خبرگزاری کار ایران

تشکیل کمیته مشترک بخش‌های خصوصی ایران و کرواسی

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۳۰۷

رئیس اتاق اقتصاد کرواسی و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با یکدیگر دیدار، راه‌های عملی کردن همکاری‌ها را بررسی و توافق کردند کمیته مشترک تجاری میان دو کشور ایجاد شود.

به گزارش ایلنا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق ایران در نشست با رئیس اتاق اقتصاد کرواسی پیشنهاد کرد: برای پیگیری امور و ادامه روند مذاکرات و همکاری‌ها میان ایران و کرواسی یک کمیته مشترک کاری ایجاد و با اموری همچون اعزام و تبادل هیات‌ها و مبادله اطلاعات و پیگیری مذاکرات،‌ روند همکاری میان دو کشور را تسهیل کند.

غلامحسین شافعی تاکید کرد: کار اصلی بعدازاین سفرها آغاز می‌شود و باید با پیگیری‌های مداوم از طریق همین کمیته نتیجه مذاکرات و گفتگوها را عملی کرد. مسلم است که برای افزایش همکاری‌ها، علاقه‌مندی زیادی در دو طرف وجود دارد و زمینه‌های همکاری به‌ویژه در زمینه‌های منطقه‌ای بسیار زیاد است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور همکاری در زمینه ریل و لوکوموتیو را از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری ایران و کرواسی دانست و گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی ایران یک فرصت طلایی برای کرواسی است و کروات‌ها با توجه به ظرفیت خوب خود، می‌توانند از این امکان استفاده بکنند.

شافعی به پروژه احیای جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: به باور من با احیای جاده ابریشم ظرفیت توسعه همکاری‌ها و ترانزیت ایران از شرق به غرب افزایش پیدا می‌کند و نیاز به توسعه بسیار حمل‌ونقل ریلی در کشور وجود دارد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور انجام سرمایه‌گذاری مشترک در کشتی‌سازی را هم از زمینه‌های همکاری ایران و کرواسی برشمرد و گفت: ما باید ظرفیت‌های حمل‌ونقل دریایی خود را گسترش دهیم که با توجه به ظرفیت بسیار بالای کرواسی در این زمینه، دو طرف می‌توانند در این زمینه هم همکاری داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه ایران کم‌ریسک‌ترین و پربازده‌ترین کشور برای انجام امور اقتصادی در منطقه است و قانون سرمایه‌گذاری ما هم تسهیلات خوبی برای کار اقتصادی در نظر گرفته است، سرمایه‌گذاری مشترک می‌تواند پایه دیگری برای همکاری‌های اقتصادی باشد.

شافعی در بیان ظرفیت‌های ایران گفت: از طریق ایران شما می‌توانید به بازار 450 میلیونی کشورهای همسایه هم‌دست پیدا کنید؛ نزدیک به 200 میلیارد دلار پروژه مشخص هم برای سرمایه‌گذاری تعریف‌شده است. همچنین معافیت‌های مالیاتی طولانی‌مدت هم هست که همه این‌ها میدانی برای فعالیت اقتصادی افزون‌تر شما در ایران فراهم می‌کند.

رئیس اتاق ایران همچنین راجع به تجارت حلال در دنیا گفت: حجم تجارت حلال در دنیا بیش از هزار میلیارد دلار است که با توجه به علاقه‌مندی کرواسی به کار در این زمینه، ایران و کرواسی می‌توانند همکاری خوبی در این حوزه داشته باشند.

تأکید بر نقش حمایتی اتاق‌ها در ارتباط تجار دو کشور

رئیس اتاق اقتصاد کرواسی در این نشست گفت: در میان متصدیان امور اقتصادی کرواسی علاقه‌مندی برای افزایش روابط میان ایران و کرواسی وجود دارد و این دیدارها هم اثباتی بر همین ادعا هستند.

کولا بوربلوویچ بر نقش مهم اتاق‌ها برای تسهیل ارتباط اقتصادی گفت: وظیفه مهم ما این است که موانع پیش روی تجار را از پیش رویشان برداریم و تسهیلاتی مانند نقل‌وانتقال پول را فراهم کنیم؛ چراکه با حل موانع بانکی می‌توانیم توافقات میان شرکت‌های کروات و ایرانی را اجرایی و نقش حمایتی خود را به‌خوبی ایفا کنیم.

بوربلوویچ پیشنهاد رئیس اتاق ایران برای تأسیس کمیته مشترک کاری میان ایران و کرواسی را پذیرفت و گفت: این کمیته فضای خوبی برای شناسایی موانع کار با ایران فراهم می‌کند و امور را سرعت می‌بخشد.

رئیس اتاق اقتصاد کرواسی همچنین از پیشنهاد رئیس اتاق برای همکاری در زمینه ساخت واگن و ریل هم استقبال کرد. به گفته بوربلوویچ دو طرف همچنین می‌توانند در زمینه‌های انرژی و نفت، قطعات خودرو و لوازم‌یدکی خودرو نیز همکاری داشته باشند.

بوربلوویچ همچنین از برنامه‌ریزی برای سفر به ایران به همراه وزیر کار این کشور خبر داد و گفت: یکی از اهداف ما از سفر پیش رو مشاهده پیشرفت‌های بخش آموزش فنی و حرفه‌ای است چراکه ما شنیده‌ایم ایران در این زمینه بسیار پیشرفته است و تجربیات ایران برای ما که با کمبود نیروی کار مواجه هستیم می‌تواند بسیار مفید باشد.

محمدرضا صادق، سفیر ایران در زاگرب هم در این دیدار بر لزوم عملیاتی کردن صحبت‌ها و توافقات به‌ویژه در زمینه تأسیس کمیته مشترک کاری تأکید کرد و گفت: سیاست دولت آقای روحانی این است که دولت برای پیشبرد اهداف بخش خصوصی در خدمت این بخش باشد و به‌عنوان حامی بخش خصوصی فعالیت کند.

سفیر ایران در زاگرب همچنین در مورد موانع بانکی گفت: از لحاظ حقوقی و شکلی و سیاسی هیچ مشکلی در زمینه روابط بانکی وجود ندارد اما روابط بانکی برقرار نمی‌شود که باید تلاش کنیم این مانع را هم از سر راه برداریم.

در همین زمینه رئیس اتاق اقتصاد کرواسی معاون امور بین‌الملل خود را به عنوان مسئول این کمیته انتخاب کرد و قرار شد توافق‌نامه‌ای برای تشکیل کمیته از طرف اتاق اقتصاد کرواسی تهیه‌شده و برای امضا به اتاق ایران ارسال شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز