خبرگزاری کار ایران

مشاور موسسه مطالعات بین المللی انرژی:

تاثیر تصمیم نیمه اکتبر ترامپ بر سرمایه‌گذاری و فروش نفت ایران/ اروپا با احتیاط رفتار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۰۰۲

امیرمعینی گفت: تصمیم ترامپ با توجه به تحولاتی که در بازار نفت اتفاق می افتد و چشم انداز بالایی برای تقاضا وجود ندارد، در افق میان مدت ما را متضرر نمی کند.

مهران امیر معینی (مشاور موسسه مطالعات بین المللی انرژی) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تاثیر تصمیم ترامپ برای خروج از برجام بر فروش و سرمایه گذاری های صنعت نفت اظهار داشت: خروج احتمالی امریکا از برجام تاثیر زیادی بر فروش نفت ایران ندارد زیرا ما سهم مان را از بازار نفت به دست آورده‌ایم.

وی افزود: نکته اصلی بحث سرمایه گذاری است رفتار ترامپ باعث شده که کشورهای خارجی برای ورود به سرمایه گذاری در ایران احتیاط داشته باشند و این مسئله کماکان ادامه دارد. هر چند اروپایی ها به نوعی مخالفت خود را با ترامپ اعلام کرده اند ولی این مسئله ابزاری در دست امریکا است.

امیرمعینی تصریح کرد: با توجه به جرایمی که امریکا برای سرمایه گذاران و یا بانک های اروپایی اعمال می کند، ممکن است این کشورها محتاط شوند اما در کل به نظر می رسد فشارهایی وجود دارد که به راحتی نمی‌توانند از برجام عبور کنند و ترامپ نیز باید کج دار و مریز با برجام کنار بیاید.

وی یادآور شد: در هر صورت ممکن است توسعه صنعت نفت به دلیل کمرنگ شدن حضور خارجی ها تا حدی کند شود و یا توسعه نفت تاحدی به تعویق بیفتد، اما در طرف مقابل با توجه به تحولاتی که در بازار نفت اتفاق می افتد و چشم انداز بالایی برای تقاضا وجود ندارد، در افق میان مدت ما را متضرر نمی کند.

مشاور موسسه مطالعات بین المللی انرژی یادآور شد: در میان مدت فعلا با همین شرایط که سرمایه گذاری انجام می دهیم، کنار می آییم ولی برای برنامه ریزی بلند مدت در صورت خروج امریکا از برجام توسعه نفت و گاز تا حدی سرعت کند می شود.

وی با اشاره به قرارداد ایران با توتال خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری این شرکت فرانسوی با کسب مجوز و اجازه از خزانه داری و دولت امریکا بوده بنا براین تایید دارد و نگرانی بابت جرایم احتمالی وجود ندارد اما در مورد قراردادهای بعدی ممکن است با احتیاط ورود پیدا کنند که باعث می شود مسیر طولانی تر شود ولی در کل عملی و شدنی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز