کلنی زنبور عسل در کردستان وجود دارد که 96 درصد از این تعداد کندو مدرن و چهار درصد کندوها نیز سنتی هستند.

کریم ذوالفقاری افزود: سالانه در حدود یک هزار و 158 تن عسل در این استان تولید می‌شود و چهار هزار و 725 نفر در بخش تولید عسل فعالیت دارند که از این تعداد، یک هزار و 50 نفر زنبوردار حرفه‌ای هستند.

وی اضافه کرد: استان کردستان در تولید عسل از نظر کمی در جایگاه 13 کشور قرار دارد و از نظر کیفیت رتبه‌ی نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: جهاد کشاورزی کردستان برنامه‌ای پنج ساله را برای افزایش تعداد کندوها به 2 هزار و 500 کندو و افزایش 2 هزار تنی تولید عسل در دست اجرا دارد.

به گفته‌ی وی، در سال جاری بیش از 400 نفر در سطح استان در بخش زنبورداری آموزش‌های لازم را فرا گرفته و می‌توانند تسهیلات بانکی 180 تا 200 میلیون ریالی را از صندوق کارآفرینی امید کردستان برای فعالیت در این بخش دریافت کنند.

وی اضافه کرد: به این افراد پس از شرکت در دوره‌های 15 روزه‌ی تئوری و عملی، پنج کندوی زنبور عسل داده می‌شود و پس از موفقیت در یک دوره به آن‌ها تسهیلات واگذار می‌شود.

استان کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای مناطق جنگلی، کوهستانی و دشت‌های مستعد پرورش زنبور عسل است.

عسل کردستان از لحاظ کیفیت جزو بهترین نوع عسل در کشور بوده و خریداران خوبی در داخل و خارج از کشور دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز